• GrönaDruvan

Att döda insekter...

Jag har ett "problem" och det är att jag kan inte döda djur, och det inkluderar alla djur...
    Det är väl inte ett problem egentligen, men enligt många andra är man ju konstig och knasig när man inte kan ha ihjäl tex spindlar och myggor....
    Mitt problem är att ibland dödar jag ju dessa djur ändå, pga att det liksom inte finns så mycket val, och jag mår så jäkla dåligt efteråt.
    För några år sedan flög det en fluga runt mig när jag låg och sov på morgonen....jag gömde mig mer och mer under täcket, men den gav sig inte och satte sig på den lilla bit av ansiktet som syntes hela tiden. Efter någon timma slog jag ihjäl den....jag har fortfarande dåligt samvete...så ni hör ju på vilken nivå detta ligger på..
    Inte ens bananflugor slår jag ihjäl, jag ställer ett glas med nåt sött och gott och fångar in dom, sen släpper jag ut de små liven...
    När vi hade problem med möss i huset vi hade köpte mannen musfällor som mössen kunde gå in i, äta osten och en lucka åkte ner bakom dom...sen släppte han ut mössen.
    De blev rätt tjocka o goa, för de sprang ju in igen såklart och rätt in i buren och åt ost..
    Såhär är det för oss.. vi dödar inte djur för skoj skull...oftast.

Nu hade vi fått in myror i våran lägenhet. I början släppte vi ut dom, men det blev mer och mer och vi täckte hela deras passage med kanel och vips så var det inga myror, tills någon dag efter då de hittade en ny gång in och nu kryllade det av myror inne. Det var inte kul, och tillslut blev jag knäpp och när jag dammsög så dammsög jag upp en del som "var i vägen" och fy vad dåligt jag mådde.
    Vi försökte allt att få ut dessa myror men det funkade inte och jag vill inte ha massa myror inne. Vi köpte en myrdosa och nu har vi som jag ser det haft ett massmord hemma. Helt fruktansvärt och hur kan man göra så? Hela natten efter drömde jag massa konstiga drömmar om död och hemska saker.

Jag vet att jag i vissas ögon låter som en psyko människa, men jag är en helt normal småbarnsmamma som bara mår dåligt att döda djur. Tyvärr är inte detta något som jag pratar så mycket om, för då man nämner det så blir man alltid ifrågasatt. När jag är hemma hos folk som helt plötsligt slår ihjäl flugor o spindlar till höger och vänster så hugger det till i hjärtat, men jag säger inget. Att slå ihjäl ett djur bara för att det är äckligt eller ivägen är så konstigt för mig.
    Varför gör man så? Finns det någon här som känner som mig?

• Svar på tråden Att döda insekter...
  • Wazp

Hur känner du inför att köra bil på sommaren? Då är ju hela fronten full i insekter.... blir du lika illa till mods då?

• Meriall

Oj sorry, bebisen fick tag i mobilen :S

Men iaf det jag skulle skriva. Vad är det som gör att du mår dåligt? Var går gränsen? Äter du kött? Tar du antibiotika om du blir sjuk? Plockar du blommor?

När du hittat gränsen, fundera varför den går just där och omvärdera...

• GrönaDruvan

Som sagt, självklart kan man inte riktigt styra om man dödar djur alla gånger. Tex trampar man ju ihjäl smådjur säkert hela tiden när man går, och även när man kör bil såklart. Samma med fästingar som sitter på kroppen...de vill jag ju inte ha på mig utan plockar bort och då dör de oftast. Visst kan jag göra ett val att inte köra bil, men den biten är svårare att styra över och nej, jag blir inte lika illa berörd av det även om det är synd om djuren såklart,
    Att medvetet döda ett djur för att jag anser att djuret inte ska vara där eller att djuret är äckligt, det känns inte ok. Varför tycker de flesta att det är ok att smälla en mygga, stampa ihjäl en spindel osv..varför är det ok?
    Är det verkligen ok att göra det för att djuret inte är ett djur personen tycker om? Är det lika ok att stampa ihjäl en katt? En hund? Där svarar de flesta att det är stor skillnad, men för mig är alla djur lika mycket värda.

Jag äter fisk men inte annat kött. Jag kan dock inte äta en fisk som jag ser blir dödad, så jag kallar mig själv en feg fiskätare.
    Att äta kött kan jag tycka är ok, för då dödar man djuret av en anledning. Jagat kött är allra bäst, då djuret inte får lida innan.
    Jägare som går ut och skjuter för skoj skull för att "det behöver skjutas av"...ska inte ens skriva vad jag tycker om det. Det är ett jävla påhitt som människor hittat på.

Kan inte förklara bättre, men känslan att ha ihjäl djur som "bara stör" mig känns så jäkla fel.

• Meriall

Fast du dödar ju myggan av en anledning också. Det är ju inte för att du tycker det är kul. Den irriterar dig, livnär sig på dig, skadar dig och sprider sjukdomar i värsta fall.

Så frågan är ju om jakt för kött är en större anledning...

Sedan tänker jag så här (har känt lika som dig inför att döda smådjur och känner väl fortfarande så till viss del - dock kan jag få dåligt samvete inför att vara elak mot saker också så kanske är snäppet värre) att ju mer medveten varelsen är, desto större anledning behövs för att det ska vara moraliskt okej att döda den. För något så omedvetet som en mygga räcker det kanske med att den irriterar (iaf om man öppnat fönstret och försökt ta ut den men den ger sig inte). För ett myrsamhälle kanske att de infesterar ens hus. För ett större djur krävs det en större orsak. Tex kanske man kan döda en katt om den anfaller människor oprovocerat. För att döda en människa krävs det kanske att den annars skulle döda mig.

Men helt utan anledning tycker jag inte att man ska döda/förstöra något utan anledning. Inte ens saker. Att tex gå på stranden och se ett fint sandslott eller en vacker istapp i skogen och så sparka ned dem... det tycker jag är moraliskt fel.

Svar på tråden Att döda insekter...