• Anonym (nyttjobb)

Tips på yrken

Hej!

Har jobbat några år och börjar nu bli sugen på att testa något nytt då jag tycker att mitt nuvarande jobb är väldigt psykiskt påfrestande. Känner idag att jag behöver prestera 200 % för att nå upp till en "ok" nivå, som jag ändå inte känner att jag helt står bakom på grund av att förutsättningarna inte är de bästa.

Har en universitetsexamen på 3,5 år (socionom) och skulle nu vilja jobba med något som inte innebär att jag behöver läsa någon ny längre utbildning. Tänker mig kanske en YH-utbildning eller att jag bara läser till några kurser på universitet.

Jag letar efter ett yrke som stämmer in på följande:

- Kontorsarbete mån-fre ca 8-17.
    - Innebär mycket skriva, t.ex utredningar av olika slag.
    - Inte många muntliga presentationer, därav mest administrativt arbete.
    - Enskilt arbete men i en arbetsgrupp.
    - Ett jobb som kan vara just bara ett jobb, inte att enskilda personer drabbas väldigt negativt om jag t.ex skulle vara hemma sjuk en dag.
    - Ett jobb där man kan utvecklas och göra det lilla extra, inte ständig stress bara för att nå upp till lägsta nivå.

Ni som är socionomer som bytt yrkesbana får gärna berätta vad ni jobbar med idag.  Själv har jag varit inne på att jobba mer mot personal och rekrytering, men tänker att det måste finnas andra yrken som också stämmer in på beskrivningen ovan. 

Vore guld värt att få lite tips i yrkesdjungeln! :)

• Svar på tråden Tips på yrken
  • Carambolan

PM:a mig om du har ett icke-anonymt konto. Jag vill inte öppet berätta här exakt vad jag jobbar med och på vilket företag, men det matchar din kravprofil. Det är inte ett socionomjobb men vi har flera gånger haft medarbetare med din utbildningsbakgrund, utan vidareutbildning. Det är däremot i konsultbranschen så det finns alltid en viss press om att arbeta effektivt och att ha hög grad av debiterbara timmar, ingen dötid alltså.

• Meriall

Rekryterare kanske? Kan socionomer jobba med sånt? Eller forskning? Det passar in rätt bra på det du beskriver. Typ doktorera. Upptäcker du något bra så jättefint men annars fyller du något hål i det som redan finns vilket också uppskattas. Du får skriva/läsa mycket och det gör verkligen inget om du är borta en dag.

• Anonym (nyttjobb)
    Meriall skrev 2017-04-30 14:28:52 följande:

Rekryterare kanske? Kan socionomer jobba med sånt? Eller forskning? Det passar in rätt bra på det du beskriver. Typ doktorera. Upptäcker du något bra så jättefint men annars fyller du något hål i det som redan finns vilket också uppskattas. Du får skriva/läsa mycket och det gör verkligen inget om du är borta en dag.

Jag tänker att man borde kunna läsa till några kurser och sedan jobba med rekrytering. Dock är jag osäker på vilka kurser jag behöver i så fall.

Bra förslag. Har själv funderat på det. Tror dock att man som forskare behöver hålla i en del lektioner/föreläsningar vilket jag inte känner mig så sugen på. 
  • Meriall

Man behöver inte alltid undervisa, det är olika på olika ställen. Man gör det i regel bara om de har brist på lärare eller om ens ämne är extra intressant. Men så gott som alla doktorander avskyr att undervisa så du blir i gott sällskap. Ingen förväntar sig att du ska trivas med det :) Kolla om du ansöker om det ingår i tjänsten.

Svar på tråden Tips på yrken