• Anonym (Undrande)

Hon vill ha pengar. Efter nästan två år?!

Hej! Jag är tillsammans med en man sedan ungefär ett år tillbaka. Ungefär ett halvår innan han och jag började träffas så flyttade han ut från han och hans före detta flickväns hus. När han skulle flytta ut upptäckte de en fuktskada på nåt golv i huset och nu efter nästan två år så vill hon att han ska betala hälften av vad det kostar att fixa fuktskadan. Kan hon verkligen begära detta efter så lång tid? Fuktskadan har dessutom blivit värre än vad den var när han flyttade ut. Någon som vet?

• Svar på tråden Hon vill ha pengar. Efter nästan två år?!
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Fattas fakta) skrev 2017-05-01 09:38:41 följande:

Det är irrelevant om man rent allmänt är "skyldig" att åtgärda en skada eller inte. Nu är den i åtgärdad o har han då en överenskommelse sedan tidigare om att stå för halva kostnaden för åtgärden så är det det avtalet som gäller. Sen kan man diskutera om han ska betala mindre för att skadan förvärrats. Vad har ni för belägg för att åtgärden blivit dyrare pga att det gått två år? Är det så eller gissar ni bara?

Sen att han då var glad att snabbt "komma därifrån" och därför ingå ett dåligt avtal (gick med på att betala reparation men inte få del av värdeökningen) kan man ju tycka vad man vill om. Dock ingick han det avtalet o får stå för det nu. Jag kan ju fundera på varför inte HAN såg till att skadan åtgärdades direkt och betalade då så hade han sopat rent efter sig redan för två år sedan istället för att ha det hängande över sig o därmed tvingas ha ett innestående krav från sitt ex.

Han har helt enkelt velat slippa henne. Men jag håller med dig det blev ju inget bra avtal för hans del. Han skulle krävt att de gjorde upp detta direkt tycker jag med. Men det ligger mycket bakom på det personliga planet som gjorde att det blev så här.
  • Anonym (Meee)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-05-01 09:51:54 följande:

Han har helt enkelt velat slippa henne. Men jag håller med dig det blev ju inget bra avtal för hans del. Han skulle krävt att de gjorde upp detta direkt tycker jag med. Men det ligger mycket bakom på det personliga planet som gjorde att det blev så här.

Han får självklart betala då det är vad de har kommit överens om. Halva skadan oavsett om den förvärrats?!

Han får skylla sig själv som bara drog! Märklig man du hittat, var försiktig med honom och skippa samboskap mm.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Meee) skrev 2017-05-01 10:05:25 följande:

Han får självklart betala då det är vad de har kommit överens om. Halva skadan oavsett om den förvärrats?!

Han får skylla sig själv som bara drog! Märklig man du hittat, var försiktig med honom och skippa samboskap mm.

Jaja.
  • Anonym (En man som heter något)

Har hon ingen försäkring till att börja med. är anledningen till att det blivit fukt skada åtgärdad? vilka ytskikt ska hon välja? är det ett badrum så måste vägar och golv rivas. så beroende på vad det är för skada och vad hon vill ha för ytskikt så kan det gå från billigt till jätte dyrt. Tycker endast att ha ska stå för halva självrisk kostnaden absolut inget mera. Äger hon huse så äger hon också problemen. vad är det som säger att din pojkvän måste betala i huvud taget? har han muntligt sagt detta eller har han skrivit på något? tror inte det är något som är bindande hur dem har skrivit iallafall. tycker han skall råd fråga en advokat. eller någon annan kunnig i detta ämne. för jag ser ingen stans att han är tvungen att betala ett ända öre för något som hon äger.

• Anonym (Kalle)

Gäller verkligen muntliga avtal här? Och han kan ju hävda att han trott att hon åtgärdat skadan utan att blanda in honom. Tror det ligger henne i fatet att strunta i skadan i 2 år. Även om han skulle tvingas att betala, så får hon ta större delen av kostnaden.

• niblom
    Anonym (Meee) skrev 2017-05-01 10:05:25 följande:

Varför då??? Fuktskador skall åtgärdas omedelbart och kan kosta många gånger mer om man väntar!

På sin höjd skulle jag betala halva av vad det kostade när avtalet ingicks, eventuellt inget alls eftersom den andra fick hela värdehöjningen.

/N
  • Anonym (Z)

Äsch säg bara att avtalet gällde förutsatt att det fixades då och skit sen i det.

• Anonym (Brown reason to live)

Han skulle ju kunna kontakta en advokat och hävda att avtalet är ogiltigt eftersom det utgick från dåvarande omständigheter. Det kan ju vara så att hon struntar i det då. Men det är ju lite gambling, för han får lägga 15-20000 kr på juristkostnader.

• Anonym (Fattas fakta)

har jag förstått rätt att de köpte huset tillsammans, bodde där några år och separerade sedan. I samband med separationen upptäcktes en fuktskada. De saknade försäkring/försäkringen täckte inte denna typ av skada, men kom överens om att stå för halva kostnaden var av reparationen. Utöver detta bodelade de på så sätt att han tog med sig sina grejer och hon betalade hälften av vad de köpt huset för. Inget skriftligt.

Vet inte var huset ligger eller vad det kan vara värt men vattenskadan skulle ju f ö kunna innebära att huset t o m var mindre värt än vid inköp. Just saying.

Eftersom han är överens om att överenskommelsen var att han skulle betala så är det snygga sättet att hantera detta att göra just det. Möjligen kan han invända att hon valt för dyra material eller att det blev dyrare än det borde pga att hon väntat och anpassa sin betalning till det. Han kan ju även lyfta frågan om värdeökningen men det förutsätter att de klarar att föra en vuxen konversation om saken och en färsk värdering behövs såklart. De kan inte gissa sig fram. Alltid vanskligt när det är känslor inblandade och de verkar inte ha brutit på ett bra sätt.

Är man lagd åt det oärliga hållet så blånekar man till att man skulle ha ngn som helst skyldighet att betala och att allt redan gjorts upp för två år sedan o så låter man henne bevisa motsatsen. Kan hon inte det så betalar man inte.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Fattas fakta) skrev 2017-05-01 12:44:59 följande:

har jag förstått rätt att de köpte huset tillsammans, bodde där några år och separerade sedan. I samband med separationen upptäcktes en fuktskada. De saknade försäkring/försäkringen täckte inte denna typ av skada, men kom överens om att stå för halva kostnaden var av reparationen. Utöver detta bodelade de på så sätt att han tog med sig sina grejer och hon betalade hälften av vad de köpt huset för. Inget skriftligt.

Vet inte var huset ligger eller vad det kan vara värt men vattenskadan skulle ju f ö kunna innebära att huset t o m var mindre värt än vid inköp. Just saying.

Eftersom han är överens om att överenskommelsen var att han skulle betala så är det snygga sättet att hantera detta att göra just det. Möjligen kan han invända att hon valt för dyra material eller att det blev dyrare än det borde pga att hon väntat och anpassa sin betalning till det. Han kan ju även lyfta frågan om värdeökningen men det förutsätter att de klarar att föra en vuxen konversation om saken och en färsk värdering behövs såklart. De kan inte gissa sig fram. Alltid vanskligt när det är känslor inblandade och de verkar inte ha brutit på ett bra sätt.

Är man lagd åt det oärliga hållet så blånekar man till att man skulle ha ngn som helst skyldighet att betala och att allt redan gjorts upp för två år sedan o så låter man henne bevisa motsatsen. Kan hon inte det så betalar man inte.

Du har rätt i mycket av det du skriver. Till saken hör även att trots att deras avslut inte blev så snyggt, bland annat flyttade det in en ny snubbe i huset bara en vecka efter att min kille flyttat ut, trots detta så var han schysst nog att säga att han kunde stå för hälften av vad reparationen skulle kosta vid det tillfället. Eftersom han är en ärlig person.
Svar på tråden Hon vill ha pengar. Efter nästan två år?!