• Candysweet

    Planerar trots endometerios

    Hej! Jag är en tjej på 24 år som haft endometerios i ca 10 år. Nu planerat sambon ochbjag barn. Är det någon som lyckats trots endometerios? Hur var det? Tog det lång tid innan det tog sig? Många missfall?

  • Svar på tråden Planerar trots endometerios
  • Snuttis2

    Försökte få barn under ca 1,5 år och blev gravid efter ca 9 mån försök men fick ett tidigt missfall. Fick sedan en eskalerande smärtproblematik o andra kropps besvär o ville bli endometrios utredd med titthåll! Blev nekad men istället remiterad till RMC för fertilitetsutredningen! Bästa som någonsin hänt mig/oss! Vi har blivit så väl bemött o sedda i både smärtproblemen och i vår barnlängtan. Utredningen visade inga konkreta fel annat än att två hormonprover låg lite i gränslandet för låg fertilitet! Är nu 36 år så det är oklart om värdet enbart beror på nuvarande åldern eller mitt arvsanlag.

    Fått göra tre ivf behandlingar. Har konstaterats ha endometrios under tiden, uppfyller de flesta kriterier.

    Sedan behandlingsstarr har vi fått ett till missfall, ett MA i v 12 men är nu gravid för tredje gången. Allt ser hittills bra ut är i v 27 och har en liten kicker i magen : ) !

  • Candysweet

    Wow! Jag har tänkt mycket på hur det verkar. Så min plan är att börja försöka tidigt för att det inte ska skena iväg med åren. Måste ju försöka 1 år innan man kan få hjälp vad jag hört? men hoppas ju hela tiden på att se ett plus på Stickan xD

  • Snuttis2

    Klokt att inte vänta för länge !

    Vi gjorde nog det ? Vi tyckte att det var prio med jobb , hem o annat först! Visserligen klokt men mkt löser sig ändå om man bara vill.

    Jag funderar ibland på hur det hade funkat om vi börjat när vi var 25 istället för 32 år ? Men det lär vi aldrig få svar på : ) !

    Japp- ett år eller minst ett år krävs innan man kan få hjälp ibland lite längre om man är väldigt ung.

    Var observant bara på hur din endometrios utvecklar sig , jag blev tydligt sämre för varje månads cykel!

    Om du blir det så ta en kontakt även om det där året inte gått, som endo kvinna ska man ju vara försiktig med att gå obehandlad pga försämrings risken.

    För Kontakt med ex Rmc krävs remiss men för att få in en bedömning för att snabba på förloppet så kan vanliga gyn mottagningen på närmsta sjukhus vara behjälplig o de kräver sällan remiss längre - så bara att lyfta luren om ni skulle komma till den punkten (o vara lite osvensk o krävande : ) !

    Lycka till....

  • Candysweet

    Hem och jobb osv är redan avcheckat :) så bara en bebis som fattas i livet just nu.

    Jag blev behandlad (med p-piller) väldigt fort när vi upptäckte min endo så jag har inte överdrivet ont och märker knappt av det för tillfället. Men man vet ju aldrig, hade obeskrivligt ont när dom upptäckte den.

    Tack för tipsen! Ska lägga det på minnet

    Håller tummarna för att det går vägen för er! Kanske kan följas åt lite?

  • Tino
    Candysweet skrev 2017-05-01 09:02:07 följande:

    Hej! Jag är en tjej på 24 år som haft endometerios i ca 10 år. Nu planerat sambon ochbjag barn. Är det någon som lyckats trots endometerios? Hur var det? Tog det lång tid innan det tog sig? Många missfall?


    Bra att ni försöker redan när du är ung! Och bra att du tidigt fått bra hjälp. Det stämmer att man ska försöka ett år själv innan utredning om man är under 35 år. Ibland vill de att man ska ha försökt 2 år om man är ung. Men vet man att man redan innan har problem kan man söka utredning redan tidigare. Om du får väldigt ont och ni inte lyckas snabbt tycker jag att ni åtminstone kan ringa en gynekolog tidigare är ett år. Jag har inte stenkoll vad som gäller om man har endo men det känns i alla fall helt fel att du ska vänta ett år och riskera att bli väldigt dålig. Ringa och rådfråga tidigare kan du ändå göra. Men hoppas ni lyckas snabbt! Lycka till!
  • Candysweet
    Tino skrev 2017-05-02 10:21:39 följande:

    Bra att ni försöker redan när du är ung! Och bra att du tidigt fått bra hjälp. Det stämmer att man ska försöka ett år själv innan utredning om man är under 35 år. Ibland vill de att man ska ha försökt 2 år om man är ung. Men vet man att man redan innan har problem kan man söka utredning redan tidigare. Om du får väldigt ont och ni inte lyckas snabbt tycker jag att ni åtminstone kan ringa en gynekolog tidigare är ett år. Jag har inte stenkoll vad som gäller om man har endo men det känns i alla fall helt fel att du ska vänta ett år och riskera att bli väldigt dålig. Ringa och rådfråga tidigare kan du ändå göra. Men hoppas ni lyckas snabbt! Lycka till!


    Tack så mycket!! <3

    Jag hoppas vi ska slippa utredningar å sånt men man vet ju aldrig!
  • Tino
    Candysweet skrev 2017-05-28 08:33:34 följande:

    Kan meddela för den det intresserar att jag nu är i v 6+5 :)


    Grattis! Så härligt att alla inte har svårt att bli gravida.
  • evalineb

    Hej, 

    jag träffade min sambo i juni 2017, hade slutat med p-piller ett år tidigare eftersom jag fyllde 42 i slutet av sommaren och ville ge mig själv chansen att få barn. Jag har endometrios och har opererat bort en äggledare när jag var ca 30. Blev gravid mer eller mindre omedelbart och har inte haft några som helst problem och både jag och barnet är i toppskick (förväntad maj 2018)...så min egen version är att självklart går det att få barn trots endometrios och trots hög ålder....jag åt p-piller i många år för att "frysa" endometriosen. Lycka till! 

Svar på tråden Planerar trots endometerios