• Anonym (Hej)

    Kan vi bli utan tak?

    Hej! Jag önskar inga påhopp då ja mår fruktansvärt redan. Första kvartalet av 2017 va jobbigt. Ja fick inga pengar av fk i januari & min make skada sig på jobbet så han va sjuk i två mån. Vi hamna efter med två hyror. Jag e livrädd för sos men ja tog mig dit i Tisdags då ja fick mejl av hyreschefen att dom vill ha möte kring sena hyresinbetalningar. Varje månad betalar ja ca 800-1000kr extra i avgifter bara för vi ligger efter. Jag kommer inte IKAPP. Har ingen att låna av heller då vi har en dyr hyresrätt. Vi har råd att bo här men ja har intr råd o betala ikapp detta. Ja mår extremt dåligt o ja har psykisk ohälsa redan. Ja fick tre ångrstattacker på sos kontoret vid anmälan av hjälp i tisdags. Handläggaren ringer förmodligen imorgon, ja e livrädd. Ja kan inte tänka klart. Min värsta farhåga är tänk om dom itne hjälper oss. VAD GÖr MAN då?!vi har tre små barn, kan dom verkligen bara skita i det/oss?!???? Vad skaja säga? Tips? Någon som kan säga nåt lugnande. Ja funderade ikv på att sälja mig själv för ja vill ordna detta, men de käns itne så bra direkt... ja e ju gift???? Kan tillägga att

    Min make jobbar & han får

    Lön i maj som vanligt igen.????

  • Svar på tråden Kan vi bli utan tak?
  • Anonym (M)

    Socialen kommer inte strunta i er då ni enligt lag är berättigade hjälp. Däremot skulle jag tipsa om att se er efter en billigare hyresrätt eller om socialen kan ha ett tips.

  • Anonym (Nja)
    Anonym (M) skrev 2017-05-02 00:16:26 följande:

    Socialen kommer inte strunta i er då ni enligt lag är berättigade hjälp. Däremot skulle jag tipsa om att se er efter en billigare hyresrätt eller om socialen kan ha ett tips.


    Nja, så enkelt är det inte. Man kan inte säga att "enligt lag är ni berättigade till hjälp". Det är att lura folk. Utredning av ekonomin och omständigheterna ska göras först. Vi vet inte mer än det TS hr skrivit och baserat på det kan man absolut inte säga att de kommer att få hjälp. Det är mycket möjligt att de får men långt ifrån säkert.

    Det som talar för är bl a att de normalt klarar sin ekonomi men att omständigheterna tillfälligt gjort att de inte klarat sig. Det är alltså ett tillfälligt behov då ekonomin verkar återgå till det normala inom en månad.

    Det som talar emot är att de sannolikt har en alldeles för hög hyra gentemot vad Soc godkänner. Att de inte prioriterat att betala alla pengar de ändå hade på hyra och istället sökt hjälp m akut livsmedel(största och vanligaste missen folk gör). Och den främstaorsaken till ett eventuellt avslag skulle kunna vara att det inte finns en uppsägning och således ses det inte som en fara att mista sitt boende.

    TS: Varför är du "livrädd" för Soc? Det är inga mördare som jobbar där
  • Carambolan

    Socialtjänsten brukar ha som ambition att barnfamiljer inte ska vräkas. Däremot är det lite osäkert hur de kan hjälpa er i och med att ni ändå har inkomster, både nära bakåt och nära framåt. Olika kommuner har lite olika praxis där. Är ni berättigade till försörjningsstöd så får ni det annars kanske de kan ge er ett nödlån eller göra en uppgörelse direkt med hyresbolaget.

    Ni behöver se över er ekonomi om situationen är så pressad att två månader utan full inkomst gör att ni inte kan betala hyran. En trebarnsfamilj måste ha bättre buffert än så. Jag tycker att du ska be soc om att få träffa kommunens budget- och skuldrådgivare om det finns en sådan.

  • Anonym (Hej)

    TAck för enormt bra tips o råd. Känner mig lite vettigare. Anledningen till att vi inte har buffert är följande: vi har fått skuldsanering väldigt nyligen. I den ingåe en buffert på 2000kr tillsammans. Men den kan vi inte börja med förens i Maj. Det är planen. Jag har tagit hjälp av många men det enda och största som tynger mig är den här jävla hyran som måste betalas. Jag skulle önska att dom gav oss nödlån för vi kan inte få lån någon annanstans. Då kan vi lägga från dessa 2000 kanske 1500kr till dom månadsvis. Ja vet att en barnfamilj ska ha buffert men utan att tråka ut er med mitt tragiska liv innan allt rasa så rör de inte sig om missbruk eller dyl. Vi röker inte ens. Många andra allvarliga faktorer. Min enda prio i livet just nu bortsett från den här hyran är

    Att va en bra mamma & bli frisk. Jag e livrädd för sos för ja fått social fobi o så e ja rädd för avslag. Ja e beredd o göra allt för att lösa det här. ????

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Hej) skrev 2017-05-02 09:11:22 följande:

    TAck för enormt bra tips o råd. Känner mig lite vettigare. Anledningen till att vi inte har buffert är följande: vi har fått skuldsanering väldigt nyligen. I den ingåe en buffert på 2000kr tillsammans. Men den kan vi inte börja med förens i Maj. Det är planen. Jag har tagit hjälp av många men det enda och största som tynger mig är den här jävla hyran som måste betalas. Jag skulle önska att dom gav oss nödlån för vi kan inte få lån någon annanstans. Då kan vi lägga från dessa 2000 kanske 1500kr till dom månadsvis. Ja vet att en barnfamilj ska ha buffert men utan att tråka ut er med mitt tragiska liv innan allt rasa så rör de inte sig om missbruk eller dyl. Vi röker inte ens. Många andra allvarliga faktorer. Min enda prio i livet just nu bortsett från den här hyran är

    Att va en bra mamma & bli frisk. Jag e livrädd för sos för ja fått social fobi o så e ja rädd för avslag. Ja e beredd o göra allt för att lösa det här. ????


    Ja, nödlån kommer ni inte att få då Soc inte lånar ut pengar. Det är dumt när folk skriver om saker som är felaktiga. Det finns "bistånd mot återkrav" som många förväxlar med att man får låna pengar. Det handlar om att man kan få bistånd i avvaktan på annan inkomst t ex om man blir arbetslös och A-kassans handläggningstid är lång och man därför inte får några pengar. Det som gääller då är att man ska vänta inkomst för samma period som man får bistånd för. Ex, du ska få A-kassa för mars och april men det fördröjs så du kommer inte att  få dina pengar för mars och april förrän i maj, då kan du få bistånd för mars och april som du sedan betalar tillbaka i maj när din A-kassa för samma månader kommer. 

    Du kan däremot inte få "bistånd mot återkrav" för mars och april om du inte har någon inkomst att vänta för den perioden, är du med?
  • Anonym (Hej)

    Ja förstår???? MEN min bror hade en riktigt gräslig separation. Hans x sluts betala hyra osv.. han bodde på soffor i 10 mån. Till slut sa sos ok vi betalar skulden på ca 55.000 om du betalad 1000kr i mån( min bror) så hab kunde få tillbaka förstahands kontraktet o tak över huvud. Tydlugen är de ovanligt men de går. Han har två barn.

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Hej) skrev 2017-05-02 19:56:10 följande:

    Ja förstår???? MEN min bror hade en riktigt gräslig separation. Hans x sluts betala hyra osv.. han bodde på soffor i 10 mån. Till slut sa sos ok vi betalar skulden på ca 55.000 om du betalad 1000kr i mån( min bror) så hab kunde få tillbaka förstahands kontraktet o tak över huvud. Tydlugen är de ovanligt men de går. Han har två barn.


    Nej, det ska inte gå. Om det du skriver om din bror är sant och gått till på just det sättet så har alltså Soc ingått ett olagligt avtal med din bror.

    Tror inte att du ska hoppas på att de gör det igen.

    Däremot betyder inte det att de inte kommer att hjälpa er för det kan de visst göra.
  • Anonym (Pia)

    Barnen kommer inte bli hemlösa, men ni vuxna kan bli det. Det finns inget i lagen som gör att soc är skyldiga att hjälpa er ekonomiskt i den här situationen. En del kommuner har infört tak över huvudet-garanti, men inte alla. Hur mycket ligger ni efter med, i kronor?

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Pia) skrev 2017-05-02 20:45:47 följande:

    Barnen kommer inte bli hemlösa, men ni vuxna kan bli det. Det finns inget i lagen som gör att soc är skyldiga att hjälpa er ekonomiskt i den här situationen. En del kommuner har infört tak över huvudet-garanti, men inte alla. Hur mycket ligger ni efter med, i kronor?


    Ja vet det. De är de som skrämmee mig så mkt. J hoppas vi kan få hjälp denna gång. Kommer aldrig någonsin tillåta det här igen. Mitt mål är att ha en buffert på ca 2 månadslöner. Alltid hemma. De rör sig om ca 25.000kr med avgifter osv.. :(
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Nja) skrev 2017-05-02 20:10:40 följande:

    Nej, det ska inte gå. Om det du skriver om din bror är sant och gått till på just det sättet så har alltså Soc ingått ett olagligt avtal med din bror.

    Tror inte att du ska hoppas på att de gör det igen.

    Däremot betyder inte det att de inte kommer att hjälpa er för det kan de visst göra.


    De faktiskt sant. Vet inte hur ja ska bevisa det men hela detas situation e unik. Ja hopps på någon form av hhälp. Kommer aldrig tillåta detta igen.
  • Anonym (Soc...)
    Anonym (Hej) skrev 2017-05-03 11:28:48 följande:
    De faktiskt sant. Vet inte hur ja ska bevisa det men hela detas situation e unik. Ja hopps på någon form av hhälp. Kommer aldrig tillåta detta igen.
    Det låter extremt märkligt då soc ALDRIG gör på det sättet. När min mamma låg efter med många hyror gick soc in och betalade dessa mot återkrav. Detta var pga att hon annars hade blivit vräkt och hon var gammal och sjuk (cancer). Hon hade även God Man som skötte ekonomin så soc kanske såg en trygghet i det.
    Din bror kanske hade allvarliga missbruksproblem? För då kan soc gå in efter genomförd behandling med tränings/försökslägenhet som därefter blir ett eget kontrakt.

    Men precis som någon annan skrev så lånar soc ALDRIG ut pengar.

    Blir ni vräkta är det vandrarhem alternativt billiga "hotell" som gäller tills ni har ordnat upp ekonomin och kan skaffa ett eget boende. Alternativt att du och din partner blir hemlösa och barnen blir (tillfälligt) placerade.

    Hoppas verkligen det löser sig för Er! Har varit i liknande situation och det var ett h-vete utan dess like. Fick dock hjälp av soc så helt omöjlig är inte din situation, ta det lugnt - andas.

    Avskyr också soc och vill absolut inte ha med den myndigheten att göra och då har jag ändå arbetat där! Vidriga människor!


  • Anonym (O)
    Anonym (Hej) skrev 2017-05-02 09:11:22 följande:

    TAck för enormt bra tips o råd. Känner mig lite vettigare. Anledningen till att vi inte har buffert är följande: vi har fått skuldsanering väldigt nyligen. I den ingåe en buffert på 2000kr tillsammans. Men den kan vi inte börja med förens i Maj. Det är planen. Jag har tagit hjälp av många men det enda och största som tynger mig är den här jävla hyran som måste betalas. Jag skulle önska att dom gav oss nödlån för vi kan inte få lån någon annanstans. Då kan vi lägga från dessa 2000 kanske 1500kr till dom månadsvis. Ja vet att en barnfamilj ska ha buffert men utan att tråka ut er med mitt tragiska liv innan allt rasa så rör de inte sig om missbruk eller dyl. Vi röker inte ens. Många andra allvarliga faktorer. Min enda prio i livet just nu bortsett från den här hyran är

    Att va en bra mamma & bli frisk. Jag e livrädd för sos för ja fått social fobi o så e ja rädd för avslag. Ja e beredd o göra allt för att lösa det här. ????


    Bryts inte skuldsaneringen om man får nya skulder medan den pågår?
  • Anonym (Gun)
    Anonym (Soc...) skrev 2017-05-03 11:52:33 följande:

    Det låter extremt märkligt då soc ALDRIG gör på det sättet. När min mamma låg efter med många hyror gick soc in och betalade dessa mot återkrav. Detta var pga att hon annars hade blivit vräkt och hon var gammal och sjuk (cancer). Hon hade även God Man som skötte ekonomin så soc kanske såg en trygghet i det.

    Din bror kanske hade allvarliga missbruksproblem? För då kan soc gå in efter genomförd behandling med tränings/försökslägenhet som därefter blir ett eget kontrakt.

    Men precis som någon annan skrev så lånar soc ALDRIG ut pengar.

    Blir ni vräkta är det vandrarhem alternativt billiga "hotell" som gäller tills ni har ordnat upp ekonomin och kan skaffa ett eget boende. Alternativt att du och din partner blir hemlösa och barnen blir (tillfälligt) placerade.

    Hoppas verkligen det löser sig för Er! Har varit i liknande situation och det var ett h-vete utan dess like. Fick dock hjälp av soc så helt omöjlig är inte din situation, ta det lugnt - andas.

    Avskyr också soc och vill absolut inte ha med den myndigheten att göra och då har jag ändå arbetat där! Vidriga människor!


    Han var en man och dessutom pappa, din mamma är en kvinna, där är svaret.

    Hela samhället daltar med killar och speciellt pappor.
  • Anonym (Soc...)
    Anonym (Gun) skrev 2017-05-03 12:05:08 följande:

    Han var en man och dessutom pappa, din mamma är en kvinna, där är svaret.

    Hela samhället daltar med killar och speciellt pappor.


    Hur menar du? Båda fick ju hjälp...
  • Anonym (Hej)
    Anonym (O) skrev 2017-05-03 12:02:58 följande:

    Bryts inte skuldsaneringen om man får nya skulder medan den pågår?


    Ja om de går dit. I vissa fall men Detta har inte gått dit. Ja säljer mig själc snart om dom inte hjälper oss. Ja ska dit på fre kl 11 iaf. Har fått handläggare & vi prat lite igår. Hon kändes ok. Mitt enda fokus är att lösa detta och sedan aldrig aldrig någonsin låta detta ske om ja så ska svälta. På riktigt nu. Ja kan inte sova andas eller fungera just nu.. de så psykiskt påfrestande.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Soc...) skrev 2017-05-03 11:52:33 följande:

    Det låter extremt märkligt då soc ALDRIG gör på det sättet. När min mamma låg efter med många hyror gick soc in och betalade dessa mot återkrav. Detta var pga att hon annars hade blivit vräkt och hon var gammal och sjuk (cancer). Hon hade även God Man som skötte ekonomin så soc kanske såg en trygghet i det.

    Din bror kanske hade allvarliga missbruksproblem? För då kan soc gå in efter genomförd behandling med tränings/försökslägenhet som därefter blir ett eget kontrakt.

    Men precis som någon annan skrev så lånar soc ALDRIG ut pengar.

    Blir ni vräkta är det vandrarhem alternativt billiga "hotell" som gäller tills ni har ordnat upp ekonomin och kan skaffa ett eget boende. Alternativt att du och din partner blir hemlösa och barnen blir (tillfälligt) placerade.

    Hoppas verkligen det löser sig för Er! Har varit i liknande situation och det var ett h-vete utan dess like. Fick dock hjälp av soc så helt omöjlig är inte din situation, ta det lugnt - andas.

    Avskyr också soc och vill absolut inte ha med den myndigheten att göra och då har jag ändå arbetat där! Vidriga människor!


    Inga missbruk ingeting. Baea en jävligt vilsen kille. Hans fru åkte o bodde på kvinnohuser för hon hyrde ut lgh i andra hand (hon ville åt pengarna) men inte ens de sköttes av den tillfälliga hyresvärden. Dom förstörde öägenheten... sen efter ca 10 mån (55.000kr i hyra tror ja de va ca) så hade dom deras 30000 möte med sos & han fick tillbaka lgh mot avb plan med sos men dom betala till hyresvärden. Hon hade sålt allt ur deras gemensama lgh.. brutalt.hon åkte med barnen en sväng utomlands för hon mådde "dåligt" när hon kom tillbaka hade hon inget hem dom placera henne o barnen på hotell i x antal veckor...... ja kan inte ens skriva hela hennes beteende för de så manipulativt o sjukt. Hon fick till slut ny lgh REN UTAN HYRESSKULDER. Första hand......... hemskt. Hon uttnyttja svenska systemet och fortf gör. Fick höra idag senast att hon IGEN skitit i två hyror. Men nu ger inte sos henne hjälp. Detta leder säkerligen tror ja till att min bror får vårdnaden helt o hon blir vräkt. Tyvärr.. ja lidee med folk men om man inte lär sig nåt av ett stort fett misstag ja då får man skylla sig själv. Min bror har skärpt sig när de gäller ansvar osv. Så barnen har de bättre hos han.. hon behlver läggas in.
  • Anonym (Hej)

    Kan tillägga att ja skriver med tvillingar i famnen så ursäkta gramatiken o stavningen. Haha! Sen så är de så att ja återfår lgh varje gång ja betalar den hyran som blir "akut" så ja ligger bara efter men de inget som e hos kfm... vet inte vad hyresvärden tänker säga den 10. Är såååå rädd att ja mår illa. Enda hon sa var att vi ska diskutera sena hyresbetalningar ???????????? Vi har inkomster framöver

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Hej) skrev 2017-05-03 18:30:13 följande:

    Kan tillägga att ja skriver med tvillingar i famnen så ursäkta gramatiken o stavningen. Haha! Sen så är de så att ja återfår lgh varje gång ja betalar den hyran som blir "akut" så ja ligger bara efter men de inget som e hos kfm... vet inte vad hyresvärden tänker säga den 10. Är såååå rädd att ja mår illa. Enda hon sa var att vi ska diskutera sena hyresbetalningar ???????????? Vi har inkomster framöver


    De kommer sannolikt att säga att de vill ha in de eftersläpande hyrorna för att inte säga upp er alternativt - om ni har tur - erbjuda er någon form av avbetalningsplan dvs att ni betalar ordinarie hyra varje månad plus en summa på skulden.

    Angående Soc så kommer de troligen inte att hjälpa er i detta läget då det inte är akut. Jag inser att det känns akut för er, men för Soc är det inte akut då ni inte har fått någon vräkning eller ens en uppsägning än. I det läget hänvisar man i princip alltid till att försöka få en avbetalningsplan med hyresvärden. Speciellt då när ni faktiskt framöver har normala inkomster. Skulle hyresvärden sen INTE gå med på någon avbetalningsuppgörelse och säger upp er, ja då är läget ett annat och chanserna till att Soc hjäper er blir större.

    Tips framåt är att när det är tufft ekonomiskt så är det ALLTID hyran som ska gå först, inte andra räkningar eller mat eller något annat. Varenda krona man får in ska till hyran först och främst för att inte hamna där ni är nu. Det spelar ingen roll om man sen inte har pengar till mat för det kan man alltid ordna från familj, vänner eller t o m med nödansökan hos Soc. man ska ALDRIG tänka att "om jag betalar hyran har jag inte till något annat" eller  tänka att man ska ordna det nästa månad eller när man får pengar nästa gång. Många gör misstaget att planera med pengar som inte är säkra dvs pengar man tror ska komma men inte vet till 100%. Ni har också väntat för länge med att söka hjälp och låtit skulden bli för stor. Ni har dessutom fått skuldsanering vilket är en indikation på historiskt dåligt beteende. Kanske ni skulle vara hjälpta av att gå till en budget- och skuldrådgivare? Ännu viktigare nu när ni ska leva på existensminimum pga skuldsaneringen? Det finns massor med småsaker man kan göra för att minska sina utgifter. och ni behöver få in ett annat tänk när det gäller pengar.

    Jättebra att ni tänker att få ihop en buffert men det bästa är att se till att ha så låga fasta utgifter som möjligt. Inte vara bunden till så många dyra abbonemang osv. Sen är det ganska svårt att få ihop den där buffertenockså då det ofta tenderar att dyka upp oförutsedda utgifter som gör att man inte kan lägga undan denna månaden.
Svar på tråden Kan vi bli utan tak?