• scratchcard

Driftkostnader för nyproducerat radhus

Hej!

Sambon och jag letar just nu hus och har hittat ett BR-radhus som vi förälskade oss i. 

Detta har dock en hög avgift där endast sophantering samt parkering ingår (utöver yttre underhåll etc.) 

Kvar blir därför all typ av driftkostnad för huset på 124 kvm, där mäklaren gav oss följande hypotetiska kalkyl:

El: 650 kr 
    Uppvärmning: 1 500 kr
    Försäkring: 300 kr
    VA: 300 kr 

Det är golvvärme på nedervåning samt luftvärmepump. 

Personligen tycker jag att uppvärmningskostnaderna låter skyhöga och går inte ihop med de beräkningar jag hittat på värmepumpar. Det är även ett bolag som "skryter" med att de bygger väldigt energisnåla hus...

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge mig lite mer info om era driftkostnader?

• Svar på tråden Driftkostnader för nyproducerat radhus
  • Kasperina

Jag har en enplans BR på 69 kvadrat med egen värmepump (3 år gammal) och betalar 1000-1500 per månad för el, värme och varmvatten.
    VA ingår. 

• scratchcard
    Kasperina skrev 2017-05-02 16:29:13 följande:

Jag har en enplans BR på 69 kvadrat med egen värmepump (3 år gammal) och betalar 1000-1500 per månad för el, värme och varmvatten.
    VA ingår. 

Hm... Då är ju frågan om ett 124 kvm hus hade dubblerat den kostnaden så som mäklaren säger? 

Tycker att 1500 låter mycket för enbart uppvärmning nämligen...
  • Anghammarad

Det låter högt men inte fullständigt orimligt. Jag bor i ett kedjehus byggt -85 med elpanna och vattenburen värme och dessutom en luft/luft värmepump och jag hade 2016 elkostnader som var ganska precis samma som de ni fått. Man borde visserligen kunna förvänta sig att ett helt nytt hus är energisnålare men tror tyvärr inte att det handlar om mer än några hundralappar i månaden. 

• Kasperina
    scratchcard skrev 2017-05-02 16:34:01 följande:
    Hm... Då är ju frågan om ett 124 kvm hus hade dubblerat den kostnaden så som mäklaren säger? 

Tycker att 1500 låter mycket för enbart uppvärmning nämligen...
    Fast det han säger att ni får en total elkostnad på 2150 och då kanske han menar som högst, 650kr mer är verkligen inte orimligt, särskilt inte för två plan.
  • scratchcard

Nej ni har säkert rätt. Var nog jag som inte var beredd på den kostnaden i.o.m att avgiften redan var hög på 4796 i månaden :/

• nnnnnnnn

Skulle tro att det är rimligt om det är ett kallare år tex: dec - mars 2000-3000 kr/mån, april-maj + okt-nov 1000 - 2000 kr/mån, juni-aug 500 - 1000 kr/mån.

Ett riktigt varmt år så kanske detta dras ner med 500-1000 kr/mån.

Sen spelar det stor roll vilken temperatur man anser att man måste ha i huset eller delar av huset. Har läst att många nuförtiden tycker att 21 - 23 °C är komfortvärme och har detta i hela huset.
    För 30 år sedan ansåg man att 18-20°C i kök och vardagsrum + 16-18°C i sovrum och hall var varmt och skönt.
    Kan bara gissa att man haft ännu lägre inomhustemperatur ännu längre bak i tiden.

Tror inte att mäklaren anger de faktiska kostnaderna om man har 16-18°C och det är några varma år i rad - mäklaren anger säkert kostnaden för 20-21°C och kallare år, så att ingen blir förbannad och letar upp dessa papper och kräver pengarna tillbaka!

• Lord Hans

Snittkostnad på 1500kr/månad för uppvärmning kan inte stämma. Det är på tok för högt för en nyproducerad radhuslägenhet på 124m2. Det ger en årsförbrukning på över 100kWh/m2 när det maximala tillåtna enligt dagens byggregler är betydligt lägre.

Mäklaren menar antagligen maxkostnad under janurari-februari månader. Eller så vet han inte vad han pratar om. I t.ex. Stocholmsregionen får energiåtgången för uppvärmning i nyproducerade hus inte överstiga 55kWh/m2/år vilket motsvarar ungefär hälften av kostnaden du uppger.

• TeresB

Vi har ett radhus på 185 kvm som är eluppvärmt med golvvärme på bottenplan och luftvärmepump på mellanplan ( vi har även en kamin på mellanplan) och har en ungefärlig kostnad på 1200-1400kr i mån med då är inte nätavgifterna med. Vi är en familj på 4 så vi är flitiga andvändare av både tvätt o tork bla. Vattnet är ganska dyrt och vi borde kunna minska ( men vi har småbarn och ett enormt badkar så det blir många bad) vår vatten kostnad är runt1600kr i kvartalet.

• scratchcard
    Lord Hans skrev 2017-05-03 17:30:15 följande:

Snittkostnad på 1500kr/månad för uppvärmning kan inte stämma. Det är på tok för högt för en nyproducerad radhuslägenhet på 124m2. Det ger en årsförbrukning på över 100kWh/m2 när det maximala tillåtna enligt dagens byggregler är betydligt lägre.

Mäklaren menar antagligen maxkostnad under janurari-februari månader. Eller så vet han inte vad han pratar om. I t.ex. Stocholmsregionen får energiåtgången för uppvärmning i nyproducerade hus inte överstiga 55kWh/m2/år vilket motsvarar ungefär hälften av kostnaden du uppger.

Detta var precis så jag resonerade. Tänkte att ett nyproducerat radhus (byggt av Besqab som flitigt skryter om sina energisnåla hus) inte kan kosta så pass mycket i uppvärmning. 
  • scratchcard
    TeresB skrev 2017-05-03 21:58:20 följande:

Vi har ett radhus på 185 kvm som är eluppvärmt med golvvärme på bottenplan och luftvärmepump på mellanplan ( vi har även en kamin på mellanplan) och har en ungefärlig kostnad på 1200-1400kr i mån med då är inte nätavgifterna med. Vi är en familj på 4 så vi är flitiga andvändare av både tvätt o tork bla. Vattnet är ganska dyrt och vi borde kunna minska ( men vi har småbarn och ett enormt badkar så det blir många bad) vår vatten kostnad är runt1600kr i kvartalet.

Är er snittkostnad för den fulla driften (samma punkter nämnda i mitt inlägg)? Jag hade nämligen räknat på ca. 1500 exkl. bredband/tv, men kan såklart tänkt naivt.
Svar på tråden Driftkostnader för nyproducerat radhus