• Anonym (F)

Går det att leva ett liv utan ångest?

Anonym (Lina) skrev 2017-05-02 18:15:11 följande:

Jag har haft ångest precis hela mitt liv. Blev mobbad alla åren som liten, alltid haft få enstaka vänner i mitt liv. Har ingen kontakt med min familj pga vissa saker så blir man sitter hemma själv på julafton (de år man inte har partner)

Är 30år och har aldrig jobbat. Ångesten har alltid förstört för mig. Har gått terapi så många år men inget verkar hjälpa. Känns som hela mitt liv är förstört. Jag känner mig jämt så oerhört ensam.

Så min fråga är till er som LEVT med ångest precis som jag alla år, går det att få bort ångesten och ändå leva ett bra liv? Eller kommer den alltid komma tillbaka och förstöra trots terapi och trots man verkligen jobbar på att få ett bra liv?

De kanske är så att vi inte direkt kan styra de som sker i hjärnan, precis som man aldrig riktigt kan bota någon som är schizofren, förutom att hålla sjukdomen i shack. Är de redan försent?

Hur mycket du kan påverka din ångest genom terapi beror på hur mycket av din ångest som är enbart psykisk, dvs ångest som du framkallar genom dina tankar.

Hormonbetingad ångest, tex ökad ångest vid pms och mensturation är inte en typ av ångest som man får för att man har "tänkt fel".

Ångest kan vara på så många olika sätt. Hur yttrar sig din ångest? Vet du vad den beror på?

Jag har egen erfarenhet av ångest, allt ifrån ett allmänt malande i magen till riktigt stark ångest som känns som fritt fall från hög höjd eller som att man befinner sig i en skräckfilm och man bara irrar runt. Jag har inte haft ångest hela mitt liv, men en ganska lång period fick jag prova på stark ångest. Nu lever jag med lättare ångest till och från. Den är oftast hormonbetingad eller orsakad av infektion.
Svar på tråden Går det att leva ett liv utan ångest?