• Emelievictoria

Mirena hormonspiral biverkningar

Jag satte in min hormonspiral (Mirena) för ungefär 3 år sedan. Jag har inte haft några som helst problem fram tills ungefär ett halvår sedan. 
    Då började jag få hemska buksmärtor. Jag var hos en Gynekolog och gjorde en undersökning med ultraljud och allt såg normalt ut. Tänkte att det kanske bara vara en engångs händelse.

Tiden gick och jag började få smärtor allt oftare. En dag tog jag mig till akuten för jag fick helt olidlig smärta, men de kunde inte hitta något då heller. 
    De rekommenderade mig så att gå till en vanlig läkare. Väl hos läkaren sa de att de inte är specificerade på nedre delen av magen och skickade en remiss till ännu en gynekolog där jag inte fick någon hjälp. Det ända jag fått som svar är att de tycker det verkar konstigt att jag får ont nu efter 3 år.

Min fråga nu är, finns det fler än mig som haft liknande upplevelser av hormonspiralen? Borde jag ta ut den?

Tacksam för alla svar jag kan få!
  • Svar på tråden Mirena hormonspiral biverkningar
  • EpicNurse

Håller med om att det är väldigt väldigt osannolikt att du skulle få ont av spiralen, om den sitter där den ska, efter flera år.

Kan det var endometrios eller något annat som är svårt att upptäcka utan operation? Var har du ont? När gör det ont och vilken typ av smärta är det?

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Emelievictoria

När jag varit hos olika läkare har de sagt att det kan vata ibs. Men när jag läst på om det och hört andra som har ibs känner jag inte att det kan vara det.

Nu när jag fick tipset ifrån dig att det kan vara Endometrios och läst lite om det så kan det ju mycket väl vara det iom att det har samma symptom som ibs.

Jag har ont varje dag och det är i nedredelen av magen ovanför underlivet i mitten. Det är svårt att beskriva smärtan, men som mensvärk som aldrig ger med sig.

När jag tänkter efter så har jag haft hemsk mensvärk så länge jag kan minnas. Innnan jag satte in hormonspiralen kunde jag ibland ligga sängliggandes. Därefter satte jag in en p-stav som jag var tvungen at ta ut för jag fick sådan värk.

• EpicNurse

Just hormonspiral brukar ju vara en del av behandlingen för att lindra endometrios. Även p-piller. Men det kanske kunde vara lämpligt att i alla fall träffa en gynekolog för utredning om det nu är endometrios eller inte!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Sulanflikkan

Jag har haft precis så, drygt efter ett år efteråt, samma hände nu efter att prova igen. Satt in den 25/1-17 tog ut den 2/5-17 då den bara strula, 4 besök på akuten sen jag satt in den. Buksmärtor som strålade ut i benen.. jag skulle tycka att du ska ta ut den. :)

• Emelievictoria

Var idag hos en gynekolog och tog ut spiralen då jag fick helt ofattbara smärtor igårkväll som inte gick över. Har fortfarande hemsk värk. Hur lång tid tog det innan värken gick över för dig efter att du tog ut den?

Svar på tråden Mirena hormonspiral biverkningar