Maya75 skrev 2017-05-05 08:37:24 följande:
Du tycker att det verkar helt galet.
Du tycker inte mamman behöver vara involverad.
Du blev ej presenterad.
Du tycker det hade känts patetiskt.
Du har inget intresse av.
Du tycker fokus bör ligga på.
Du tycker förälder får förlika sig med.
Du bestämmer att hon inte blir överkörd.
Du anger en massa saker utifrån ett tyckande i din roll som bonusmamma. Har du försökt sätta din in i biomammans situation ens lite? Läs på lite om förändringsprocesser och socialpsykologi så kan vi prata sen. Att utgå helt från sin egen situation med fokus endast på "jag" blir inte seriöst.
Någon måste ju försöka sig på att ge dessa egoistiska, självcentrerade mammor lite perspektiv. Allting handlar inte om dig och dina barn! Visst, jag lever med min sambo och hans barn men min värld kretsar inte runt barnet eller barnets mamma eller för den sakens skull runt min sambo. Ingen har något att säga till om i vårt liv förutom jag och min partner och så ska det vara. Att kräva att få godkänna exets nya för att det ska kännas bra för en själv är bisarrt. Förlita dig på ditt ex omdöme och lägg dig inte i allt som du inte har att göra med. Kontrollera dina barn bäst du vill när de är hos dig, men hos den andre föräldern har du inget att säga till om. Så måste det vara. Vilken hänsyn tar du till dina barn, ditt ex och hans nya? Du vill ju bara fortsätta låtsas att du har makt över exet genom att hålla på så.
Förändringsprocesser för vem då? För separerade föräldrar? För barn? Jag har god kännedom om det du beskriver men förstår inte alls hur det är relevant här. Det finns inga rekomendationer som säger att exet måste godkänna sitt ex nya partner för exets skull eller för barnens skull. Barnen får inte en bättre relation med den nya partnern bara för att du granskat henne innan. Bete dig som en vuxen så mår dina barn bra.