• isolde88

    Kreta med 7månaders

    Goddag!

    Vi har bokat en resa till Kreta med sonen på 7 månader, nu i maj.

    Någon av er som varit där med bebis? Några kloka råd?

    Undrar också över vaccination, han har ju grundskyddet men behövs tuberkulos? Samt finns det något myggmedel som kan användas på bebisar ?

    Supertacksam för respons :D

  • Svar på tråden Kreta med 7månaders
  • Bimbim79
    isolde88 skrev 2017-05-03 05:56:51 följande:

    Goddag!

    Vi har bokat en resa till Kreta med sonen på 7 månader, nu i maj.

    Någon av er som varit där med bebis? Några kloka råd?

    Undrar också över vaccination, han har ju grundskyddet men behövs tuberkulos? Samt finns det något myggmedel som kan användas på bebisar ?

    Supertacksam för respons :D


    Vi va på Kreta med tösen på 7 månader grabben på 22 månader och stora syster på 5år. Kanon semester, hade bara grundskyddet men hon fick inte heller krypa runt å äta skalbaggar, satt hos oss i barnpoolen eller i skuggan. Rekommenderas att ta med blöjor och mat, liten matburk typ Semper kostade 20-25:-, vätske ersättning och microlax. Solskyddskläder! Nappflaska och dricka tetrapack till flyget! Bärselen var min räddning på flygplatsen. Brorsan satt juni vagn, stora tjejen på bagage vagnen å Lillan i bärsele :)
  • isolde88

    Åh tack för svar å bra tips!

    Mässlingsvaccinet är väl inte aktuellt än, var isåfall tbc jag tänkte på men verkar inte vara stor risk...

    Haha ni hade händerna fulla ????

  • gruvan

    Låter härligt! Vi var i Filippinerna när äldsta var 8 månader och när lilla var 7 månader åkte vi till Nya Zeeland. TBC behövs inte men mässling gav vi vår 7-månaders. Inte för själva resemålets skull utan för att det är större risk att det sprids på flyget och flygplatserna där det vistas så mycket folk. När vi åkte med stora fick det inte ges innan 9 månader men det är ändrat till 6 månader nu så lilla fick. Man får dock betala själv på en vaccinationscentral och så får de sprutan igen på BVC vid 18 månader.

    Det finns en mygglotion som heter NoSkito som får användas på barn från 6 månader. Finns på apoteket. Funkar bra på vår lilla. Han har haft max fem myggbett sen vi lämnade Sverige i januari. Kan ju vara att myggorna inte gillar hans blod också men myggmedlet gör nog sitt till också. :)

    Andra bra saker att ta med är bärsele och gröt/välling/ersättning (vad han nu får). Vi har haft matklämmisar på flyget och även när vi varit iväg på dagarna och inte kunnat värma i micro. Den värmer vi i varmvatten i en liten mattermos. Blir varmt på en minut, supersmidigt! Uv-kläder (jag gillar pops bäst) och solkräm 50+ från La Roche-Posay (från 6 månader). Om ni ska ha vagn rekommenderar jag starkt yoyo (eller annan som är godkänd som handbagage). Vi hade vår i Barcelona och det var så skönt att ha vagnen hela tiden på flygplatsen och inte behöva oroa sig för att den skulle gå sönder i bagagehanteringen på flyget/flygplatsen. Den är liten, lätt och smidig att köra. Man kan lätt lyfta den själv med barnet i om man t ex ska upp/ner för en trappa. Stor varukorg för att vara en så liten vagn är det också vilket är skönt när man ska ha med badkläder mm. Det var de tipsen jag kom på så här på rak arm. Säg till om du undrar nåt annat! :)

  • Bimbim79
    isolde88 skrev 2017-05-03 10:18:00 följande:

    Åh tack för svar å bra tips!

    Mässlingsvaccinet är väl inte aktuellt än, var isåfall tbc jag tänkte på men verkar inte vara stor risk...

    Haha ni hade händerna fulla ????


    Ja det hade vi verkligen! Åkte 17 personer totalt 5 barn under 5 år. Åker hellre länge än långt med så många små! :) men ett minne för livet!
  • asdfgh

    Vi har svärföräldrarna på Kreta så har varit där med bägge barnen när de var bebisar. Äldsta var  5 mån och yngsta var 10 mån när vi åkte ner med dem första gången.

    Våra barn är vaccinerade mot TBC men det finns inget behov av det för en semesterresa. Den vaccinationen är dessutom JOBBIG, man får ett sår på armen som vätskar sig och så under relativt lång tid och slutligen resulterar i ett ärr.

    Vi valde att ta med blöjor ner istället för att jaga på plats och riskera att inte hitta vad vi ville ha, samma med tvättlappar (vi har använt torra tvättlappar till barnen)

    Glöm inte solskyddskläder och stor solhatt. Tunna strumpor och allmänt tunna, heltäckande kläder.

    På flyget är sjal/sele guld värt. Åtminstone i närheten av svärföräldrarna funkar det inte särskilt bra med vagn eftersom vägarna är branta och eventuella trottoarer är smala.

Svar på tråden Kreta med 7månaders