sebbe420 skrev 2017-05-04 16:09:29 följande:
Man ska trötta ut muskeln helt och det gör man lättast genom att lyfta tungt. Lyft så tungt att du orkar ungefär 10 repetitioner x 3 sets. Sista setet kanske du bara orkar 7-8 reps.
Kosten är viktig och det viktigaste är att äta MYCKET. Större portioner och ät oftare. Drick en proteinshake mellan måltiderna. Din kropp vill ha mer protein regelbundet, ca var tredje timme. Det svåraste för mig personligen med att växa är egentligen inte själva träningen utan att få i mig tillräckligt med mat regelbundet.
Jag skulle inte träna samma muskelgrupp två dagar i rad. Om du har tränat hårt så är muskeln inte återhämtad efter bara 24 timmar. Återhämtning är lika viktig som kost. Träna-äta-vila.
såkalladbonusmamma skrev 2017-05-04 16:15:39 följande:
Jag skulle nog köra helkroppspass varannan dag och köra runt åtta reps per set. Alternativt halvkroppssplit med överkropp dag 1, underkropp dag 2, och vila dag tre. Börja med 3 set om du är ovan och sedan kan du öka till typ 4-5 set senare. Kör basövningar men även isolationsövningar. Läs på internet, finns hur mycket förslag på program, tips, råd och upplägg. Styrkelabbet eller Muscles har massa program, Muscles har även en sida där du kan genreresa träningsprogram utifrån din nivå och ditt mål. Ät vanlig mat och tänk på hur mycket protein du stoppar i dig. Jag, till skillnad från skribenten ovan, tycker kanske inte du bör överdriva med ditt födointag eller proteinintag men var minst i kaloribalans så du orkar. I början tycker jag definitivt inte du ska deffa utan fokusera på vanlig, ordentlig mat med frukost, lunch, middag och ev. något mellanmål och få in en bra träningsrutin.
Tack för er info gör det första, intressant.
Men är det verkligen inte bra att träna samma muskler två dagar?
Jag tänker på exempelvis Strongman, tyngdlyftare och sumobrottare aktiverar samma muskler varje dag som jag förstått det. Jag skriver aktiverar för att sumobrottare inte har gymträning med vikter på det sättet utan egna övningar med sin kroppsvikt. De klarar ju av att träna samma muskler varje dag som jag har fattat det??