• Anonym (pulladen)

Hur ska man träna på gym för att öka muskelmassan så mycket som möjligt

Hur ska man träna för att öka muskelmassan så mycket som möjligt när man kör med vikter på gymmet? Repetitioner osv..

Och hur stor del spelar ens kost in i det hela, hur bör man äta?

Och kan man träna samma muskelgrupper två dagar i sträck om man känner sig i form? Eller är det skadligt att träna samma muskelgrupper två dagar i rad?

• Svar på tråden Hur ska man träna på gym för att öka muskelmassan så mycket som möjligt
  • sebbe420

Man ska trötta ut muskeln helt och det gör man lättast genom att lyfta tungt. Lyft så tungt att du orkar ungefär 10 repetitioner x 3 sets. Sista setet kanske du bara orkar 7-8 reps. 

Kosten är viktig och det viktigaste är att äta MYCKET. Större portioner och ät oftare. Drick en proteinshake mellan måltiderna. Din kropp vill ha mer protein regelbundet, ca var tredje timme. Det svåraste för mig personligen med att växa är egentligen inte själva träningen utan att få i mig tillräckligt med mat regelbundet.

Jag skulle inte träna samma muskelgrupp två dagar i rad. Om du har tränat hårt så är muskeln inte återhämtad efter bara 24 timmar. Återhämtning är lika viktig som kost. Träna-äta-vila.

• såkalladbonusmamma

Jag skulle nog köra helkroppspass varannan dag och köra runt åtta reps per set. Alternativt halvkroppssplit med överkropp dag 1, underkropp dag 2, och vila dag tre. Börja med 3 set om du är ovan och sedan kan du öka till typ 4-5 set senare. Kör basövningar men även isolationsövningar. Läs på internet, finns hur mycket förslag på program, tips, råd och upplägg. Styrkelabbet eller Muscles har massa program, Muscles har även en sida där du kan genreresa träningsprogram utifrån din nivå och ditt mål. Ät vanlig mat och tänk på hur mycket protein du stoppar i dig. Jag, till skillnad från skribenten ovan, tycker kanske inte du bör överdriva med ditt födointag eller proteinintag men var minst i kaloribalans så du orkar. I början tycker jag definitivt inte du ska deffa utan fokusera på vanlig, ordentlig mat med frukost, lunch, middag och ev. något mellanmål och få in en bra träningsrutin. 

• sebbe420

Han vill ju öka muskelmassan så mycket som möjligt. Ett rejält kaloriöverskott är ett måste. Det är ju det som är skönt om man vill bli större. Att inte behöva hålla igen på portionerna utan det är snarare en kamp att få i sig tillräckligt.

• såkalladbonusmamma

Visst är det bra med mycket käk om man vill bygga men man måste inte äta var tredje timme och dricka proteinshakes för det.

• Anonym (pulladen)
    sebbe420 skrev 2017-05-04 16:09:29 följande:

Man ska trötta ut muskeln helt och det gör man lättast genom att lyfta tungt. Lyft så tungt att du orkar ungefär 10 repetitioner x 3 sets. Sista setet kanske du bara orkar 7-8 reps. 

Kosten är viktig och det viktigaste är att äta MYCKET. Större portioner och ät oftare. Drick en proteinshake mellan måltiderna. Din kropp vill ha mer protein regelbundet, ca var tredje timme. Det svåraste för mig personligen med att växa är egentligen inte själva träningen utan att få i mig tillräckligt med mat regelbundet.

Jag skulle inte träna samma muskelgrupp två dagar i rad. Om du har tränat hårt så är muskeln inte återhämtad efter bara 24 timmar. Återhämtning är lika viktig som kost. Träna-äta-vila.

såkalladbonusmamma skrev 2017-05-04 16:15:39 följande:

Jag skulle nog köra helkroppspass varannan dag och köra runt åtta reps per set. Alternativt halvkroppssplit med överkropp dag 1, underkropp dag 2, och vila dag tre. Börja med 3 set om du är ovan och sedan kan du öka till typ 4-5 set senare. Kör basövningar men även isolationsövningar. Läs på internet, finns hur mycket förslag på program, tips, råd och upplägg. Styrkelabbet eller Muscles har massa program, Muscles har även en sida där du kan genreresa träningsprogram utifrån din nivå och ditt mål. Ät vanlig mat och tänk på hur mycket protein du stoppar i dig. Jag, till skillnad från skribenten ovan, tycker kanske inte du bör överdriva med ditt födointag eller proteinintag men var minst i kaloribalans så du orkar. I början tycker jag definitivt inte du ska deffa utan fokusera på vanlig, ordentlig mat med frukost, lunch, middag och ev. något mellanmål och få in en bra träningsrutin. 

Tack för er info gör det första, intressant.

Men är det verkligen inte bra att träna samma muskler två dagar?
    Jag tänker på exempelvis Strongman, tyngdlyftare och sumobrottare aktiverar samma muskler varje dag som jag förstått det. Jag skriver aktiverar för att sumobrottare inte har gymträning med vikter på det sättet utan egna övningar med sin kroppsvikt. De klarar ju av att träna samma muskler varje dag som jag har fattat det??

• Anonym (pulladen)
    Anonym (pulladen) skrev 2017-05-04 17:06:34 följande:

Jag tänker på exempelvis Strongman, tyngdlyftare och sumobrottare aktiverar samma muskler varje dag som jag förstått det. Jag skriver aktiverar för att sumobrottare inte har gymträning med vikter på det sättet utan egna övningar med sin kroppsvikt. De klarar ju av att träna samma muskler varje dag som jag har fattat det??

jag menar, är det inte så att kroppen vänjer sig och anpassar återhämtningen? Att man vänjer kroppen att åtehämta sig efter hur många pass man tränar? 
  • sebbe420
    såkalladbonusmamma skrev 2017-05-04 16:34:18 följande:

Visst är det bra med mycket käk om man vill bygga men man måste inte äta var tredje timme och dricka proteinshakes för det.

Men det är mycket bättre att äta något mindre måltider var tredje timme (eller dricka en shake) än att äta två enorma måltider på en dag, eftersom kroppen bara kan använda en viss mängd protein vid varje måltid. Men jag skulle inte heller kunna äta på något annat sätt. Jag blir helt enkelt enormt hungrig igen redan efter 2-3 timmar. Har rätt snabb ämnesomsättning även i vanliga fall, så när jag tränar blir den bara ännu mer extrem.

Det kan vara svårt för en man som vill växa att få i sig tillräckligt med protein utan proteintillskott. Ca 2 gram protein per kilo kroppsvikt behöver vi få i oss per dag. Det blir helt enkelt så mycket lättare med proteinpulver. Finns bara fördelar med att använda sig av det.
  • Farfallos

Lyssna på podden som www.styrkelabbet.se/ har. Kolla under rubriken "podcast" så kan du läsa dig till vad de olika avsnitten handlar om. Visserligen inriktat på styrka, men de har pratat om mycket som har betydelse för svaret på din fråga.

Men själv kör jag efter egen ovetenskap och tränar hela kroppen varje morgon måndag till fredag och kanske ett pass på helgen. Ett ganska tungt set i varje övning (13 st) på 25 minuter. Därefter äter jag riktigt mycket, nyttigt och proteinrikt till frukost (gröt på havregryn, vetegroddar och blandade nötter samt ett ägg), 9-fika (250 gr kvarg med färsk frukt och ännu mera nötter) och lunch (sallad, hårt bröd, ost och fisk). Proteinsyntesen är som högst närmast efter träning, så därav maxar jag intaget på förmiddagen. Är snart 50 år, har kört så i tre månader och växer riktigt bra

• sebbe420
    Anonym (pulladen) skrev 2017-05-04 17:06:34 följande:

Om du bara aktiverar och inte bryter ner muskeln kan du träna den nästa dag också. Men du ville träna för att öka muskelmassan så mycket så möjligt. Då ska du också bryta ner muskelmassan, för att sedan låta den återhämta sig fullt ut genom vila och matintag, innan du bryter ner den igen. Återhämtningen är jätteviktig.

Du kan göra situps varje dag, hur många du vill. Magmusklerna är gjorda för att alltid vara aktiva. Med benen är det en annan femma. Det är sånt som du kommer märka själv. För all del, pröva att träna samma muskelgrupp lika hårt två dagar i rad. Du kommer nog märka att du presterar betydligt sämre på dag två, och du kommer inte känna samma tillfredsställelse. Och du behöver kanske vila i ännu flera dagar innan du orkar igen.
Svar på tråden Hur ska man träna på gym för att öka muskelmassan så mycket som möjligt