• Anonym (Svårt)

Svårt med ögonkontakt, hur löser man det?

Hej!

Har alltid haft svårt med att se folk i ögonen när man pratar med andra, o jag har förstått nu att det kan ge ett osäkert o undvikande intryck på folk. Som att man har jättedåligt självförtroende, eller att man inte är ärlig kanske? Eller att man egentligen inte vill tala med dom eller så.

Nu är min fråga, hur gör man för att "förbättra" detta, några speciella strategier? Ja, jag har en autismdiagnos o har alltid tyckt det här är svårt. Hur har ni andra gjort för att komma förbi det här, om ni har lyckats?

• Svar på tråden Svårt med ögonkontakt, hur löser man det?
  • Meriall

Ja titta på näsroten mellan deras ögon eller i pannan just ovanför ögonen. Det kommer se ut som att du tittar i ögonen för dem :)

• Ooops

Jag tittar sällan eller aldrig folk i ögonen. Tittar på näsan eller pannan, eller brevid ögonen. De gånger jag tittar i ögonen så fastnar jag liksom, stirrar. Tycker att det är obehagligt, men försöker titta så nära ögonen jag kan.

Var tittar du när du pratar med någon? Hur nära ögonen kan du titta?

• fjanten

Jag brukar titta på ögonbrynen eller "näsroten" mellan ögonen. Då upplever personen att man ser denne i ögonen (om inte denne själv glor på ens ögonbryn/näsa ).

• Anonym (Svårt)

Ja men det där är ju jättebra om det funkar. Men att det verkligen inte märks om man tittar i pannan/mellan ögonen? Att dom inte ändå "ser" det o att det ser konstigt ut, menar jag. 

Har märkt att min blick dras till folks mun när man talar med dom, fastän jag inte vill det. Tycker också det är obehagligt med för nära ögonkontakt, vill inte heller stirra men det är lätt att det blir på nåt sätt "konstigt". När man står o talar face to face.

• Meriall

Tänk också på att när Du pratar så ska/behöver du inte titta i ögonen. Bara när de pratar. Tittar du medan du själv pratar så upplevs det ibland som stirrigt och man kommer av sig. Folk brukar ofta titta bort när de själva pratar men det kanske inte är självklart om man har autism. Så ett litet tips :)

• Ooops

Jag tänker att så länge jag tittar på personens ansikte och inte vänder bort huvudet (som jag vill) så är jag nöjd med det. Min blick är för det mesta där som jag skrev, men jag kan titta på munnen, eller öronen eller var som i ansiktet ibland. Kan du göra så kanske? Låta blicken gå mellan ögonområdet och munområdet? Du har ju svårt med just ögonen och bara ändra det från en dag till en annan går knappt. Börja smått, jobba dig uppåt, men ju mer du tänker på det desto svårare blir det och kan lätt se "stirrigt" ut. Jag har accepterar att jag tycker det är svårt men försöker titta så nära jag kan.

• Anonym (Svårt)

Det var väldigt bra att ni skrev det där, tack så hemskt mycket{#emotions_dlg.flower}. Ska istället försöka börja se på folks näsa o öron t ex, medan jag talar med dom. Känns som ingenting är självklart för mig. 

Svar på tråden Svårt med ögonkontakt, hur löser man det?