Annelie 76 skrev 2017-05-06 10:04:53 följande:
Det finns inget i kolhydraterna som behövs för en växande bebis. Kroppen byggs av protein och fett så har du tillräckligt av det så mår bebisen bra. Ät mycket äggula så får du i dig mycket näringsämnen.
Svält kan ge problem med tillväxten men kolhydratreducering utan kalorirestriktion är inte svält.
Det där stämmer inte om man frågar Livsmedelsverket, vad har du för expertis i ämnet? Vill gärna få en vetenskaplig källa på det från någon som inte är lchf-galen. Inte typ: "jag åt bara ägg under min graviditet och mitt barn överlevde. " Bröstmjölk från människan är tex många gånger sötare än komjölk just för att människans hjärna växer och utvecklas snabbt på små bebisar, och hjärnan drivs nästan helt av kolhydrater. Du menar att naturen/våra kroppar har fel och bebisar inte alls behöver socker/ kolhydrater? Just kolhydratbrist för hjärnan är väl det som driver oss in i ketos , vilket folk som ska ner i vikt gillar, där ketonerna är katastrofbränsle för att skydda hjärnan från energibrist vid lchf kost. Det låter ju inte så bra för en bebis vars hjärna ska bildas och växa. För en vuxen är det ju inte farligt för det löser kroppen just med ketoner, men spontant känns det dumt att mixtra med såpass nya extremdieter under graviditet. Känns som ett mode som kommit det senaste decenniet och folk tror plötsligt att kolhydrater är gift. Hur vet vi hur det påverkar en växande bebishjärna? Finns det studier på hur bebisar påverkas av extrem lågkolhydratkost under graviditet, tex när det kommer till koncentrationssvårigheter, diverse olika diagnoser osv senare i livet? Iq? Känns som folk bara gissar och ger råd som om det vore självklart.
Med det sagt måste man ju inte vräka i sig bröd, vitt socker och pasta eftersom det tenderar bli lite mycket kalorier, men mycket grönsaker och allsidig kost har alltid funkat?