• Flikkan92

Äta kolhydratfattigt under graviditet

Vad finns det för för- och nackdelar med detta?

Jag är nu gravid med första och har pcos. Mår så himla mycket bättre av att dra ner på kolhydrater, mitt blodsocker blir så himla svajigt annars. Äter en liberal lchf diet idag som jag mår toppen av. Äter inte bröd, pasta, ris eller vanligt socker.

Men äter fortfarande frukt, rotgrönsaker och alla sorters grönsaker och nötter i mindre mängd.

Kan detta vara skadligt på något vis?

Borde det inte då vara mer skadligt om jag äter "vanlig" mat och då mår väldigt dåligt av det som jag gör i vanliga fall?

• Svar på tråden Äta kolhydratfattigt under graviditet
  • Anonym (Tveksamt)

Kolla upp det ordentligt med läkare inom mvc först tycker jag. Jag vet en som gjorde detta under graviditet och barnet slutade växa. Hon fick ganska stränga förhållningsorder och fick gå på extra tillväxtkontroller sedan.

• Jsv17

Klart du ska kolla med mvc MEN jag tror inte det är skadligt i sig så länge du får i dig tillräckligt med kalorier och näring. Om ett barn blir tillväxthämmat tror jag det beror på att man använder metoden för viktnedgång och alltså äter för lite. Det finns ju veganer och vegeterianer, gluten intoleranta och allt möjligt som föder normalstora barn och har en bra graviditet.

Jag tror att det är bättre att göra det du mår bra av, om din kropp behöver mer kolhydrater så tror jag den kommer signalera det till dig och så får du helt enkelt lyssna, det är viktigast lyssna på din kropp och gör det som känns bra så tror jag det kommer gå galant.

Grattis till graviditeten!

• MartingaleFootprints

Bra med nyttig och blodsockerstabil kost! Är väl aldrig bra att äta extremt men en liberal lchf där kolisarna kommer från bra saker såsom grönsaker, bär och fröer är ju bara finfint. Inte behöver du någon potatis inte. Jag la om till rätt strikt lchf när jag fick grav.diabetes för att slippa insulinbehandling och det funkar utmärkt och ingen i vården har sagt annat än att det är så bra att jag klarar av att hålla blodsockret så stabilt.

• Annelie 76

Det finns inget i kolhydraterna som behövs för en växande bebis. Kroppen byggs av protein och fett så har du tillräckligt av det så mår bebisen bra. Ät mycket äggula så får du i dig mycket näringsämnen.
    Svält kan ge problem med tillväxten men kolhydratreducering utan kalorirestriktion är inte svält.

• Anonym (Arr you sure?)
    Annelie 76 skrev 2017-05-06 10:04:53 följande:

Det finns inget i kolhydraterna som behövs för en växande bebis. Kroppen byggs av protein och fett så har du tillräckligt av det så mår bebisen bra. Ät mycket äggula så får du i dig mycket näringsämnen.

Svält kan ge problem med tillväxten men kolhydratreducering utan kalorirestriktion är inte svält.

Det där stämmer inte om man frågar Livsmedelsverket, vad har du för expertis i ämnet? Vill gärna få en vetenskaplig källa på det från någon som inte är lchf-galen. Inte typ: "jag åt bara ägg under min graviditet och mitt barn överlevde. " Bröstmjölk från människan är tex många gånger sötare än komjölk just för att människans hjärna växer och utvecklas snabbt på små bebisar, och hjärnan drivs nästan helt av kolhydrater. Du menar att naturen/våra kroppar har fel och bebisar inte alls behöver socker/ kolhydrater? Just kolhydratbrist för hjärnan är väl det som driver oss in i ketos , vilket folk som ska ner i vikt gillar, där ketonerna är katastrofbränsle för att skydda hjärnan från energibrist vid lchf kost. Det låter ju inte så bra för en bebis vars hjärna ska bildas och växa. För en vuxen är det ju inte farligt för det löser kroppen just med ketoner, men spontant känns det dumt att mixtra med såpass nya extremdieter under graviditet. Känns som ett mode som kommit det senaste decenniet och folk tror plötsligt att kolhydrater är gift. Hur vet vi hur det påverkar en växande bebishjärna? Finns det studier på hur bebisar påverkas av extrem lågkolhydratkost under graviditet, tex när det kommer till koncentrationssvårigheter, diverse olika diagnoser osv senare i livet? Iq? Känns som folk bara gissar och ger råd som om det vore självklart.

Med det sagt måste man ju inte vräka i sig bröd, vitt socker och pasta eftersom det tenderar bli lite mycket kalorier, men mycket grönsaker och allsidig kost har alltid funkat?
  • Anonym (Arr you sure?)

blog.svd.se/maratonbloggen/2014/08/26/kostexperten-kan-kolhydrater-skada-hjarnan/

Och här är en lchf- persons råd, som inte heller uttrycker att det är säkert att det är bra med för kolhydratfattig kost under graviditet:

ettsotareblod.se/gar-det-att-ata-lagkolhydratkost-under-en-graviditet/

De studier som finns visar tex:"Det finns studier på möss som visar allt ifrån att en ketogen kost kan vara fullständigt förödande för fostret, till att det leder till lugnare och mentalt mer stabila avkommor. "

Vi vet helt enkelt för lite, men att säga att man endast behöver fett och protein är absolut inte sant eller ett bra råd. Däremot hålla ner sockerintaget och intaget av vitt mjöl är nog bra enligt de flesta.

• Mascaraklumpar
    En ketogen kost är något som sedan ganska lång tid tillbaka har använts som behandling för barn med behandlingsresistent epilepsi, och det finns åtminstone en långtidsstudie som visar att kosten i dessa fall får negativa konsekvenser för hjärnans utveckling. På friska barn (och foster) finns det vad jag vet inga långtidsstudier på de (väldigt få) barn som får en ketogen kost, och heller ingen på barn och foster som äter en liberal LCHF. Det man i dagsläget kan säga är således att mer talar för att en ketogen kost är skadlig än att den är bra, men i övrigt så vet man inte vad som är optimalt. Så länge du inte hamnar i ketos och du får i dig dagsbehovet av alla näringsämnen så spelar det alltså ingen roll hur många E% fett respektive kolhydrater du äter, det är lika mycket en chansning hur du än gör.
  • Flikkan92

Självklart ska jag ta upp det med min BM.

Jag vet att min kropp mår bättre av det, så vi försökt att bli med barn en tid utan att jag ens fått någon ägglossning. Men efter att jag la om kosten kom den igång när mitt blodsocker var stabilt och det tog sig då på första försöket.

Kommer som sagt inte vara tal om någon strikt lchf, absolut inte och jag gör det inte för att gå ned i vikt. Bara för att jag helt klart mår bättre.

• Jsv17
    Flikkan92 skrev 2017-05-06 13:44:52 följande:

Självklart ska jag ta upp det med min BM.

Jag vet att min kropp mår bättre av det, så vi försökt att bli med barn en tid utan att jag ens fått någon ägglossning. Men efter att jag la om kosten kom den igång när mitt blodsocker var stabilt och det tog sig då på första försöket.

Kommer som sagt inte vara tal om någon strikt lchf, absolut inte och jag gör det inte för att gå ned i vikt. Bara för att jag helt klart mår bättre.

Tycker du verkar ha en sund inställning och känna din kropp väl. Frukt och grönsaker är en alldeles tillräckligt kolhydrat källa och som sagt jag tror du kommer känna om din kropp behöver mer och att du då kommer lyssna på den, lycka till
  • Stassa

Hej
    Jag åt LCHF under båda mina graviditeter, i början ganska strikt och mot slutet lite mer liberalt (en frukt om dagen). Både jag och mina barn mådde bra, jag gick upp 8 kg med första, som vägde ca 3 kg när hon föddes, och 10 kg med andra, som vägde ca 3,5 när han föddes. Det tog mig dessutom mindre än en månad att gå ner gravidvikten.
    Självklart kan du prata med din BM, men jag tycker ändå att du ska göra det du mår bäst av.

• nevermind
    Anonym (Tveksamt) skrev 2017-05-06 07:57:21 följande:

Kolla upp det ordentligt med läkare inom mvc först tycker jag. Jag vet en som gjorde detta under graviditet och barnet slutade växa. Hon fick ganska stränga förhållningsorder och fick gå på extra tillväxtkontroller sedan.

Jag vet en kvinna (min kusins fru) som kräktes i åtta månader och rasade såklart i vikt. Ut kom en unge på fem kilo.
    Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket TS. Skulle tipsa om att prata med en vettig läkare i så fall, inte oss okunniga härinne eller nån gammal dammig barnmorska.
  • Anonym (Tveksamt)

Det var väl En väldigt konstig kommentar... att ett barn som du känner blivit stort har väl inget med saken att göra. Du vet väl inget om vad det barnet fick i sig och hur det påverkat hjärnans utveckling etc. F ö är det inte ett sundhetstecken heller med så stora barn.(behöver givetvis inte vara skadligt heller, det beror ju på många faktorer).

nevermind skrev 2017-05-08 04:17:30 följande:

Jag vet en kvinna (min kusins fru) som kräktes i åtta månader och rasade såklart i vikt. Ut kom en unge på fem kilo.

Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket TS. Skulle tipsa om att prata med en vettig läkare i så fall, inte oss okunniga härinne eller nån gammal dammig barnmorska.

• nevermind
    Anonym (Tveksamt) skrev 2017-05-08 10:14:45 följande:

Det var väl En väldigt konstig kommentar... att ett barn som du känner blivit stort har väl inget med saken att göra. Du vet väl inget om vad det barnet fick i sig och hur det påverkat hjärnans utveckling etc. F ö är det inte ett sundhetstecken heller med så stora barn.(behöver givetvis inte vara skadligt heller, det beror ju på många faktorer).

Lika konstig som din i så fall.
Svar på tråden Äta kolhydratfattigt under graviditet