• spacejungle

försäkringar, bra, men dyra?

Min tjej är nu gravid, efter att ha tittat runt på försäkringar, i nuläget gravidförsäkringar, har vi nästan bestämt oss för att satsa på Trygg Hansa, vi tänkte senare gå över till Trygg Hansas barnförsäkring och kanske börja använda Trygg Hansa för hus, bil osv, (har inte detta i nuläget dock) men då har jag hört något rykte som säger att TH har dyra försäkringar rent generellt

Är detta sant, någon som har koll på detta?

• Svar på tråden försäkringar, bra, men dyra?
  • Crazzy

Ja jag har uppfattat dem som dyra och (baserat på vad jag fått veta av diverse hantverkarvänner bland annat) de kan vara jättekrångliga med att faktiskt betala ut när man har rätt till ersättning.

Vi råkade ha dubbelförsäkring på huset och den ena försäkringen var trygghansa, när det hände något med huset så var det så uppenbart att de slussade runt oss så mycket de kunde för att slippa behöva hjälpa oss i slutändan.

Jag skulle, baserat på egen och andras erfarenhet, inte rekommendera trygghansa. Andra kommer säkert skriva bra saker också, och de sakerna stämmer säkert, men jag har inget förtroende för dem.

• Lena

Jag tycker alla försäkringsbolag krånglar för att tjäna så mycket som möjligt

• aztec

Jag tyckte trygg hansa var super med vårt första barn. Har även barnförsäkringen på henne.. Men inget hände då ;) nu med andra barnet har vi haft strul. Upptäcktes hjärtfel under ett extra ultraljud (V,32)... Föddes för 16månader sedan och de håller fortfarande på och utreder om ersättning eller inte. Skit dåliga är de faktiskt. Om vi kunnat byta barnförsäkring, utan att behöva göra ny hälsodeklaration, så hade vi gjort det....

• Bimbim79

Jag har bara bra att säga om Trygg-Hansa, aldrig varit problem när barnen slagit sig mm. De ringde dessutom mig å informerade om ersättningen som gäller när jag varit inlagd med barnet i samband med födelse? Själv hade jag inte ens tänkt tanken att jag kunde få ut pengar för att föda barn? Folksam har aldrig strulat på hus/hem och bil. Hade däremot IF som hemförsäkring för många år sedan, de är ett stort jävla skämt! Fick hela mitt bohag sönderslaget, efter många turer fram å tbx fick jag ersättningen efter 6 veckor, 5500 För telefoner, köksmöbler, kläder, säng, skötbord alltså allt utom min säng var sönder! Det anser jag va rent kränkande!

• Schack73

Jag har bara haft bra erfarenheter av både Trygg-Hansa och IF men vi har bara haft enkla ärenden, sjuk på semester och trasig TV.

• spacejungle
    aztec skrev 2017-05-06 10:13:27 följande:

Jag tyckte trygg hansa var super med vårt första barn. Har även barnförsäkringen på henne.. Men inget hände då ;) nu med andra barnet har vi haft strul. Upptäcktes hjärtfel under ett extra ultraljud (V,32)... Föddes för 16månader sedan och de håller fortfarande på och utreder om ersättning eller inte. Skit dåliga är de faktiskt. Om vi kunnat byta barnförsäkring, utan att behöva göra ny hälsodeklaration, så hade vi gjort det....

intressant, hur mycket betalar ni i månaden för barnförsäkringen? Anser ni att den år dyr i jämförelse med andra försäkringar?

Hälsodeklaration, är det så pass omständigt att det inte är värt att byta barnförsäkring? Förstår inte riktigt.
  • spacejungle
    Schack73 skrev 2017-05-06 12:01:47 följande:

Jag har bara haft bra erfarenheter av både Trygg-Hansa och IF men vi har bara haft enkla ärenden, sjuk på semester och trasig TV.

Ok, anser du att Trygg Hansa är dyrt jämfört med If? 
  • spacejungle
    Bimbim79 skrev 2017-05-06 11:42:26 följande:

Jag har bara bra att säga om Trygg-Hansa, aldrig varit problem när barnen slagit sig mm. De ringde dessutom mig å informerade om ersättningen som gäller när jag varit inlagd med barnet i samband med födelse? Själv hade jag inte ens tänkt tanken att jag kunde få ut pengar för att föda barn? Folksam har aldrig strulat på hus/hem och bil. Hade däremot IF som hemförsäkring för många år sedan, de är ett stort jävla skämt! Fick hela mitt bohag sönderslaget, efter många turer fram å tbx fick jag ersättningen efter 6 veckor, 5500 För telefoner, köksmöbler, kläder, säng, skötbord alltså allt utom min säng var sönder! Det anser jag va rent kränkande!

Så ni har Folksam när det gäller bil och hem, och TH när det gäller barn? Hur tänker ni kring priset, TH dyrt, eller inte dyrare än Folksam/If?
  • jjeessiicahh

Vi hade IF innan. Hann dock aldrig utnyttja försäkringen innan vi bytte till folksam och tjänar många hundralappar i månaden på att ha bytt :)

• spacejungle
    jjeessiicahh skrev 2017-05-07 19:52:23 följande:

Vi hade IF innan. Hann dock aldrig utnyttja försäkringen innan vi bytte till folksam och tjänar många hundralappar i månaden på att ha bytt :)

if är alltså många hundralappar dyrare än folksam, beror det på att ni har samlat alla försäkringar hos folksam?
Svar på tråden försäkringar, bra, men dyra?