Anonym (Fungerar eller ej?) skrev 2017-05-08 10:01:17 följande:
[quote=77656927][quote-nick]Anonym (För mig fungerar det) skrev 2017-05-08 09:24:25 följande:[/quote-nick]Du har ingen aning om vad jag upplevde eller inte upplevde under de åren jag helade mig med homeopati. Ödmjukhet är på sin plats inför sina medmänniskor.
Jag uppfattar ditt inlägg som fyllt av ilska. Vad är det som gör att du går ingång på att andra människor hittar vägar till ökad hälsa och välbefinnande? [/
Homeopati fungerar nog mot såna tillstånd som inte har någon vetenskaplig grund eller finns beskrivet som sjukdom i vanliga vården, dvs om vanliga sjukvården varken kan diagnosticera eller bota är det kanske en sjukdom som är delvis psykiskt inducerad, kropp och själ hör ju ihop. Det är inte samma sak som att man inbillar sig, men att tillståndet helt enkelt förvärras av ens psykiska tillstånd. Då kan det ju verkligen hjälpa att få någon som lyssnar och få en behandling man tror på. Tror till och med effekten kan öka lite om man betalar för behandlingen eftersom trovärdigheten ökar.
Man har i de studier jag läst verkligen i vissa fall fått positiva effekter av homeopati, MEN man har fått lika bra effekt av "fake-medicin" när patienterna utsatts för blindtest och trott de fått riktiga homeopatiska preparat. Dvs det som kallas placeboeffekt. Det är väldigt kraftfullt.
Då kan jag tänka såhär: om det nu hjälper folk, oavsett om det är placebo eller ej, är det så illa då? Det kostar att gå till psykolog också. Man ska inte få lura folk i desperat situation på stora summor pengar, men om det är en rimlig kostnad och hjälper människor, så varför inte? I de fall man inte kunnat diagnosticeras med en sjukdom i vanliga vården alltså, inte som alternativ till cancerbehandling då naturligtvis.
I de fall det är otydliga konstiga sjukdomstillstånd som patienten upplever men som det inte finns medicinskt stöd för och homeopatin kan få denna att känna sig så bra att den kan komma ut i arbete tex finns det ju ingen vinst med att övertyga personen om att det inte fungerar.
Precis, det är detta vi bör diskutera!
Att homeopatiska preparat i sig är verkningslösa är redan klarlagt och således inte intressant att diskutera längre.
Men givet det du säger så kan det ju faktiskt vara smart att göra som Tyskland, om folk nu vill ha homeopati, är beredda att betala för det och känner sig hjälpta av det, så ska de som vuxna människor såklart kunna få det, ÄVEN om vi alla vet att det bara är vatten man får.
Och då kan det ju vara bra att ha någon form av reglering så att det i alla fall sker under ordnade former och man undviker att svaga människor utnyttjas.