Homeopati arsenik
TS: Homeopati är verkningslöst och bluff. Du kan trycka i dig hela flaskan på en gång utan att något händer.
TS: Homeopati är verkningslöst och bluff. Du kan trycka i dig hela flaskan på en gång utan att något händer.
det är som du skriver lika botar lika inom homeopatin.
Det du beskriver skulle jag se som en normal reaktion av att homeopatin börjar verka. Det brukar bli värre de första dagarna innan besvären går tillbaka. Men är du orolig tycker jag du ska kontakta homeopaten och fråga.
Det lätt att tycka (och skriva på forum) att homeopati är humbug,
men enligt min erfarenhet är det inte det. Jag har gjort en resa med hjälp av homeopati som hette duga. Det hjälpte mig att hantera en sjukdom som läkarvetenskapen gett upp på och har hjälpt mig att bearbeta trauman i min personliga utveckling.
I Sverige är homeopatin kraftigt motarbetad, men i t ex tyskspråkiga länder är det ett alternativ som tillhandahålls av apoteket.
Homeopati är faktiskt bevisad bevisat botande mot sjukdomar.
Nej, det är det inte. Eller sitter du på någon hemlig stuide som ingen annan känner till? Vad har du för källhänvisning till ditt påstående?
För att vara lite snäll gjorde jag en snabb googling, foilehattarna inom homeopatin älskar ju hur det funkar på djur också. Eller, det gör det ju faktiskt inte:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28342609
We observed cows for up to 200 d after clinical recovery. Base-level data did not differ between the homeopathy and placebo groups. Mastitis lasted for an average of 6 d in both groups. We observed no significant differences in time to recovery, somatic cell count, risk of clinical cure within 14 d after disease occurrence, mastitis recurrence risk, or culling risk. The results indicated no additional effect of homeopathic treatment compared with placebo. The advantages or disadvantages of homeopathy should be carefully assessed for individual farms.
Det är en hel del som drabbats av cancer som åker till Tyskland, på grund av det lyckade samarbetet mellan kompetenta homeopater som jobbar på klinikerna där och den vanliga sjukvården.
Det finns de som kallar akupuktur humbug också.
Homeopata botar när rätt medel ges.
Nej, du så lätt kommer du inte undan. Det är du som påstår saker och har bevisbördan. Jag ska inte behöva googla saker. Svara på frågan och hänvisa till källa. Annars far du bara med osanning. Du undviker att svara på min fråga:
Om nu folk blivit friska genom ett samarbete mellan homeopater och klassisk sjukvård, vad har du för bevis att det var homeopatikan och inte enbart den riktiga sjukvården som botade den sjuke?
Jag vet redan vad som händer. Lika lite som hände VoF när de försökte begå självmord mha homeopatika. Detta för att homeopatika är verkningslöst bortom placeboeffekten:
Hehe, den här sketchen är lite rolig, speciellt de homepatiska ölen i slutet:
Inte heller homeopatbedragarna, år 1987 sålde man homeopatika för 300 miljoner dollar för att sedemera år 2000 sälja för 1,5 miljarder dollar i enbart USA.
Källa: Salvekvick och Kvacksalveri - Alternativmedicin under luppen.
ISBN 978-91-86369-02-6
Hej igen, Bestemor.
C30 är ju ingen ovanlig benämning inom homeopatin. Hur ser du själv på exempelvis vitsippa eller arsenik som späds ut 30 gånger, varje gång med en faktor av hundra? Alltså har urtinkturen spätts ut 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 gånger. Hur mycket tror du av vitsippan eller arseniket återstår i slutprodukten?
Edzard Ernst, homeopat. Återigen boken Salvekvick och Kvacksalveri.
Vid en snabb googling återfinns homeopatika i C30 bland annat här:
abchomeopathy.com/avpot.php/Lyc
Så, frågan kvarstår; Hur mycket tror du av vitsippan eller arseniket återstår i slutprodukten?
Hahaha, bra länk nu när jag bemödade mig att läsa ordentligt. Du gav mig faktiskt vatten på min kvarn, tack. Eftersom du anser Wikipedia vara en godtagbar källa känner jag mig lite busig och vill källhänvisa:
"Redan de gamla romarna använde sig av principen att bota en sjukdom med samma ämne som orsakade den. Det finns emellertid inga belägg för att detta verkligen har hjälpt, varför denna tanke helt förkastats av vetenskapen."
Vad har du för svar på detta?