• MadHatter

Tält/camping

Ska ni åka bil (med tanke på kylväskn)? För i aå fall behöver ni ju inte tänka på att täötet ska vara lätt och då skulle jag aäga att ett vanligt campingtält är bäst, stdigt och rymligt.

Jag och min dotter har tältat mycket och när vi biltältat har v haft ett McKinleytält för 4 med gansk stort förtält.

Att ha ett större tält fast man bara är två är lite lyxigt och då får man plats med kläder, böcker mm i tältet. Vårt tält har stått pall för alla väder som det utsatts för :)

Mitt tält har separat inner- och yttertält - yttertältet sätts upp först och sedan hakas innertältet fast i yttertältet (det har alltså ingen egen struktur utan stätts fast i yttertältets). Den modellen funkar bra för det blir ett mellanrum mellan inner-och yttertält i taket som gör att ev kondens inte kommer in i innertältet.

Tältet har en stommer av glasfiberpinnar som man trär i tältet och sedan fäller man upp tältet. En sådan modell går bra att att sätta upp på egen hand (om barnet är för litet att hjälpa till). Dock är tältet lätt så blåster det mycket får man ha koll på att det inte blåser iväg innan man fått upp det.

Vi har haft luftmadrass - en modell större från biltema när vi biltältat (samt pump)När vi cykeltältar har vi uppblåsabara liggunderlag.

Fleecefilt värmer väldigt mycker att ha i sovsäcken om der blir kallt. Finns ju billiga på Ikea.

Vad gäller kylklampar har campingar olika system, det finns de som man får frysa sina egna och alltså inte får byta så då tar det ju ett tag tills man har nya klampar. På vissa ställen är det eätt dyrt att byta klampar) Jag har försökt att ha basmat med som inte kräver kyl eftersom jag tyckt detta med aty byta klampar varit lite krångligt.

Glöm inte en diskbalja för att bära disken i - vare sig det är till ett gemensamt camingkök eller sjön.

Och pannlampa, absolut bästa om man ska ligga och läsa på kvällen.

Svar på tråden Tält/camping