• caerr

Curlande exfru

Hej! Har precis flyttat ihop med min kille och hans två barn på 6 och 10. Min son är 5... Hans stora får allt han pekar på, fullt servad, kommer hem med nya saker varje gång han vart hos sin mamma. Lyssnar inte och är respektlös mot sin pappa(min kille). Om han inre får som han vill här tjuter han och ringer mamma och hon kommer antingen och hämtar honom eller bråkar om det. Imorse ringde han sin mamma för att pappa sagt att han måste gå till skolan (han hade "ont i halsen" 'men ingen feber)... vilket brukar inträffa.. han är en jättego kille verkligen men vet inte hur jag ska hantera detta..?Igår sa jag till honom på skarpen för första ggn på 6 mån..kanske inte borde gjort det. Förstår att det är en ny situation för honom men beteendet är ändå inte ok.

• Svar på tråden Curlande exfru
  • caerr

[quote=77658085][quote-nick]äldreochklokare skrev 2017-05-08 17:17:21 följande:[/quote-nick]Samarbetssamtal mellan föräldrarna på familjerätten!

Snart har ni inte en 10-åring utan en 13-åring och fortsätter detta beteende då så kan jag lova att ni får det ännu jobbigare med en tonåring. Sätt stopp för detta nu. 

Vad skedde när killen kastade ut kritorna? Fick han gå och hämta dem?

Tog ni bort något som han själv tycker om?

Vilka konsekvenser använder ni?

Nej han behövde inte hämta de vilket gör mig galen...sist han kastade mina utemöbler i backen sa jag till min kille att han minsann skulle ta upp varenda grej annars blir jag föevannad... ag skulle sagt till långt innan och gett hårdare straff än vad min kille gör men igår tog han tillslut telefon och har sagt att han inte får ha den på hela v.. hoppas han håller det..

• nevermind
    caerr skrev 2017-05-08 18:11:46 följande:

[quote=77658085][quote-nick]äldreochklokare skrev 2017-05-08 17:17:21 följande:[/quote-nick]Samarbetssamtal mellan föräldrarna på familjerätten!

Snart har ni inte en 10-åring utan en 13-åring och fortsätter detta beteende då så kan jag lova att ni får det ännu jobbigare med en tonåring. Sätt stopp för detta nu. 

Vad skedde när killen kastade ut kritorna? Fick han gå och hämta dem?

Tog ni bort något som han själv tycker om?

Vilka konsekvenser använder ni?

Nej han behövde inte hämta de vilket gör mig galen...sist han kastade mina utemöbler i backen sa jag till min kille att han minsann skulle ta upp varenda grej annars blir jag föevannad... ag skulle sagt till långt innan och gett hårdare straff än vad min kille gör men igår tog han tillslut telefon och har sagt att han inte får ha den på hela v.. hoppas han håller det..

Det är lite fel på din sambo också. Tyvärr.
  • Dixie

Problemet är ju varken barnet eller barnets mamma ( jo, det är säkert mammans problem också - men det bör inte röra er) problemet är ju att din sambo inte kan uppfostra sina barn!

• caerr
    nevermind skrev 2017-05-08 18:45:51 följande:

Det är lite fel på din sambo också. Tyvärr.

Ja det är lätt att döma av denna korta text och det är inget fel på honom, han försöker sätta gränser för ett barn som har noll respekt och får medhåll från mamma.. Det var hundra konflikter emellan så han glömde troligtvis bort kritorna men ja, det är fel..
  • caerr
    Dixie skrev 2017-05-08 19:01:14 följande:

Problemet är ju varken barnet eller barnets mamma ( jo, det är säkert mammans problem också - men det bör inte röra er) problemet är ju att din sambo inte kan uppfostra sina barn!

Nej, det är väl så det är.. svårt att sätta gränser..jag bara försöker sätta mig in i vad som är vad. Håller han på såhär för att vi flyttat ihop, testa gränser...? Som sagt. Hoppas han inte har sin telefon på hela v nu..
  • nevermind
    caerr skrev 2017-05-08 19:02:33 följande:
    Ja det är lätt att döma av denna korta text och det är inget fel på honom, han försöker sätta gränser för ett barn som har noll respekt och får medhåll från mamma.. Det var hundra konflikter emellan så han glömde troligtvis bort kritorna men ja, det är fel..
    Du skriver ju "hoppas han håller det".
  • caerr
    nevermind skrev 2017-05-08 19:08:17 följande:

Du skriver ju "hoppas han håller det".

ja, därför att det funnits tillfälle då han lindrat konsekvensen om han skött sig bättre men min åsikt är att en konsekvens förblir trots att man säger förlåt eller beter sig bättre.
  • Dixie
    caerr skrev 2017-05-08 19:02:33 följande:

Men barnet är ju 10 år - har pappan haft tydliga gränser tidigare och fått respekt? Jag förstår ju att det är en ny och jobbig situation för barnet - men att skyla på barnets mamma är ju inte rätt - pappan har väl varit delaktig i sitt barns uppfostran?

Problemet är kanske mer att du och din sambo inte har samma syn på barnuppfostran?
  • caerr
    Dixie skrev 2017-05-08 19:13:52 följande:

Men barnet är ju 10 år - har pappan haft tydliga gränser tidigare och fått respekt? Jag förstår ju att det är en ny och jobbig situation för barnet - men att skyla på barnets mamma är ju inte rätt - pappan har väl varit delaktig i sitt barns uppfostran?

Problemet är kanske mer att du och din sambo inte har samma syn på barnuppfostran?

Absolut, min sambo måste ju hantera detta, menar att det försvårar för honom när exfrun skäller ut honom när han tar beslut här vilket gör att sonen kan rymma till mamma så fort det är nåt. Sist skulle hon hämta honom 00 på natten för att sonen grät och skrek då han inte fick vara uppe och se tv.. Min sambo sa till henne att hon skulle hålla sig undan men hon fortsatte ringa.. tillslut gav hon upp och tlllslut somnade sonen. Det är såhär det är 70 procent av gångerna han inte får som han vill... antar min sambo är rädd för att "förlora" sin son med. Vi har samma syn på uppfostran men det är nåt mellan honom och den stora(den lilla funkar d med), troligtvis har han låtit henne styra....
  • HotPink

Att vara en bonusvuxen är aldrig lätt.

Speciellt inte när ni har olika syn på uppfostran. Här gäller det för dig å din sambo att sätta er ner å gemensamt komma överens om uppfostran som ska gälla för alla barnen.

Sen gäller det för sin sambo att komma överens med sitt x om att hemma hos oss gör vi såhär för det fungerar för alla. Sen att x inte gör så hos sig, det får stå för henne isåfall. Men hon ska ju absolut inte hämta upp barnet pga denne e sur för att fått en tillsägelse.. Där ska din sambo sätta stopp för mamman.

Vi har liknande problem hos oss, stora barnet vill absolut inte bo med oss eftersom här behöver barnet lära sig att ta hänsyn och hjälpa till (tex städa sitt egna rum, dammsuga ett gemensamt rum, duka, skära grönsaker osv, ja alla barn hjälper förståss till) så nu kommer det barnet enbart vh... Men vill följa med på roliga aktiviteter som vi gör på veckorna (kommer aldrig att hända)

Svar på tråden Curlande exfru