Inlägg från: Tösabitens |Visa alla inlägg
  • Tösabitens

Få sambon att vilja ha hund!

Har en underbar sambo som just nu funderar på att gå med på det faktumet att jag vill ha hund. Han ser absolut nyttan och det roliga i en hund från mitt perspektiv men har själv svårt att se vad han skulle kunna få ut av en liten vovve. Undrar lite om det finns några bra perspektiv som skulle kunna få honom att faktiskt se det roliga i hunden. Vill såklart att han också ska vara okej med ett hundköp, hunden kommer vi ju ha i 10-12 år minst!

Någon annan som köpt hund där bara den ena var intresserad men där det sedan blev ett intresse för båda?

• Svar på tråden Få sambon att vilja ha hund!
  • Tösabitens

Har sagt allt det där. Men för någon som aldrig själv haft hund eller som haft någon i närheten med hund är det nog svårt att förstå tjusningen! Vi är ibland hundvakt åt mina föräldrars hundar men då de är två bordercollie med mycket MYCKET energi i en lägenheten så blir det lite väl intensivt. Hade varit perfekt att vara hundvakt till en pudel (vilket är rasen vi överväger) men vart hittar man det då?

• Tösabitens
    Deceree1 skrev 2017-05-08 13:57:54 följande:

Ni skulle kanske kunna prova att vara fodervärd åt en pudel. Sök på pudelkennlar. Därifrån hittar du kennlarnas hemsidor. På hemsidan står det oftast om dom letar fodervärdar till någon av deras hundar.

Hur länge är man fodervärd? För som jag förstått det så är fodervärd ändå mer eller mindre permanent? Vill ju inte knyta an för mycket till en hund vi inte ska behålla. Hade typ varit perfekt med någon som behövde hundvakt till sin pudel i 3 veckor!
  • Tösabitens
    Aska123 skrev 2017-05-08 14:35:22 följande:

Ja eller så kommer du bara hem med en pudel:) min mamma gjorde så mot pappa med två hundar och tre katter:)

Det gick jättebra:)

Med tanke på att vi diskuterat detta i ett år så tror jag inte det skulle vara så populärt, tyvärr ????
  • Tösabitens
    Anonym (anonym) skrev 2017-05-08 15:35:18 följande:

Säg till honom att du tar allt jobb och alla kostnader för hunden av dina privata pengar. Att han varken behöver ställa upp med tid eller pengar så blir det nog lättare att få honom att gå med på att skaffa hund. Sen kommer han nog att smälta när hunden väl är hemma.

Det är redan tanken! :) han ska endast ha ansvar om han väljer det själv!
  • Tösabitens
    Anonym (??) skrev 2017-05-08 15:16:30 följande:

Du accepterar det faktum att han inte vill ha en hund och om du inte kan leva med det så får du väl lämna honom för en pudel!

En hund kräver pengar, tid och omsorg. Jag antar att ni jobbar?! Vem ska se efter den då? Speciellt när det är en valp? För din sambo lär ju inte vilja göra det.

Fast det är inte att han vägrar som är problemet, problemet är att jag vill hitta sätt att få honom att också tycka att detta ger något!

De praktiska frågorna är lösta :)
  • Tösabitens
    Anonym (Pudel??) skrev 2017-05-08 15:44:42 följande:

Vem vill ens ha en pudel?

En typisk, ful tant-hund.

Kanske är en liten tant inombords ;)
  • Tösabitens

Tack för svaren! Skönt att höra att det kan lösa sig! Är väll lite det där jag hoppas på! Förstår helt och hållet att "någon annans" hund inte är lika rolig som den hunden man själv har. Hoppas att han faller för vår framtida dam lika mycket som jag redan gjort (utan att hon ens finns...) :)

Svar på tråden Få sambon att vilja ha hund!