Borde jag kontakta socialtjänsten?
Jag säger bara, det är tur att mina ungar är stora.
När de var barn existerade inte denna anmälningshysteri för minsta lilla.
Det finns absolut ingenting i ts berättelse som är grund för soc-anmälan, ingenting.
Jag säger bara, det är tur att mina ungar är stora.
När de var barn existerade inte denna anmälningshysteri för minsta lilla.
Det finns absolut ingenting i ts berättelse som är grund för soc-anmälan, ingenting.
Meh tagga ner. Förr anmälde man alldeles för LITE. Barn for illa för att omgivningen inte ville "lägga sig i", eller "blanda in Soc." Det var sköt dig själv och skit i andra som gällde. Vilket skadat MÅNGA barn.
Omgivningen SKA våga lägga sig i. Inte för minsta lilla, eller alltid kontakta myndigheterna. Men misstänker man att ett barn far illa ska man åtminstone överväga att anmäla. Soc tar inte barnet för det, om det inte finns starka skäl. Det enda som händer är att de (eventuellt) startar en utredning.
Däremot tycker jag inte att TS ska anmäla, då hon har alldeles för lite på fötterna för det. Det finns inget konkret som tyder på att flickan far illa. Hon kanske inte trivs hemma av andra skäl, eller tycker att det är roligare hos TS. Hon kanske inte har några andra kompisar?
TS, är det okej för er att hon är hos er så mycket? I så fall, släpp det och försök lära känna hennes föräldrar lite bättre, även mamman. Fråga flickan lite försiktigt hur hon mår, kanske hur det är hemma. Barn som far illa vågar ibland öppna sig om de känner förtroende för någon annan vuxen.
Om ni tycker att hon är hos er för mycket, begränsa det till när hon leker med er dotter.
Flickan är 7 år. Borde kunna svara om du frågar lite om hur det är hemma. Fråga om allmänna saker som vad de brukar göra då hon är hemma, om föräldrarna brukar leka med henne, läsa, vad de brukar äta till middag mm Öppna frågor som kan verka oskyldiga, men kanske kan få henne att öppna sig lite om sitt hemmaliv. Tala om för henne att om det är något hon vill prata om så kan hon prata med dig, att du kan försöka hjälpa till om det är något speciellt. Låt henne veta att hon kan lita på dig och prata om hon vill.
Jag skulle knappast våga skaffa barn i dagens samhälle.
Anmälningshysterin är så massiv att ingen går säker.
Det kommer väl snart bil en automatisk granskning av soc för alla nyblivna föräldrar.