• Anonym (fågel pappa ?)

Hittat fågelägg

Var ute precis och hittade ett helt vitt litet fågelägg i en buske där boet såg både förstört och övergivet ut.

Vill inte att ett liv ska gå helt onödigt förlorat.

Är fågeln redan bortom räddning eller går det ta hem det och värma det ? Och se om det kläcks?

Säkert olagligt som allt annat men bättre ge det ett försök än att det ska ruttna i busken, visst?

Isåfall vilken värme m.m. behöver jag veta?

Till skojjare, tror inte ägget skulle räcka till en omelett, det var så litet.

Har heller inte rört vid busken än ifall fågelmamman var på tillfälligt äventyr.

• Svar på tråden Hittat fågelägg
  • viseversa

Även om du skulle kunna kläcka det med hjälp av värmelampa så kommer ungen dö då det är i stort sett omöjligt att föda upp fågelungar om man inte är fågel själv eller har en väldig kunskap. Det är ju så att vissa ägg och ungar dör. Ingen katastrof. Föräldrarna kommer bygga ett nytt bo på en bättre plats och skaffa en ny kull.

• Anonym (Nej)

Bortom räddning förutom det faktum att man inte får föda upp vilda djur och fåglar hemma. Eller ens kan, krävs ju enorma resurser. Se det som naturens gång. Eller också ska boet se risigt ut och mamman eller pappan återvänder.

• viseversa
    Anonym (Nej) skrev 2017-05-08 18:01:31 följande:
    Bortom räddning förutom det faktum att man inte får föda upp vilda djur och fåglar hemma. Eller ens kan, krävs ju enorma resurser. Se det som naturens gång. Eller också ska boet se risigt ut och mamman eller pappan återvänder.
    Krävs inte alls enorma resurser att kläcka ett ägg. Funkar med en värmelampa så länge det är rätt temperatur vilket kan vara lite trixigt utan termometer. är det minsta grad för varmt eller för kallt blir det ingen unge.
  • Anonym (Nej)
    viseversa skrev 2017-05-08 18:04:32 följande:
    Krävs inte alls enorma resurser att kläcka ett ägg. Funkar med en värmelampa så länge det är rätt temperatur vilket kan vara lite trixigt utan termometer. är det minsta grad för varmt eller för kallt blir det ingen unge.
    Ja, lycka till att föda upp vilda fåglar hemma du! Vilket skämt, kläcka ägg mot att få dom att överleva är väl för sjutton inte samma sak?! Lura inte folk till dumheter tack, jag värnar naturen och vill inte ha idioter som försöker sig på domherreuppfödning hemma!
  • viseversa
    Anonym (Nej) skrev 2017-05-08 18:09:00 följande:
    Ja, lycka till att föda upp vilda fåglar hemma du! Vilket skämt, kläcka ägg mot att få dom att överleva är väl för sjutton inte samma sak?! Lura inte folk till dumheter tack, jag värnar naturen och vill inte ha idioter som försöker sig på domherreuppfödning hemma!
    att kläcka ägg kräver inte enorma resurser. men om du läset mitt första inlägg skriver jag OCKSÅ att det är omöjligt att få ungen att överleva. 
  • Anonym (fågel pappa ?)
    Anonym (Nej) skrev 2017-05-08 18:09:00 följande:

Varför kallar du mig för idiot? Du säger att du värnar om naturen men likväl ska man skita i att försöka rädda ett liv som nästan lyckades att få existera i levande form?

Jag har heller inte ens rört busken just p ga jag inte ville göra något misstag. Sluta vara en sån jävla dubbelmoral och/eller FALSK människa! O ja jag skrev att det säkert är olagligt precis som allt annat. O solskenshistorier fnyser sådana som dig åt då ni intr klarar ett skit utanför människans lagar o regelverk.
  • Anonym (fågel pappa ?)
    Jasmin Karlsson skrev 2017-05-08 18:40:01 följande:

Ja, det är olagligt. Tänk såhär: en igelkott kan hitta det och överleva!

Ja så kan man ju tänka..! Ska låta det vara då för går rätt många igelkottar häromkring. Trots att man blir ledsen så gav du en tanke som ger en lite värme! Tack!
Svar på tråden Hittat fågelägg