• Den som Längtar

Rätt till betald ledighet?

Hej,

Jag har blivit kallad till operation då jag har cellförändringar i livmodern.
    Jag har försökt googla men hittar inte svaret så vänder mig hit.

Har man rätt till betald ledighet då det gäller en sådan här typ av operation? Det är ju ingen operation man väljer att göra utan någonting man ska göra för att se så man inte har cancer.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rätt till betald ledighet?
  • Bibbidi

Jag har aldrig hört talas om att man får betalt under ledighet man har för att operera sig på. Du får väl ta semesterdagar om du vill ha "betalt" de dagarna tänker jag? 

• mammatill6

Du får sjukanmäla dig. Varför skulle jobbet betala lön när du inte jobbar? Betald ledighet kan man få för begravning av anhörig o.s.v.

• Kjell2
    Den som Längtar skrev 2017-05-09 09:53:35 följande:

Hej,

Har man rätt till betald ledighet då det gäller en sådan här typ av operation? Det är ju ingen operation man väljer att göra utan någonting man ska göra för att se så man inte har cancer.

Tack på förhand!

Sjukskrivning och ersättning kopplat till det.
  • K med lilla E

Du får sjukskriva dig eller ta semester, det ska nog vara en bra snäll arbetsgivare du har om denne ska betala. Har jag aldrig hört talas om. 

• K med lilla E

Du förlorar ju heller inte så mycket på att sjukskriva dig, en dags karens och sen sjukpenning. 

• Birgitta02

Du skall opereras för ett sjukdomstillstånd. Du sjukanmäler dig första dagen. Behöver du vara borta fler dagar, så betalar arbetsgivaren sjuklön, dvs 80% av din heltidslön. Man får inte betalt för att vara borta från jobbet.

Du kan även ta dina semesterdagar om du vill och om arbetsgivaren säger ok till det. Men permission med lön kan du glömma

• K Kalle
    Den som Längtar skrev 2017-05-09 09:53:35 följande:

Hej,

Tack på förhand!

På mitt jobb får vi ledigt för att besöka läkare, kanske skulle vi få det för en sån här snabb och enkel operation också. det beror ju på vad det står i kollektivavtalet.
  • Monchichier
    mammatill6 skrev 2017-05-09 09:57:36 följande:

Du får sjukanmäla dig. Varför skulle jobbet betala lön när du inte jobbar? Betald ledighet kan man få för begravning av anhörig o.s.v.

Och för kortare läkarbesök såsom tandläkare osv. Det är inte helt orimligt att en biopsi går in under ett av dessa besök.
  • sextiotalist
    Monchichier skrev 2017-05-09 12:05:09 följande:
    Och för kortare läkarbesök såsom tandläkare osv. Det är inte helt orimligt att en biopsi går in under ett av dessa besök.
    Som någon skrev tidigare, det beror på kollektivavtalet. Vi får ersättning för utlägg vid läkarbesök, men vi får gå på egen tid (dvs vi får ta komp, minusflex, tjänstledigt eller vad som fungerar bäst)
Svar på tråden Rätt till betald ledighet?