• SweetBabe26

Kände ni när ägget fäste?

Nått som jag är nyfiken på är har ni känt av när ägget fäst sej i livmodern? :) har haft stickande känsla på morgonen å under dagen molande känsla å det känns som mens är påväg men ska inte ha den än :) kul å höra om fler vill hänga på i min tråd :D

• Svar på tråden Kände ni när ägget fäste?
  • Pojkmamma86

Jag har känt alla gånger jag varit gravid även de gångerna jag fått missfall. Så jag har alltid vetat innan jag testat mig att jag är gravid. Har som tidigast testat positivt på sticka 6 dagar efter ägglossning.

• Frökenolson
    Anonym (Fia) skrev 2017-05-09 22:36:48 följande:

Kroppen känns, om man bara känner efter. Vi har egentligen alla ont hela tiden, men de sensoriska intrycken blockeras på hjärnstamsnivå, precis som känslan av mobilen i byxfickan, klockan på handen osv blockeras. Det är därför man känner av mobilen när man just lagt ned den och till och med kan tycka att den känns obekväm i fickan, för att en halvtimme senare inte känna av den alls och undra var man har lagt den. Det är också därför man kan bli illamående när någon i ens närhet blivit magsjuk eller ibland till och med få ont där någon annan har ont. Och det är därför många människor får ont i hela kroppen när de är trötta. När vi tillåter oss själva att känna efter, eller när hjärnan inte orkar motverka intrycken, så försvinner blockeringen och vi känner av kroppen.

När det gäller livmoderslemhinnan så vet du säkert att den växer med menscykeln. Den sista veckan är den som allra tjockast, ca 6-8mm mot 1-3 mm ett par veckor tidigare. Denna nya vävnad har rikligt med kärl, men nerver växer extremt långsamt och hinner inte bildas på så kort tid. Man kan således få en blödning när embryot implanterats, men att känna själva implantationen är inte möjligt. Däremot kan man förstås känna att det spänner och trycker i magen, bara man känner efter.

Flera läkare och barnmorskor säger att man visst kan känna det. Så du menar att jag och alla andra dom känt av det inbillat oss det alla gångerna?

Trångsynta människor finns överallt.
  • Anonym (J)
    Frökenolson skrev 2017-05-10 13:04:38 följande:

Flera läkare och barnmorskor säger att man visst kan känna det. Så du menar att jag och alla andra dom känt av det inbillat oss det alla gångerna?

Trångsynta människor finns överallt.

Hur kan du vara så tvärsäker på att det är just ägget du känt?

Kan likaväl vara något annat.
  • vasg

Jag satt på seminarium och fick en ilning längs hela överkroppen på äl+8. Rätt säker på att det var då det fäste! Men det kan jag ju tyvärr aldrig veta säkert :)

• SweetBabe26

Klart man kan känna av när ägget fäster annars skulle man ju inte känna att det gjorde ont, molande känsla, stickande känsla osv. Ska vara i v 4 nu :)

• Anonym (J)
    SweetBabe26 skrev 2017-05-10 20:54:09 följande:

Klart man kan känna av när ägget fäster annars skulle man ju inte känna att det gjorde ont, molande känsla, stickande känsla osv. Ska vara i v 4 nu :)

Molande och stickande känsla behöver inte alls vara ägget som fäster, kan vara en massa annat.

Det är svårt att ha känsel i en slemhinna utan nerver...
  • SweetBabe26

Klart man kan känna av om man känner sin kropp väldigt väl :) för inte har man ägglossning 2ggr det finns inte :D

• vasg
    SweetBabe26 skrev 2017-05-11 15:21:28 följande:

Klart man kan känna av om man känner sin kropp väldigt väl :) för inte har man ägglossning 2ggr det finns inte :D

Jo, man kan ha ägglossning två gånger :)
  • Anonym (J)
    SweetBabe26 skrev 2017-05-11 15:21:28 följande:

Spelar tyvärr ingen roll hur väl man känner sin kropp, du kan inte känna där inga nerver finns...

Implantationen (när ägget fäster) är inget som sker som att det sticker sig fast, utan det som händer är att det befruktade ägget långsamt bäddar in sig i livmoderslemhinnan, denna process tar flera dagar.

Som ovan skrev kan man ha också ha ägglossning fler än en gång på en månad.

Molande och stickande känsla kan vara tecken på att mensen är på väg, och det kan absolut även vara ett tidigt graviditetssymptom. Men däremot inte symptom på själva implantationen.
  • vasg

[quote=77667018][quote-nick]Anonym (J) skrev 2017-05-11 17:45:30 följande:[/quote-nick]Spelar tyvärr ingen roll hur väl man känner sin kropp, du kan inte känna där inga nerver finns...

Implantationen (när ägget fäster) är inget som sker som att det sticker sig fast, utan det som händer är att det befruktade ägget långsamt bäddar in sig i livmoderslemhinnan, denna process tar flera dagar.

Som ovan skrev kan man ha också ha ägglossning fler än en gång på en månad.

Molande och stickande känsla kan vara tecken på att mensen är på väg, och det kan absolut även vara ett tidigt graviditetssymptom. Men däremot inte symptom på själva implantationen.[/

Jag tror däremot man kan känna hormonomställningen och jag tror (tror!) det var det jag kände. Vissa är väldigt känsliga för hormonförändringar och jag kände liksom i hela överkroppen men start i livmodern att "något hände precis" :)

• uska81

Jag kände det denna graviditet. Fick som en molande mensvärk i typ 1 minut. Stämde sen på ultraljud på dagen. Graviditeten var inte planerad.

Svar på tråden Kände ni när ägget fäste?