• Snickare97

Sidoinkomster relaterat till yrket

Hej! Vet inte om detta är rätt ställe o fråga men tänkte höra om någon har lite idéer

Jag ska snart flytta hemifrån och då kommer såklart till fler kostnader varje månad och då tänkte jag att en liten extra inkomst varje månad hade kunnat göra gott.

Är det någon här som har någon idé på vad man skulle kunna göra? Jag jobbar som snickare (lärling 75% färdig) och hade kanske varit bra om det var något i den kretsen. Jag tänker mig mest att sälja något man kan göra hemma i fred. Jag vill alltså inte start eget företag och ta på mig stora jobb.

Jag är öppen för andra förslag också såklart!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Sidoinkomster relaterat till yrket
  • FruNyfiken

Du tänker dig en sidoinkomst med svarta pengar alltså?

Det du måste tänka på är att du har en väldigt strikt lojalitet mot din arbetsgivare. Att utföra konkurrerande verksamhet är skäl för uppsägning.

Var ärlig mot din arbetsgivare och berätta om dina planer. Om arbetsgivaren tycker att det inte konkurrerar är det bara att köra på. Men med vetskapen att det är svart och att det kan slå tillbaka mot dig

• Snickare97
    FruNyfiken skrev 2017-05-10 08:48:03 följande:

Du tänker dig en sidoinkomst med svarta pengar alltså?

Det du måste tänka på är att du har en väldigt strikt lojalitet mot din arbetsgivare. Att utföra konkurrerande verksamhet är skäl för uppsägning.

Var ärlig mot din arbetsgivare och berätta om dina planer. Om arbetsgivaren tycker att det inte konkurrerar är det bara att köra på. Men med vetskapen att det är svart och att det kan slå tillbaka mot dig

Nej det är inte just svarta pengar jag tänker på utan tänker kanske typ att bygga saker hemma och sälja.

Är ett av Sveriges största företag så har svårt o tro att det är konkurrerande men absolut, kan va bra o ta en snack med arbetsgivaren
  • Snickare97
    Kjell2 skrev 2017-05-10 08:52:04 följande:

Kolla om din arbetsgivare kan ge dig extratimmar

Det är tyvärr inte så enkelt då det är storbyggen och man inte får jobba ensam där och kollegorna är inte jättevilliga att jobba över
  • äldreochklokare

Bisyssla kanske du ska googla om. Ofta är det inte tillåtet att ha en konkurrerande verksamhet vid sidan av sitt vanliga jobb, som handlar om samma sak. 

• nnnnnnnn

Det är nog bättre att du ber om mer jobb av AG eller berättar att du kommer att försöka jobba 25% på annat sätt för att komma upp i heltidslön. Annars kan du få problem i efterhand.

Om du gör något som är helt skiljt från ditt vanliga jobb tex plockar bär, röker fisk, stickar tröjor så är det OK till en viss summa/år.

Om du vill göra samma tex bygga saker så måste du starta företag. Det ska vara enkelt nuförtiden, har själv ingen aning alls men vet att man kan gå "starta-eget-kurs" genom arbetsförmedlingen eller liknande.

Annars får du kanske be om jobb på andra ställen? Städa, dela ut reklam, passa barn eller vad du kan tänka dej att göra...

Sen tror jag generellt att det är svårt att få ekonomi i att bygga saker och sälja, vad finns det stor efterfrågan på som är billigt och snabbt att göra? Jag har inga tips då IKEA verkar ha tagit hand om hela marknaden.
    Annars får du nischa dej på hantverk och ta upp beställningar men det är jättesvårt att få betalt för det du gör. Vet hantverkare som lägger 100 timmar på något och kunden tycker att detta kan inte ta mer än några kvällar att få ihop...

Svar på tråden Sidoinkomster relaterat till yrket