Inlägg från: Anonym (Litebarnsligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Litebarnsligt)

Hur är en bra svärmor?

En svärmor är väl en människa som alla andra, skillnaden är att hon ingår i familjen. Någon man måste ha någon slags relation till - den kan sträcka sig allt mellan att bo ihop till att inte ha någon kontakt alls.
    Och som alla relationer är ansvaret ömsesidigt. Det är inte bara svärmor som måste vara på något bestämt sätt för att vara "bra", det gäller väl i lika hög utsträckning svärdottern/-sonen.
    Jag tycker det räcker långt om man helt enkelt gillar och respekterar varandra skapligt. Sen har ju alla människor både goda och irriterande egenskaper, en själv inräknad.

• Anonym (Litebarnsligt)
    belletristik skrev 2017-05-10 18:48:31 följande:

efter att ha spenderat fyra dagar själv med svärmor förra veckan.. (hon bor på annan ort och jag hade ärenden där att uträtta).... så kan jag verkligen relatera till en kropp uppfylld av uppdämd irritation och frustration pga svärmor.

min svärmor oroar sig för allt och ser problem i allt. hon pratar som om varken jag eller min sambo vore vuxna, som om hon tror att vi är helt oerfarna och inte förstår hur "det hårda livet" kan se ut. hon har negativa kommentar om min sambos livstil (och där med även min), hon vill fortfarande kunna påverka sin sons livsval trots att han är 35. 
    hon är överbeskyddande, daltar med mat, kläder, allt möjligt som kan uppkomma. hon var på mig som en igel under fyra dagar och lämnade inte min sida trots att jag sa att jag ville vara på stan själv. "nej, jag kan inte låta dig vara själv på gatan" var hennes svar. jag bad om att få låna hennes bil så att jag kunde uträtta ärenden själv och vara lite mer flexibel och effektiv. men nej, det fick jag inte, hon skulle bestämt först lämna mig och sen hämta mig när det behövdes. men det är en typ av uppassande där en  hela tiden anar och känner att hon förväntar sig en motprestation för omtanken.

en bra svärmor är som en vän, en vuxen kontakt, som gillar att fika/ samtala vid middagsbordet typ, samt som vill passa ens barn ibland, utan att vilja uppfostra dom själv enligt egen agenda. en svärmor ska vara mogen och ha släppt sånt redan för längesen. en bra svärmor kan respektera parets integritet och behov av enskildhet. en bra svärmor kan passa upp på paret utan att vilja ha nånting tillbaka... 

En bra svärdotter då? Hur är hon?
  • Anonym (Litebarnsligt)
    Påven Johanna II skrev 2017-05-14 11:13:56 följande:
    Passa upp på paret utan att vilja ha någonting tillbaka? Varför i hela fridens namn skulle man vilja vara så självutplånande? Passa upp på vuxnas ungars partners gör man väl inte per automatik, de bör väl komma i åtnjutande av samma gästfria behandling som andra gäster får men att springa och passa upp på dem skulle i alla fall inte jag vara intresserad av att göra. Vän behöver man väl inte heller vara, om det inte faller sig naturligt och man har den kemin tillsammans - annars räcker det väl med att vara trevlig på samma sätt som man är mot andra människor som man har en sekundär relation till. 

Jag har haft två svärmödrar, båda trevliga och bra. De har inte gjort något speciellt mer än varit vanliga vettiga människor som bemött mig som den vuxna människa jag var/är. Båda har varit fantastiska mot mina barn även om de inte - som så många verkar önska sig nuförtiden - har passat dem. 

Personligen tycker jag att det ställs jävligt höga, krångliga och orättvisa krav på svärmödrar/farmödrar. Illa gjort och verkligen inget jag stödjer. 
    Eller hur!!!
Svar på tråden Hur är en bra svärmor?