Jag är själv lärare så ser saker från båda hållen men vår sons skola har gjort anmälningar mot oss 2 ggr, trots att Soc säger att de gjorde fel första gången. Sonen har mått dåligt och haft kontakt med BUP under hela högstadietiden. Trots gott samarbete med skolan och trots att de hela tiden vetat precis vilken hjälp vi fått eftersom vi berättat om det (mediciner, kurator, föräldrastöd) så anmälde skolan. Första gången efter att alla insatser satts in, antagligen för att de ansåg det var för långsamma framsteg och de helt enkelt inte riktigt visste vad de skulle göra härnäst. Den gången la handläggaren ner alltsammans efter att vi pratade i telefonen. Jag ringde för att ändra tid för mötet vi hade fått men då började vi prata om saken och hon insåg att vi hade redan all hjälp, vi hade bra samarbete med skolan och vi var vettiga föräldrar. Då sa hon att skolor ibland anmäler just för att "det är nästa sak på listan" istället för att faktiskt fundera på om en orosanmälan skulle hjälpa barnet.
Nästa gång var ca ett år senare. Skolan hade ny kurator som var ganska "på" (bra förvisso) och ville orosanmäla för att hon hoppades att Soc skulle kunna bidra med några fler resurser än de vi hade från BUP (oklart vad). Hon tom skrev i anmälan att de inte alls var oroade över oss som föräldrar eller dylikt. Iaf, vi kom på ett möte på soc och kuratorn var med. Efter ca 5 min förstod vi att soc-personalen lite grann undrade vad vi gjorde där. Vi berättade hela historien och hon frågade noga om alla resurser och konstaterade att vi fått mycket och bra hjälp (sonen klarade ändå inte skolan nåt bra eftersom han ff mådde dåligt). Kuratorn frågade då om de kunde stötta upp på något annat sätt men de sa väldigt tydligt att nej, det kan vi inte och ni har redan all hjälp man brukar säga är bra att få, ni är vettiga aktiva föräldrar och ni har bra samarbete med skolan. Detta var i höstas. Så det ledde ingenstans.