• förtvivladfar

    Fosterhemsplacera bern på ''hemlig ort''??

    Är helt ny här på familjeliv och är därmed inte så bra på hur det funkar ännu. Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle välja, om någon misstycker får väl denne ändra.

    Lite bakgrundsinfo: Min son omhändertogs enligt lvu sommaren han skulle fylla 1 år, pga att jag och hans mor inte kunde ge honom det han behöver (missbrukare m.m). Min son (vi kan kalla honom Kalle), placerades i en fosterfamilj där han sedan bott 8 år framåt. Under hela den här tiden har det funnits ett samarbete mellan fosterfamiljen och oss, och självklart socialtjänsten. Vi (Kalles biologiska föräldrar) samt hans syskon, har haft telefonkontakt med honom regelbundet, övervakat umgänge samt kunnat åka hem till fosterfamiljen och hälsa på. Det har aldrig varit några problem på den biten utan kontakten har funkat väldigt väl. MEN - för några månader sedan startade socialtjänsten en utredning angående fosterfamiljen. För att utreda om det skulle finnas några missförhållanden för barnen som bor där. Detta resulterade i att Kalle blev omplacerad. Detta meddelade inte socialtjänsten oss utan fosterfamiljen (!!). När jag sedan ringer socialtjänsten säger dom att Kalle är placerad på ''hemlig ort''. Att vi självklart kommer att få ha kontakt med honom så småningom, men att han nu är placerad på ''hemlig ort''. Vad ska detta betyda? Har socialtjänsten verkligen rätt att neka oss som föräldrar (och Kalles syskon), att veta var Kalle är? Får dom göra så? Vem ska man fråga? Bör tillägga att Kalle visserligen blev fosterhemsplacerad pga vår bristande föräldraförmåga, något jag står för, men det har aldrig varit fråga om att vi skulle utgöra en fara för honom om ni förstår hur jag menar. Jag kan förstå om man placerar en 8aåring på ''hemlig ort'' om denne har tex släktingar som vill barnet illa eller om det skulle finnas risk att någon skulle fly med barnet osv, men inget sådant har hänt. Kalle är 7 år och är nu placerad i en miljö där han aldrig varit förut, med människor han aldrig träffat förut, och får inte ens prata med sina biologiska föräldrar eller syskon!! Jag förstår ingenting. Jag är förtvivlad. Hur ska jag få reda på vart min son är? FÅR socialtjänsten överhuvudtaget göra så här, att neka mig att veta vart min son befinner sig??

    Så jag ber nu om er hjälp. Finns det någon här som har erfarenhet av något liknande? Eller vet hur sådana här saker ska gå till?
    Otroligt tacksam för svar..

  • Svar på tråden Fosterhemsplacera bern på ''hemlig ort''??
  • Anonym (muffin)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2017-05-13 21:25:37 följande:

    Socialnämnden har möjlighet att fatta ett beslut om att hålla vistelseorten hemligt mot er enligt 14§ lvu. Det är en bestämmelse som ska användas mycket restrektivt exempelvis om det finns en hotbild från föräldrarna gentemot barnet eller föräldrarna hotar att avbryta vården etc.

    Om ett sådant beslut har fattats så ska ni ha fått hem det tillsammans med besvärshänvisning.

    Om §14 beslut inte tagits har soc inte någon rätt att undanhålla er information om vars sonen befinner sig, oavsett om han vårdas enligt lvu eller sol.


    Klassas det inte per definition som människorov alternativt egenmäktighet med barn om socialtjänsten undanhåller info om var barnet vistas utan att ha lagstöd för det?
  • Anonym (Barnsekreterare)

    Ehh,.... nä, det "klassas" det inte som.
    Är du seriös?

  • Anonym (muffin)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2017-05-13 23:50:16 följande:

    Ehh,.... nä, det "klassas" det inte som.

    Är du seriös?


    Brottsbalken

    4 kap. 2 §

    Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1 a § för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande..

    7 kap. 4 §

    Den som obehörigen skiljer ett barn under femton år från någon som har vårdnaden om barnet döms för egenmäktighet med barn till böter eller fängelse i högst ett år, om gärningen inte utgör brott mot frihet. Detsamma gäller, om den som gemensamt med någon annan har vårdnaden om ett barn under femton år utan beaktansvärt skäl egenmäktigt skiljer barnet från den andra vårdnadshavaren eller om den som ska ha vårdnaden obehörigen bemäktigar sig barnet och därigenom själv tar sig rätt.

    Till ansvar enligt första stycket döms också den som obehörigen skiljer ett barn under femton år från någon som vårdar barnet med stöd av lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, om gärningen inte utgör brott mot frihet eller främjande av flykt.

    Lagen är tydlig. Lagen påpekar till och med specifikt att socialtjänsten inte har någon större rätt än någon annan att skilja ett barn från dess föräldrar.
  • Anonym (soc 2)
    Anonym (muffin) skrev 2017-05-15 08:58:17 följande:
    Brottsbalken

    4 kap. 2 §
    Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1 a § för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande..

    7 kap. 4 §
    Den som obehörigen skiljer ett barn under femton år från någon som har vårdnaden om barnet döms för egenmäktighet med barn till böter eller fängelse i högst ett år, om gärningen inte utgör brott mot frihet. Detsamma gäller, om den som gemensamt med någon annan har vårdnaden om ett barn under femton år utan beaktansvärt skäl egenmäktigt skiljer barnet från den andra vårdnadshavaren eller om den som ska ha vårdnaden obehörigen bemäktigar sig barnet och därigenom själv tar sig rätt.

    Till ansvar enligt första stycket döms också den som obehörigen skiljer ett barn under femton år från någon som vårdar barnet med stöd av lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, om gärningen inte utgör brott mot frihet eller främjande av flykt.

    Lagen är tydlig. Lagen påpekar till och med specifikt att socialtjänsten inte har någon större rätt än någon annan att skilja ett barn från dess föräldrar.
    Du behöver läsa in dig socialtjänstlagarna innan du uttalar dig.
  • Anonym (muffin)
    Anonym (soc 2) skrev 2017-05-15 09:10:34 följande:

    Du behöver läsa in dig socialtjänstlagarna innan du uttalar dig.


    Och du är inte den första socialsekreteraren jag träffat som inte förstår sig på juridiska spörsmål.

    Har du något argument att komma med eller ville du bara göra ett personangrepp? Jag förklarar gärna hur brottsbalken fungerar om du vill.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (muffin) skrev 2017-05-15 09:32:39 följande:
    Och du är inte den första socialsekreteraren jag träffat som inte förstår sig på juridiska spörsmål.

    Har du något argument att komma med eller ville du bara göra ett personangrepp? Jag förklarar gärna hur brottsbalken fungerar om du vill.
    Fast både socialtjänstlagen och lagen om vård av unga (LVU) går före Brottsbalken. En ung person som är omhändertagen enligt LVU döms så gott som alltid till vård inom socialtjänsten och inte till andra påföljder tex. 

    Det är nog du som ska läsa på och inte vi som arbetar inom socialtjänsten
  • Anonym (Barnsekreterare)
    Anonym (muffin) skrev 2017-05-15 08:58:17 följande:
    Brottsbalken

    4 kap. 2 §

    Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1 a § för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande..

    7 kap. 4 §

    Den som obehörigen skiljer ett barn under femton år från någon som har vårdnaden om barnet döms för egenmäktighet med barn till böter eller fängelse i högst ett år, om gärningen inte utgör brott mot frihet. Detsamma gäller, om den som gemensamt med någon annan har vårdnaden om ett barn under femton år utan beaktansvärt skäl egenmäktigt skiljer barnet från den andra vårdnadshavaren eller om den som ska ha vårdnaden obehörigen bemäktigar sig barnet och därigenom själv tar sig rätt.

    Till ansvar enligt första stycket döms också den som obehörigen skiljer ett barn under femton år från någon som vårdar barnet med stöd av lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, om gärningen inte utgör brott mot frihet eller främjande av flykt.

    Lagen är tydlig. Lagen påpekar till och med specifikt att socialtjänsten inte har någon större rätt än någon annan att skilja ett barn från dess föräldrar.
    Det där hade kunnat varit relevant om det vore så att socialnämnden inte fattat ett placeringsbeslut. Finns inget som tyder på att det förhåller sig så i ts.
    Det enda som är relevant utifrån ts frågeställning är om det också finns ett beslut om att hemlighålla vistelseorten. Mkt enkelt, finns beslut så får de låta bli att berätta och om det inte finns så är de skyldiga att informera.
  • Anonym (Soc.)

    Det ska finnas starka skäl till både hemlighållande av vistelse och umgängesbegränsninga och dessa skäl ska redovisas för er.

    Det är inte så att det tidigare familjehemmet på nåt vis brustit genom att lämna barnet till er obevakat utan överenskommelse med soc?

    Det du beskriver låter mycket märkligt om det gått till som du beskriver, du behöver kontakta ert ombud och barnets ombud.

  • Anonym (B)
    Anonym (//...) skrev 2017-05-11 16:31:37 följande:

    Kalle är väl 9 år idag om Kalle har varit placerad i 8 år och placerades som 1-åring?

    Jag antar att soc placerar Kalle på hemlig ort för att han ska kunna bonda/acklimatisera sig med nya familjen utan inblandning från Er.

    Så pass vidrigt fungerar sockärringar när det gäller barnärenden.

    Om ni har syskon till Kalle hemma är det väl bättre för Kalle att få flytta hem igen? Till föräldrar och syskon!

    Bra att Kalles familjehem utreddes och blev av med inkomsten! Det sker alltför sällan trots att det finns så otroligt många undermåliga familjehem!

    Kontakta en LVU advokat i Er kommun omgående! Ta hem Kalle!


    Så du rekommenderar, på fullaste allvar, att TS och biomamman som båda är missbrukare ska ta hem sin son. Jag ser inte i TS text att varken han eller mamman blivit nyktra/drogfria. Men det är, enligt dig, bättre att barnet bor hos missbrukare än i ett familjehem? 
  • Anonym (muffin)
    Anonym (Soc) skrev 2017-05-15 09:49:49 följande:

    Fast både socialtjänstlagen och lagen om vård av unga (LVU) går före Brottsbalken. En ung person som är omhändertagen enligt LVU döms så gott som alltid till vård inom socialtjänsten och inte till andra påföljder tex. 

    Det är nog du som ska läsa på och inte vi som arbetar inom socialtjänsten


    Vid myndighetsutövning har man inte rätt att göra ett dugg mer än vad lagen uttryckligen ger utrymme för. Brottsbalken reglerar människorov, egenmäktighet med barn etc. ALLT som inte uttryckligen är tillåtet enligt socialtjänstlagen är enligt brottsbalken brottsligt. Förstår du?
Svar på tråden Fosterhemsplacera bern på ''hemlig ort''??