• Anonym (frågvis)

Behålla bostadsbidrag vid lång utlandsvistelse

hej

vi ska resa utomlands i 6 månader (ca) men behålla vår lägenhet i sverige. vi kommer bo hos släktingar och enbart vara skriven på den svenska adressen. indirekt är det en lång semester alltså. vi kommer att studare på distans på svenska högskolor och får vår inkomst därifrån. .

våra varn kommer dock att sluta skolan här i sverige. någon som vet hur det påverkar bostadsbidraget. får vi behålla det? vi vill ju såklart det men samtidigt vill vi försäkra oss om att det går rätt till så att vi inte blir återbetalningsskyldiga

• Svar på tråden Behålla bostadsbidrag vid lång utlandsvistelse
  • elmadumle

Kan man spara pengar till en lång utlandsresa så ska man inte ha bostadsbidrag heller, då kan ni lägga respengarna på hyran istället.

• Mascaraklumpar
    elmadumle skrev 2017-05-13 13:55:57 följande:

Kan man spara pengar till en lång utlandsresa så ska man inte ha bostadsbidrag heller, då kan ni lägga respengarna på hyran istället.

Men nu är det så lagen ser ut. Du får ha upp till 100 000 på banken (har du lån så får du ha ännu mer) utan att bidraget påverkas. Jag tycker också att reglerna är fel, men vill man förändra det får man ju engagera sig politiskt, det tjänar ju ingenting till att sitta och vara spydig mot de personer som råkar omfattas av reglerna.
  • KaptenOhoy
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-05-13 12:54:16 följande:

Helt riktigt. Jag tycker det är åt skogen fel att snylta på samhället samtidigt som man har pengar i egen ficka!

Jämför inte ens barnbidrag. Det är något alla har rätt till. Bostadsbidrag ska gå till de som verkligen är i behov av det!

Vad är problemet? Bostadsbidraget kan man söka om man har låg inkomst, svårare än så är det inte. Hur folk sedan prioriterar och hanterar sin ekonomi har du inte med att göra.
  • neverpreggo

Fast bostadsbidraget baseras väl på hyran för stället där ni bor? Så det är inte ett bidrag som ni har rätt till om ni bor på annat ställe.

• Träskvatten
    neverpreggo skrev 2017-05-13 14:40:53 följande:

Fast bostadsbidraget baseras väl på hyran för stället där ni bor? Så det är inte ett bidrag som ni har rätt till om ni bor på annat ställe.

Bor man på hotellet när man åker på semester?
    Tror du verkligen och på riktigt att man inte måste betala hyror på semestern?

Bor och hyreskostnad är två skilda saker så enligt din logik ska TS ha rätt till mer bostadsbidrag om hon betalar hyra hos släktingen eftersom man med all rimlighet kan anta att TS på intet sätt säger upp sitt kontrakt bara för att denne vistas utomlands en kort period.
  • neverpreggo
    Träskvatten skrev 2017-05-13 14:52:21 följande:
    Bor man på hotellet när man åker på semester?
    Tror du verkligen och på riktigt att man inte måste betala hyror på semestern?

Bor och hyreskostnad är två skilda saker så enligt din logik ska TS ha rätt till mer bostadsbidrag om hon betalar hyra hos släktingen eftersom man med all rimlighet kan anta att TS på intet sätt säger upp sitt kontrakt bara för att denne vistas utomlands en kort period.

Vad babblar du om? Bostadsbidraget är baserat på lägenheten. Om de har rätt till bostadsbidrag(ingen aning, troligtvis inte) så ska det baseras på hur de bor utomlands. Skrivs barnen ut ur skolan är det ingen direkt semester utan att de bosätter sig där i 6 månader.

Nu uppfattar jag inte om lägenheten ska hyras ut men då kan det bli svårt för eventuell hyresgäst att få bidrag.

• Träskvatten
    neverpreggo skrev 2017-05-13 16:04:50 följande:

Vad babblar du om? Bostadsbidraget är baserat på lägenheten. Om de har rätt till bostadsbidrag(ingen aning, troligtvis inte) så ska det baseras på hur de bor utomlands. Skrivs barnen ut ur skolan är det ingen direkt semester utan att de bosätter sig där i 6 månader.

Nu uppfattar jag inte om lägenheten ska hyras ut men då kan det bli svårt för eventuell hyresgäst att få bidrag.

Läs om läs rätt.
    Tänk igen, tänk rätt.
  • neverpreggo
    Träskvatten skrev 2017-05-13 16:33:00 följande:
    Läs om läs rätt.
    Tänk igen, tänk rätt.
    Säger samma sak till dig.
  • Träskvatten
    neverpreggo skrev 2017-05-13 16:34:28 följande:
    Säger samma sak till dig.
    Skillnaden mellan oss är att jag redan tänker rätt och att jag förklarade för dig vad som gick fel i ditt resonemang och varför.
    Vill du ha en tredje chans?
  • neverpreggo

Men värt att vara dryg?

Bostadsbidraget baseras på ens adress i SVERIGE. Vet inte hur det ser ut om man har rätt till det när man läser med CSN utomlands men enligt logik ska det då baseras på hyran där de är bosatta. Så är den lägre än i Sverige är bidraget mindre.  *rent hypotetiskt då det troligtvis inte går*

• Träskvatten
    neverpreggo skrev 2017-05-13 16:48:06 följande:
    Men värt att vara dryg?

Bostadsbidraget baseras på ens adress i SVERIGE. Vet inte hur det ser ut om man har rätt till det när man läser med CSN utomlands men enligt logik ska det då baseras på hyran där de är bosatta. Så är den lägre än i Sverige är bidraget mindre.  *rent hypotetiskt då det troligtvis inte går*
    Du ställer tydligt frågan till dig själv och svart var lika tydligt att du tycker det.
    Istället för att tro och svamla om något du inte kan så föreslår jag att du läser på fk's hemsida.

Fö har du inte svarat på min fråga om du slipper betala hyra då du reser på semester och bor på hotell. Går det bra att svara nu?
  • Anonym (frågvis)

Hade vi hyrt ut vår lägenhet i andra hand under den perioden vi är borta så skulle vi naturligtvis inte ha bostadsbidrag. Då har vi heller (indirekt) inget behov utav det eftersom vi inte har någon hyra att betala. 

Det handlar inte om att jag vill förhöra mig om ifall vi kan söka mer bostadsbidrag för ytterligare ett boende.

Eftersom vi fortfarande är bosatta i Sverige och kommer vara folkbokförda på den adressen som vi i nuläget har bostadsbidrag för under den perioden vi är borta.

Vi kommer att bo hos släktingar och inte på hotell eller liknade och kommer med det heller inte att vara skriven på någon annan adress än den vi har i Sverige.

Vi kommer heller inte han någon mer inkomst än den vi har nu då vi båda studerar via csn.

• Anonym (Bor utomlands)

Som jag har förstått det kan du endast få bostadsbidrag om du faktiskt bor i Sverige. Barnbidrag har du rätt till vid utlandsvistelse som är Max 6 månader. Du ska anmäla till försäkringskassan vid flytt utomlands, där anger du hur länge du ska vara borta etc sen meddelar dom dig vilka bidrag du får behålla etc.. är dock rätt säker på att du inte får behålla bostadsbidraget under dom månaderna du är utomlands.

Här kan du läsa mer: www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e7acdb6a-5fd9-4bf7-a21b-6ac663ad9b06/4015-Om_du_bor_och_arbetar_utomlands.pdf

• Träskvatten
    Anonym (frågvis) skrev 2017-05-15 11:48:41 följande:
    Hade vi hyrt ut vår lägenhet i andra hand under den perioden vi är borta så skulle vi naturligtvis inte ha bostadsbidrag. Då har vi heller (indirekt) inget behov utav det eftersom vi inte har någon hyra att betala. 

Det handlar inte om att jag vill förhöra mig om ifall vi kan söka mer bostadsbidrag för ytterligare ett boende.

Eftersom vi fortfarande är bosatta i Sverige och kommer vara folkbokförda på den adressen som vi i nuläget har bostadsbidrag för under den perioden vi är borta.

Vi kommer att bo hos släktingar och inte på hotell eller liknade och kommer med det heller inte att vara skriven på någon annan adress än den vi har i Sverige.

Vi kommer heller inte han någon mer inkomst än den vi har nu då vi båda studerar via csn.
    Tycker att du ska ringa FK och fråga, här får du bara gissningar och hur långt kommer du på det? Vägar du verkligen chansa för att någon på familjeliv ger dig ett svar du gillar?

Jag tror å andra sidan att det är ert minsta bekymmer. Barn har skolplikt i Sverige och det lär  finnas otroligt få skolor som tillåter en 6 månader lång semester. Är ni skrivna i Sverige ska barnen gå i skola här. Är barnen skrivna utomlands kommer du inte få något bostadsbidrag för dem och hela trådens frågeställning faller.
    Hur har du tänkt att slippa skolplikten?
  • Anonym (frågvis)

Lagen säger att skolplikten upphör vid varaktig vistelse utomlands. Vi har gjort en ansökan om upphörande av skolplikt pga just varaktig vistelse utomlands via skolan och utbildningsförvaltningen. 

Såklart kommer jag att titta närmare på det och kommer inte förlita mig på några gissningar. Min frågeställning handlade egentligen om det var någon som satt inne på den informationen.

Barnbidraget gäller för 6 månader eller mindre vid utlandsvistelse OM man inte är student. Vilket vi är. Men då får man göra en speciell ansökan för det också. Dock så kommer vi komma hem innan den perioden har gått så det spelar ingen roll. 

Svar på tråden Behålla bostadsbidrag vid lång utlandsvistelse