• Tossiafamiljen

Nattning

Jag säger hej till alla er som vill diskutera nattning av era guldklimpar. Tar det lång tid att natta? Går det fort? Vad har ni för knep? Vad har ni för bekymmer? Allt är välkommet.

Själv älskar jag boken Kaninen som så gärna ville somna. Det har varit vår räddning och vattningarna går så otroligt mycket bättre nu.

Kika gärna in på: tossiafamiljen.se/2017/may/kaninen-som-sa-garna-ville-somna-2.html #Blogg.se

Undertecknat Sanna

Tossiafamiljen.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-11 23:40
    Jag har en son på 2 år så allt runt omkring är av intresse.
  • Svar på tråden Nattning
  • 8295

Min 7månaders bestämmer själv. Vi kramas/pussas, gungar och sjunger. Ibland pratar vi bara om vad vi gjort eller ska göra. Spontanbus uppskattar han extremt och han är nog för ung för att det ska kunna bli ett problem av att jaga upp honom, har inte varit ett problem hittills. Ibland vill han ligga själv bredvid mig med snutten och masage.

Har aldrigt haft problem med nattning eller dagsömn, han har självt fått in rutiner och mängd sömn som passar han i olika faser. Jätteskönt :)

• Anonym (fansjälv)

Lite whisky i nappflaskan är en bra metod 

• Anonym (Hanna)

Vår 3 åring, vi läser en saga i sängen och ligger kvar tills hen somnat, brukar ta 15-20 minuter totalt.

Vår snart 1åring ligger vi bredvid tills hen somnat, brukar ta 5-20 minuter. Här ska vi börja läsa saga nu i dagarna.

• Tossiafamiljen
    8295 skrev 2017-05-12 00:25:45 följande:

Min 7månaders bestämmer själv. Vi kramas/pussas, gungar och sjunger. Ibland pratar vi bara om vad vi gjort eller ska göra. Spontanbus uppskattar han extremt och han är nog för ung för att det ska kunna bli ett problem av att jaga upp honom, har inte varit ett problem hittills. Ibland vill han ligga själv bredvid mig med snutten och masage.

Har aldrigt haft problem med nattning eller dagsömn, han har självt fått in rutiner och mängd sömn som passar han i olika faser. Jätteskönt :)

Vad skönt att det fungerar så ba för er och att han redan har fått in rutiner. Hoppas att det håller i sig :).
  • Tossiafamiljen
    Anonym (Hanna) skrev 2017-05-12 07:13:38 följande:

Vår 3 åring, vi läser en saga i sängen och ligger kvar tills hen somnat, brukar ta 15-20 minuter totalt.

Vår snart 1åring ligger vi bredvid tills hen somnat, brukar ta 5-20 minuter. Här ska vi börja läsa saga nu i dagarna.

Det låter ju fantastiskt bra, vaknar de aldrig på natten? Min son har länge velat äta välling under natten men vi börjar vänja honom av med det allt mer. Men han vaknar ofta några gånger per natt ändå men kan oftast nu räcka med att man ger honom nappen om han har tappat bort den.
  • elyse

Vi brukar läsa 1-4 böcker. En bok tar 10 min. Vi läser Alfons, Benny och en äldre bok om en grävling, Polly. Hälften av gångerna somnar treåringen innan jag läst klart och hälften släcker vi när sista boken är läst och så ligger vi bara och gosar i ca tio minuter innan hon somnar. Tar oftast 40-60 min. Helt OK.

• Anonym (Hanna)
    Tossiafamiljen skrev 2017-05-12 21:26:07 följande:
    Det låter ju fantastiskt bra, vaknar de aldrig på natten? Min son har länge velat äta välling under natten men vi börjar vänja honom av med det allt mer. Men han vaknar ofta några gånger per natt ändå men kan oftast nu räcka med att man ger honom nappen om han har tappat bort den.

Jo dom vaknar, den stora brukar komma in till oss någon gång på småtimmarna och den lilla brukar man få ge nappen till någon gång. Ibland måste man även lägga sig där så hen somnar om igen.

• 8295

Kan tillägga att han slutade äta på natten vid 6 månader. Valde bort flaskan helt, och har sen sista ersättningsmålet inte vaknat nattetid pga hunger. Vid smärta/oro vaknar han annars sover han som en stock...håller gärna handen dock. Innan det åt han drygt 3 ggr natt så det blev en plötslig vändning.

Svar på tråden Nattning