• spacejungle

timanställd/föräldrapenning

Jobbar på mycket oregelbundna scheman, och om några månader föds vårt barn. Jag har redan schemalagda arbetspass och skall även planera in nya arbetspass under just denna period.
    Men jag vill vara ledig då barnet skall födas/just har fötts, är det tio dagar man har rätt till att ta ut? 

Skall jag planera in fler pass och sedan säga att det inte går så att jag får ta ut föräldrapenning, baserat på min lön, SGI? Då jag ju tar ledigt från schemalagda arbetspass, 

Eller skall jag tacka nej till arbetspass, med risk för att jag då inte får ta ut föräldrapenning baserat på min lön, då jag väl anses ledig?

• Svar på tråden timanställd/föräldrapenning
  • Carambolan

Vill du vara föräldraledig ska du ansöka om det hos arbetsgivaren två månader i förväg. Arbetsgivaren lär då inte boka in dig på fler pass och "föräldraledig" kommer vara din SGI-skyddande sysselsättning från det datumet.

Är du pappa/andramamma till barnet och bara ska ta ut de tio "pappadagarna" så ska du inte göra någonting utan låta arbetsgivaren planera in schemat som vanligt. De tio pappdagarna är "tillfällig föräldrapenning", dvs samma sak som vanligtvis kallas vab. Du ringer helt enkelt in till jobbet när ni är på förlossningen och meddelar att du har fått barn och att du därför kommer vara hemma i två veckor, så får de lösa det enligt det vanliga vikariesystemet.

• spacejungle
    Carambolan skrev 2017-05-12 12:13:58 följande:

Vill du vara föräldraledig ska du ansöka om det hos arbetsgivaren två månader i förväg. Arbetsgivaren lär då inte boka in dig på fler pass och "föräldraledig" kommer vara din SGI-skyddande sysselsättning från det datumet.

Är du pappa/andramamma till barnet och bara ska ta ut de tio "pappadagarna" så ska du inte göra någonting utan låta arbetsgivaren planera in schemat som vanligt. De tio pappdagarna är "tillfällig föräldrapenning", dvs samma sak som vanligtvis kallas vab. Du ringer helt enkelt in till jobbet när ni är på förlossningen och meddelar att du har fått barn och att du därför kommer vara hemma i två veckor, så får de lösa det enligt det vanliga vikariesystemet.

Ok, tack för info
Svar på tråden timanställd/föräldrapenning