• Cassiopeia

Hur bra klarar sig katter i 1 vecka?

Hej!

Jag och min sambo ska åka utomlands i en vecka, vi har två katter och bor på landet i ett hus med kattlucka så katterna kan komma och gå som de vill! De är väldigt sällskapliga och de trivs med varandra men nu börjar jag känna oro över att vi ska åka ifrån dem. Vi kommer ha kattvakt och de kommer vara här flera gånger per dag, en av dem ska nog sova över en natt också. Men ändå är jag rädd att katterna ska sticka iväg, kan de göra det även fast de får mat och annat sällskap?

• Svar på tråden Hur bra klarar sig katter i 1 vecka?
  • Harvester

Skulle tro risken är väldigt låg. Varför skulle de göra det? Antar att de känner till kattvakterna så de inte springer och gömmer sig för dem?

Påminn kattvakterna att de behöver försöka locka fram katterna för att se att de mår bra och inte bara fylla på mat, jobbar på djursjukhus och har varit med om flera fall när kattvakterna hittat katterna först när de är så sjuka att de inte orkar gå :/

• Cassiopeia
    Harvester skrev 2017-05-12 19:20:31 följande:

Skulle tro risken är väldigt låg. Varför skulle de göra det? Antar att de känner till kattvakterna så de inte springer och gömmer sig för dem?

Påminn kattvakterna att de behöver försöka locka fram katterna för att se att de mår bra och inte bara fylla på mat, jobbar på djursjukhus och har varit med om flera fall när kattvakterna hittat katterna först när de är så sjuka att de inte orkar gå :/

Det är väl mest min egna oro att de ska försvinna, den ena katten är väldigt skeptisk mot andra människor i början, men nu har jag installerat en kattlucka som går på timer så de kommer vara inne på nätterna, då borde kattvakten se dem minst på morgonen, haha... jag känner mig som en crazy cat lady, men de har aldrig varit utan oss i en vecka förut. ^^
  • Snuttis2

Aldrig hört om en katt lucka med timer : )

Se bara till att de har någonstans att ta skydd utomhus ifall de skulle missa sin sovtid o bli utelåsta!!!

• Cassiopeia
    Snuttis2 skrev 2017-05-12 20:22:04 följande:

Aldrig hört om en katt lucka med timer : )

Se bara till att de har någonstans att ta skydd utomhus ifall de skulle missa sin sovtid o bli utelåsta!!!

Jag lyckades hitta en online, funkar jätte bra! :D och luckan låser bara så katterna inte kan gå ut, in kommer de alltid, helt perfekt för en crazy cat lady som mig, haha. Utanför har jag en vedbod de kan gå in i, sen finns ett häststall bredvid och även en ladugård med kossor hos grannen. Vill bara att de inte ska sticka iväg ^^
  • Snuttis2

Tror du kan vara lugn om de är på hemmaplan o har tillsyn, tillgång till mat o vatten så har jag svårt att se att de skulle dra iväg! Om de inte brukar göra det vill säga?

• Cassiopeia
    Snuttis2 skrev 2017-05-12 21:24:48 följande:

Tror du kan vara lugn om de är på hemmaplan o har tillsyn, tillgång till mat o vatten så har jag svårt att se att de skulle dra iväg! Om de inte brukar göra det vill säga?

Hej! Nej de brukar inte gå iväg, de kommer hem flera gånger per dag :)
Svar på tråden Hur bra klarar sig katter i 1 vecka?