Ofrivilligt barnlös - hur överlever man?
Det finns väl inget riktigt facit på hur man överlever. Vissa dagar känns det som att man inte ens gör det! Men viktigast är väl att man tillåter sig att vara ledsen och prata om det ifall man behöver. Jag och min man pratar oerhört mycket med varandra om det och oavsett vad som händer/ vad slutresultatet blir så vet vi att vi har varandra :)
Kan berätta lite kort om våran resa mot ett barn..
Vi slutade ha skyddat samlag för 6år sedan, när tre år gått och ingenting hänt så börjar jag tycka att det här är ngt att kolla upp. Vi höll aldrig på med äl test osv men efter Tre år borde ngt ha hänt! Men min man hade ngn känsla av att det var något knas med honom.
Jag kontaktar gynkliniken och vi får komma på en första koll. Han har alldeles för få simmare för att det ska gå naturlig väg.
Så vi remitteras till Länssjukhuset som gör alla slutliga utredningar för att sen skicka oss till IVF kliniken. 1juni 2015 påbörjas våran ivf resa.
Våra chanser att lyckas ser väldigt bra ut eftersom det är manlig orsak. Jag ses som väldigt fertil och har vid starten ännu inte passerat 30.
Första behandlingen genererar äggplock och insättning - ingen graviditet
Fick däremot en kraftigt inflammerad livmoder istället.
Här fick vi ett bebisfrö till frysen som sattes in - ingen graviditet
Andra behandlingen svarade jag så dåligt på så den fick avbrytas
Tredje omgången blev det äggplock och insättning - ingen graviditet och inget till frys
Fjärde blev det också äggplock och insättning - ingen graviditet och inget till frys.
Nu är de landstingsfinansierade försöken förbrukade. Vi beslutar oss för att köpa ett paket med tre nya behandlingar.
Femte omgången provar vi det långa protokollet med nässpray och det genererade många fler ägg än någon av de tidigare försöken. Detta leder till äggplock och insättning av två bebisfrön i hopp om att iaf en ska fastna - ingen graviditet och inget till frys.
Sjätte och den senaste gången blev det långt protokoll igen. Blev uttag och insättning av två stycken bebisfrön. På testdagen fick vi ett jätte jättesvagt plus. Bestämde oss då för att vänta några dagar till och göra ett nytt test - ingen graviditet men nu har vi en liten krigare i frysen :)
Hoppet står nu till den lille rackaren att det ska vara vårar guldägg.