• Anonym111222333

Försäkringskassan har betalat ut för lite sedan 1998 ända fram till I DAG! HJÄLP!!!

Detta gäller mig.

Jag kom hit som flykting vid 1989. Genomgick stroke 1998, men som tur är ingen förlamning. Har sedan 1998 till 2000 varit halvpensionerad. Fr.o.m. i mitten på 2000 blev jag helpensionerad, förtidspension.

Jag fick ersättning och stöd både från Socialen och från Försäkringskassan. Jag fick en liten del från försäkringskassan, och "resten" av Socialen då alltifrån hyra- och matpengar ingick i det ekonomiska stödet.

Fr.o.m. 2011 fick jag inte längre någon ersättning/stöd från Socialen alls då de ansåg att jag var "självförsörjande".

Och för cirka 3 månader sedan ringde jag till Försäkringskassan och frågade om varför jag hade för låg inkomst, sjukersättning alltså. Den ligger på 4982kr INKL bostadstillägg.

Och de frågade om jag kom till Sverige legalt eller illegalt, och jag kom ju till Sverige som flykting och fick alltså flyktingstatus. MEN flyktingstatus skrevs inte in i Försäkringskassan pga. deras miss, och därför har jag sedan 1998 fått för lite pengar VARJE MÅNAD ända till nu 2017!

Och nu så sade de att de skulle ta kontakt med Socialen och se hur mycket jag har fått från Socialen så att man ska räkna ut hur mycket jag har rätt att få, och enligt handläggaren/beräknaren på Försäkringskassan så är Socialen väldigt sega på att svara och får man inge svar inom en kort tid så ska man räkna som att JAG haft 0kr i inkomst och då skulle jag få en stor summa utbetalning av Försäkringskassan pga. deras miss under alla dessa 19 år. Men Socialen svarade inte på Försäkringskassans begäran, istället så skickade Försäkringskassan en påminnelse till till Socialen och då sade Socialen att man skulle återkoppla inom denna veckan, vilket de nu har gjort.

Det jag "stör" mig på och tycker är orättvist är ju att handläggarna/beräknarna har lagen i sina EGNA HÄNDER och är såpas flexibla och spontana att de kan om de vill betala ut flera hundratusen om de får ett mejl eller skippa den höga kostnaden och istället bara betala ut ett par tusen för alla dessa 19 år!

Hade jag fått rätt utbetalning sedan 1998 så kanske jag hade en annan levnadsstandard i dagsläget. Jag kan inte ta tillbaka alla mina 19 år pga. Försäkringskassans räknemiss!!! Hade en privatperson varit "ful" och misskött sina utbetalningar och sin information hade Försäkringskassan stämt privatpersonen på flera hundratusen, kanske miljoner!

Och min fråga till Er är; hur ska jag lösa detta? Vad för argument har jag för att kunna "slå emot" de så att de inte räknar in Socialens pengar och utgår ifrån Socialens belopp? SNÄLLA ge mig råd! ALL SLAGS RÅD!!!

• Svar på tråden Försäkringskassan har betalat ut för lite sedan 1998 ända fram till I DAG! HJÄLP!!!
  • Anonym (Anna)

Eftersom socialen fyllt ut har du ju inte fått för lite pengar, din levnadsstatus hade varit samma. Om inte soc kräver pengar har du bara vunnit på det.

• Anonym (Varför)

Förstår inte varför du skulle få pengar. Socialen fyller bara ut den summan som saknas för att kunna leva och det har du ju kunnat göra. Så varför ska du få mer gratispengar..

• Anonym111222333
    Anonym (Anna) skrev 2017-05-13 12:37:08 följande:

Eftersom socialen fyllt ut har du ju inte fått för lite pengar, din levnadsstatus hade varit samma. Om inte soc kräver pengar har du bara vunnit på det.

Jo, enligt Försäkringskassan har det varit fel att jag fått för lite pengar från de och pga. Försäkringskassans räknemiss så har jag blivit BEROENDE utav Socialen (och vi vet alla hur Socialen fungerar med sina bemötanden etc.). Socialen har ju inte rätt att kräva pengar på mig, de har ENDAST rätt att kräva pengar på Försäkringskassan då de gjort en miss, då en UTBILDAD person har räknat fel och då kan väl inte JAG vara offret pga deras MISS?! Det är ju inte rättvist. Kanske hade mitt liv varit väldigt annorlunda på ett positivt sätt i dagsläget om inte Försäkringskassan gjorde den missen. Rätt ska ju vara rätt?..
  • Anonym111222333
    Anonym (Varför) skrev 2017-05-13 12:39:48 följande:

Förstår inte varför du skulle få pengar. Socialen fyller bara ut den summan som saknas för att kunna leva och det har du ju kunnat göra. Så varför ska du få mer gratispengar..

Sätt dig i min situation, ja, sure, de har fyllt ut MEN som sagt; vi vet alla hur Socialen fungerar om man jämför de med Försäkringskassan. Detta är INTE gratis pengar, det är vad jag har haft RÄTT till.

Och fr.o.m. 2011 har jag inte fått en enda krona från Socialen; så min fråga till dig är; Är även 2011-2017 felräkning, är även DET GRATIS PENGAR?
  • Anonym (Sune)

Du skulle ändå fårt högst 8800 kr innan skatt, så någon högre levnadsstandard hade du knappast fått. Det vore stötande om du skulle fått behålla pengarna och ändå fått socialbidrag under en massa år.

Förstår dock frustrationen av att vara så nära att få en stor summa utvetald, speciellt när man är fattig. :(

• Praktisk59
    Anonym (Varför) skrev 2017-05-13 12:39:48 följande:

Det är synd om flyktingar. Här har vi en som får lika lite som en Svensk som betalat skatt hela livet. Fy så orättvist.
  • Anonym (anonym)

Kan nog bli så att de betalas ut till soc i så fall.

• Anonym111222333
    Anonym (Sune) skrev 2017-05-13 12:46:25 följande:

Du skulle ändå fårt högst 8800 kr innan skatt, så någon högre levnadsstandard hade du knappast fått. Det vore stötande om du skulle fått behålla pengarna och ändå fått socialbidrag under en massa år.

Förstår dock frustrationen av att vara så nära att få en stor summa utvetald, speciellt när man är fattig. :(

Högre levnadsstandard eller liiite högre levnadsstandard, det spelar ingen roll, det är ju min RÄTT. Hur ska de kunna betala tillbaka mig alla dessa 19 år? Som sagt, vi vet ju alla hur Socialen beter sig om man skulle jämföra de med Försäkringskassan!

Stötande? Sure, jag kan förstå, men detta är inte MITT fel att jag skulle få behålla det, det är DÅTIDENS HANDLÄGGARE/BERÄKNARNAS FEL som räknat fel, det får SOCIALEN OCH FÖRSÄKRINGSKASSAN egentligen lösa och betala varandra.

Ja, så är det, tyvärr. Men rik som fattig, fattig som rik, rätt ska vara rätt.

Vad hade Försäkringskassan eller Socialen gjort mot mig, dig, hon, han, hen som råkat få någon tusenlapp utbetalt för mycket? De hade krävt en på flera hundratusen pga. att man fått ut 5000kr för mycket, va? Varför har vi vanliga medborgare inte den "rätten"?
  • Anonym111222333
    Praktisk59 skrev 2017-05-13 12:50:20 följande:

Det är synd om flyktingar. Här har vi en som får lika lite som en Svensk som betalat skatt hela livet. Fy så orättvist.

Tråkigt att du inte riktigt höll dig till frågan min. Men skyll inte på mig pga. detta, skyll det på politikerna. Flykting som svensk, invandrare som flykting. Asiat, europé, afrikan, amerikan, spelar ingen roll, rätt ska vara rätt, för alla.

Och ja, jag är svensk medborgare sen flera, flera år tillbaka, om detta nu kunde tillfredställa dig.
  • Anonym (mm)
    Anonym111222333 skrev 2017-05-13 12:52:46 följande:

Högre levnadsstandard eller liiite högre levnadsstandard, det spelar ingen roll, det är ju min RÄTT. Hur ska de kunna betala tillbaka mig alla dessa 19 år? Som sagt, vi vet ju alla hur Socialen beter sig om man skulle jämföra de med Försäkringskassan!

Stötande? Sure, jag kan förstå, men detta är inte MITT fel att jag skulle få behålla det, det är DÅTIDENS HANDLÄGGARE/BERÄKNARNAS FEL som räknat fel, det får SOCIALEN OCH FÖRSÄKRINGSKASSAN egentligen lösa och betala varandra.

Ja, så är det, tyvärr. Men rik som fattig, fattig som rik, rätt ska vara rätt.

Vad hade Försäkringskassan eller Socialen gjort mot mig, dig, hon, han, hen som råkat få någon tusenlapp utbetalt för mycket? De hade krävt en på flera hundratusen pga. att man fått ut 5000kr för mycket, va? Varför har vi vanliga medborgare inte den "rätten"?

Fast om du ansåg eller misstänkte att summan var fel så är det ju upp till dig att kolla det. Varför har du själv aldrig ifrågasatt summan du fick under 19 år?

Människor gör fel, glömmer m.m. Det är mänskligt. Någon glömde skriva in din flykting status och summan blev då fel. Nu är alla medvetna om felet som begicks och försäkringskassan kommer att räkna ut mellanskillnaden på vad u fått och vad du borde fått, så du kommer få det utbetalt. Mer är det inte.
Svar på tråden Försäkringskassan har betalat ut för lite sedan 1998 ända fram till I DAG! HJÄLP!!!