• Veroniqqa Tusensköna

vilken SYLT är bäst?

JA nu Kommer FRÅGAN Fram IGEN I DET här JÄKLA husHÅLLET jag Och Samn BRÅKAR oM Vilken SYLT Som är Bäst 

TACK! 

Veroniqqa Electronica
  • Svar på tråden vilken SYLT är bäst?
  • Aniiee
    Pimpinellan skrev 2017-05-13 14:13:35 följande:

Bäst till vad? Godast är ju nåt helt annat nämligen. Tungan ute 

och "bäst" på vilket sätt? är sylt av dyrt märke "bäst"? eller med minst socker? eller som smakar godast? eller som är gjord på nyttigast bär/frukt? Eller som fyller någons krav på magnesium eller något?

So many questions.....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Pimpinellan
    Aniiee skrev 2017-05-13 14:20:26 följande:
    och "bäst" på vilket sätt? är sylt av dyrt märke "bäst"? eller med minst socker? eller som smakar godast? eller som är gjord på nyttigast bär/frukt? Eller som fyller någons krav på magnesium eller något?

So many questions.....
    Precis! Iddes bara inte räkna upp allt det... Glad  Själv föredrar jag min egenhändigt gjorda sylt med betydligt mindre socker i än köpessylt och mindre än enligt recept också. Sylt ska smaka av bären, inte smaka efterättssött. Vad gäller smak blir det nog hjortronsylt- som maken inte gillar alls.
  • EnAnonumius
    Veroniqqa Tusensköna skrev 2017-05-13 14:10:21 följande:
    JA nu Kommer FRÅGAN Fram IGEN I DET här JÄKLA husHÅLLET jag Och Samn BRÅKAR oM Vilken SYLT Som är Bäst 

TACK! 
    Den sylten som är bäst är den sylten man tycker om själv.

Alltså för mig är det bara så otroligt barnsligt på så många plan att vuxna människor bråkar om en sådan trivial sak som sylt.

Ingen sylt är bäst, ja jag menar detta ingen sylt är bäst, allting handlar om en så mycket ENKEL sak som det berömda "personliga preferenser".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee
    Pimpinellan skrev 2017-05-13 14:23:41 följande:
    Precis! Iddes bara inte räkna upp allt det... Glad  Själv föredrar jag min egenhändigt gjorda sylt med betydligt mindre socker i än köpessylt och mindre än enligt recept också. Sylt ska smaka av bären, inte smaka efterättssött. Vad gäller smak blir det nog hjortronsylt- som maken inte gillar alls.
    jag röstar på björnbärssylt med ljus muscovadosocker och en skvätt mörk rom. helst rårörd =P
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Praktisk59

Hjortronsylt. Rårörd med några droppar hembränt.

• Pimpinellan
    Aniiee skrev 2017-05-13 17:01:01 följande:
    jag röstar på björnbärssylt med ljus muscovadosocker och en skvätt mörk rom. helst rårörd =P
    Det lät ju inte helt fel faktiskt!  Glad  Vi får typ 5 björnbär max på vår buske eftersom det är fel zon här. Synd!
  • klyban
    Pimpinellan skrev 2017-05-13 14:23:41 följande:

Måste säga detta med socker säger väl bara ens preferenser i om man gillar sött eller inte så söt sylt.
    Med egen sylt så har man problemet med lite socker att man måste skicka i rejält med konserveringsmedel.

Som tex äpplemos funkar inte bra med massa konserveringsmedel för minska sockret.
    Jag har 30% som riktlinje, då det inte ger konserverande effekt i tillräcklig nivå innan dess.

Lingonsylt har jag aldrig socker i när jag kokar lingon, inte innan jag ska konsumera lingonen i alla fall.
    Så kan man välja sockernivå beroende till vad man ska ha lingonen till.
    Så blir bara några milliliter vatten på botten, och sen se till det bara kokar upp, på sterila burkar och klart.
    Och socker gör så det bara tar en massa mer plats också.

• Pimpinellan
    klyban skrev 2017-05-19 00:01:09 följande:

Måste säga detta med socker säger väl bara ens preferenser i om man gillar sött eller inte så söt sylt.
    Med egen sylt så har man problemet med lite socker att man måste skicka i rejält med konserveringsmedel.

Som tex äpplemos funkar inte bra med massa konserveringsmedel för minska sockret.
    Jag har 30% som riktlinje, då det inte ger konserverande effekt i tillräcklig nivå innan dess.

Lingonsylt har jag aldrig socker i när jag kokar lingon, inte innan jag ska konsumera lingonen i alla fall.
    Så kan man välja sockernivå beroende till vad man ska ha lingonen till.
    Så blir bara några milliliter vatten på botten, och sen se till det bara kokar upp, på sterila burkar och klart.
    Och socker gör så det bara tar en massa mer plats också.

Valet står ju då mellan en sylt jag inte kan äta= en för söt sylt eller en sylt med konserveringsmedel och då väljer jag det senare. Äppelmos skulle jag aldrig göra eller få ner så det är inte aktuellt. Lingonsylten äts ju direkt precis som allt sylt. Jag gör bara det jag behöver och inte i förväg s.a.s. Tror dock mamma gjorde så och förvarade sylten i matkällarn.
Svar på tråden vilken SYLT är bäst?