Vill inte att de ska åka utomlands
Nej nej nej, de gör helt fel som låter 17 åringen resa iväg själv!!
Min väninnas dotter blev våldtagen under en resa i utlandet. Jag skulle ALDRIG släppa någon av mina minderåriga.
Nej nej nej, de gör helt fel som låter 17 åringen resa iväg själv!!
Min väninnas dotter blev våldtagen under en resa i utlandet. Jag skulle ALDRIG släppa någon av mina minderåriga.
Så du fick åka två gånger med kompisar innan du var 18. Men dina egna barn skulle absolut inte få? :)
Ja,och?
Jag kan ändå inte se problemet.
Ingen av dem är ju längre barn.
Ja,men inte långt kvar tills de blir vuxna.
Det jag menar är att jag inte förstår vad deras åldersskillnad har att göra med att TS inte vill att de ska resa utomlands.
TS son är trots allt vuxen.
Jag håller inte med dig. Visst, som förälder är man längre ifrån. Men som person utomlands är man mer försiktig, då man befinner sig i en ny situation. Det är farligare att känna sig trygg och bekväm. Då släpper man efter mer.
Säger den som ringer 1177 för panik över ett positivt gravtest.
Nej, för det var det jag påstod när jag skrev "jag håller inte med dig". Med jag så menar jag ju alla. Eller? Sedan är det väl ganska konstaterat att allvarliga saker händer OFTARE i ens direkta närhet snarare än på "okänd" mark. Våldtäkter, trafikolyckor osv osv.
Så då går man från barn till vuxen över en natt när man fyller 18?
Vad har lagen med det här att göra? Det är inte olagligt att resa utomlands utan föräldrar då man är 17 år, särskilt inte med resa tillåtelse.
Man är barn fram till puberteten.
Och lagen har inte med det att göra heller, det är en definitionsfråga och folk blir vuxna vid olika åldrar, själv var jag vuxen då jag var 16 år.
Fattar du verkligen inte att andra kanske inte tycker precis som dig? Lagen säger ingenting om när man blir vuxen, det står inte vuxen i lagtexten utan myndig som är en helt annan sak. Man får inte göra allt då man är 18 år heller, man får inte handla på systemet, adoptera internationellt eller inseminera, så ser vi till lagen är man vuxen då man är 25 år för då får man göra allt.Källa på att det står vuxen i lagtexten tack. Och då menar jag att ordet vuxen ska stå, inte ordet myndig som är en annan sak. Man får inte göra allt vid 18 års ålder så ser man bara till saker man får göra är man vuxen då man är 25 år, då finns inga åldersgränser som stoppar längre.
Lyssnade de på dig då du gick på systemet som 18 åring och du hävdade att du var vuxen och ville handla? You get my point?
FN:s barnkonvention bygger också på åsikter, de har satt gränsen vid 18 år för att man blir myndig då. Det är inte av Gud givet att man blir myndig vid 18- års ålder, fram till 1974 var myndighetsåldern 20 år och för drygt hundra år sedan var kvinnor generellt sätt inte myndiga. Betyder det att kvinnor inte blev vuxna alls förr i tiden? Så en 74 årig gammal dam var alltså ett barn enligt dig?
Det är ju svårt att visa källa på något som inte finns. Det här handlar dessutom om åsikter. Ta de här exemplen.
En tjej är ensamstående med en ettåring. Hon bor själv och är fast anställd. Hon sköter såklart allt som har med hemmet och barnet att göra själv, betalar räkningar och umgås med sin mamma grupp. Hon har väl genomtänkta åsikter och hon är 17 år.
Den andra tjejen bor hemma hos sina föräldrar, hon hjälper inte till hemma, kan inte ens koka makaroner och hennes mamma städar fortfarande hennes rum. Hon tänker väldigt svart vitt och har omogna åsikter. Hon är 18 år.
Enligt dig är alltså tjejen i det första exemplet ett barn, medan den andra tjejen är vuxen. Om det inte är 1973 förstås för då är båda barn.
Barnkonventionen har inget med myndighetsåldern att göra alls, det är något helt separat.
Jag har ju förklarat för dig flera gånger att myndig och vuxen inte är samma sak men jag säger det gärna igen. Jag var VUXEN då jag var 16 år däremot var jag INTE MYNDIG då. Det är trist att du inte tycker dina åsikter spelar någon roll.
[quote=77681277][quote-nick]Glinda från Oz skrev 2017-05-16 18:57:48 följande:[/quote-nick]Känner vi varandra? Jag tänker eftersom du inte tyckte jag var vuxen då jag var 16 år måste vi ha känt varandra vid den tiden så du kunde avgöra det. Istället för att komma med förolämpningar får du gärna förklara varför jag inte var vuxen.
Återigen, svara på frågan, är en 80- åring vuxen om hon inte är myndig? Det är en ja eller nej fråga.[/quote
Jag behöver inte känna dig. Juridiskt sätt så är en 16 åring inte vuxen, oavsett vad du tycker att du var. Jag går efter det, inte personliga åsikter.
Jag har förklarat 1000 gånger att man enligt barnkonventionen som gäller i Sverige är ett BARN när man är under 18 år. Kan inte hjälpa dig när du inte förstår. :)
Jag svarar inte fören du gett mig en källa på att myndig och vuxen INTE är samma sak. Men det kan du inte, för det finns ingen sån källa. Det är inget faktum.
Däremot är det ett faktum att i Sverige räknas man som barn när man är 16.
Nu blev det jobbigt eller hur, du klarar inte av att svara på om en 80- åring är ett barn, för gör du det faller hela din argumentation.
Du menar alltså att jag är ett barn nu. Det är ett snyggt sätt att använda härskarteknik, det håller jag med om.