Anonym (!!!) skrev 2017-05-16 00:43:03 följande:
Men vad är det du inte fattar? Lagen har visst att göra med när man blir vuxen. Vad folk sedan tycker är en annan sak, men det är lagen som gäller. En 10 åring kan tycka att den är vuxen, men i lagens mening är den barn fram till 18 års ålder. Så nej, du var inte vuxen när du var 16 år. Oavsett vad du själv tycker.
Fattar du verkligen inte att andra kanske inte tycker precis som dig? Lagen säger ingenting om när man blir vuxen, det står inte vuxen i lagtexten utan myndig som är en helt annan sak. Man får inte göra allt då man är 18 år heller, man får inte handla på systemet, adoptera internationellt eller inseminera, så ser vi till lagen är man vuxen då man är 25 år för då får man göra allt.
Katten Lilla skrev 2017-05-16 00:48:26 följande:
Du har rätt i att det är en definitionsfråga, när det inte gäller lagen. Lagligt sätt så är alla under 18 år barn/ungdomar. Enligt lagen så är man myndig och vuxen vid 18 år.
Det spelar liksom ingen roll att du själv tycker att du blev vuxen när du var 16 år. Tror knappast att de hade lyssnat på dig om du gick till krogen och ba "Jag är 16 år men jag tycker att jag är vuxen ändå så jag borde få komma in." Njae.
You get my point?
Sedan så anser jag att man blir vuxen kring 25 års åldern när hjärnan är färdigutvecklad. En 16 åring är absolut inte vuxen, bara ett barn.
Källa på att det står vuxen i lagtexten tack. Och då menar jag att ordet vuxen ska stå, inte ordet myndig som är en annan sak. Man får inte göra allt vid 18 års ålder så ser man bara till saker man får göra är man vuxen då man är 25 år, då finns inga åldersgränser som stoppar längre.
Lyssnade de på dig då du gick på systemet som 18 åring och du hävdade att du var vuxen och ville handla? You get my point?