Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Vill inte att de ska åka utomlands

Jag åkte utomlands med min syster då hon var 15 och jag var 21, vi var i Rom en långhelg och det gick hur bra som helst. Det finns kartor i Kroatien också, det är ingen som automatiskt hittar på ett nytt ställe oavsett om det är på andra sidan jorden eller i grannkommunen. Jag förstår helt ärligt inte problemet.

• Glinda från Oz
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-15 16:35:52 följande:

Watch your mouth.

Du vet väl att enligt svensk lag så är alla under 18 år barn? När man blir 18 år så är man myndig. Knappast vuxen, men myndig. En 17 åring är inte ens myndig.

Vad du tycker och vad samhället tycker är en sak, men enligt lag så är alla under 18 år barn och det borde du veta.

Vad har lagen med det här att göra? Det är inte olagligt att resa utomlands utan föräldrar då man är 17 år, särskilt inte med resa tillåtelse.
  • Glinda från Oz
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-15 17:00:59 följande:

Det var inte det jag menade, att lagen har nånting med att resa utomlands att göra. Det vi diskuterade var hurvida man är barn när man är under 18 eller ej.

Och lagen har inte med det att göra heller, det är en definitionsfråga och folk blir vuxna vid olika åldrar, själv var jag vuxen då jag var 16 år.
  • Glinda från Oz
    Guden Tor skrev 2017-05-16 00:39:44 följande:

Haha. Knappast. Vuxen är man enligt lag då man blir 18 år. En 16 åring är inte ens myndig. En 16 åring är ett barn, så det kvittar när du tycker att man blir vuxen.

Myndig är ju bara att du får göra vissa saker, man får inte göra allt vid 18 år heller, man får inte handla på systemet, adoptera eller inseminera inom vården, det finns fler saker som man inte får göra eller som är betydligt svårare. Så handlar vuxen bara om lagar är man inte vuxen förrän man är 25 år.

Jag tycker vuxen handlar om mognad, och tar man hand om ett barn själv, bor själv, gör allt som kommer med ett hushåll och såvidare kan man inte kallas för ett barn.
  • Glinda från Oz
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-16 00:43:03 följande:

Men vad är det du inte fattar? Lagen har visst att göra med när man blir vuxen. Vad folk sedan tycker är en annan sak, men det är lagen som gäller. En 10 åring kan tycka att den är vuxen, men i lagens mening är den barn fram till 18 års ålder. Så nej, du var inte vuxen när du var 16 år. Oavsett vad du själv tycker.

Fattar du verkligen inte att andra kanske inte tycker precis som dig? Lagen säger ingenting om när man blir vuxen, det står inte vuxen i lagtexten utan myndig som är en helt annan sak. Man får inte göra allt då man är 18 år heller, man får inte handla på systemet, adoptera internationellt eller inseminera, så ser vi till lagen är man vuxen då man är 25 år för då får man göra allt.
    Katten Lilla skrev 2017-05-16 00:48:26 följande:

Du har rätt i att det är en definitionsfråga, när det inte gäller lagen. Lagligt sätt så är alla under 18 år barn/ungdomar. Enligt lagen så är man myndig och vuxen vid 18 år.

Det spelar liksom ingen roll att du själv tycker att du blev vuxen när du var 16 år. Tror knappast att de hade lyssnat på dig om du gick till krogen och ba "Jag är 16 år men jag tycker att jag är vuxen ändå så jag borde få komma in." Njae.

You get my point?

Sedan så anser jag att man blir vuxen kring 25 års åldern när hjärnan är färdigutvecklad. En 16 åring är absolut inte vuxen, bara ett barn.

Källa på att det står vuxen i lagtexten tack. Och då menar jag att ordet vuxen ska stå, inte ordet myndig som är en annan sak. Man får inte göra allt vid 18 års ålder så ser man bara till saker man får göra är man vuxen då man är 25 år, då finns inga åldersgränser som stoppar längre.

Lyssnade de på dig då du gick på systemet som 18 åring och du hävdade att du var vuxen och ville handla? You get my point?
  • Glinda från Oz
    Guden Tor skrev 2017-05-16 11:06:49 följande:

Vad du tycker är forfarande irrelevant. Alla under 18 år är barn. Vet du verkligen inte det?

Du har med andra ord inga argument och försöker dölja det med någon slags cirkel resonemang. Okej, då vet jag.
  • Glinda från Oz
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-16 11:12:36 följande:

Myndig och vuxen kanske är olika saker, men det står ingenstans att det är olika saker. Dock så står det att alla under 18 år räknas som barn i Sverige, det är därför jag säger emot dig för att du påstår att man kan vara vuxen vid 16 års åldern, men det kan man inte. Inte enligt lagen.

www.manskligarattigheter.se/sv/de-manskliga-rattigheterna/vilka-rattigheter-finns-det/barnets-rattigheter

Du kanske bör läsa här så ser du att alla under 18 år är barn. När man blir 18 år så blir man myndig, kanske även vuxen. Jag vet inte om det är samma sak eller ej. Källa på att myndig och vuxen inte är samma sak?

En sak är då säker och det är att varje person under 18 år är barn, enligt lagen.

FN:s barnkonvention bygger också på åsikter, de har satt gränsen vid 18 år för att man blir myndig då. Det är inte av Gud givet att man blir myndig vid 18- års ålder, fram till 1974 var myndighetsåldern 20 år och för drygt hundra år sedan var kvinnor generellt sätt inte myndiga. Betyder det att kvinnor inte blev vuxna alls förr i tiden? Så en 74 årig gammal dam var alltså ett barn enligt dig?

Det är ju svårt att visa källa på något som inte finns. Det här handlar dessutom om åsikter. Ta de här exemplen.

En tjej är ensamstående med en ettåring. Hon bor själv och är fast anställd. Hon sköter såklart allt som har med hemmet och barnet att göra själv, betalar räkningar och umgås med sin mamma grupp. Hon har väl genomtänkta åsikter och hon är 17 år.

Den andra tjejen bor hemma hos sina föräldrar, hon hjälper inte till hemma, kan inte ens koka makaroner och hennes mamma städar fortfarande hennes rum. Hon tänker väldigt svart vitt och har omogna åsikter. Hon är 18 år.

Enligt dig är alltså tjejen i det första exemplet ett barn, medan den andra tjejen är vuxen. Om det inte är 1973 förstås för då är båda barn.
  • Glinda från Oz
    Guden Tor skrev 2017-05-16 14:57:19 följande:

Jag har argument. Barnkonventionen. Den gäller i Sverige och här räknas alla under 18 år som barn. Oavsett om du vill inse det eller ej.

Du kan sluta med dina härskarteknikförsök, jag har varit med förr så det funkar inte på mig. Har du verkligen så svårt att förstå att alla inte tycker som dig?

Barnkonventionen är inte av Gud given, den bygger på åsikter, myndighetsåldern har dessutom ändrats genom åren. Förr kunde kvinnor inte bli myndiga alls, anser du att de aldrig blev vuxna då? Att en 80- årig kvinna var ett barn för att hon inte var myndig?
  • Glinda från Oz
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-16 14:54:11 följande:

Kan du läsa? Jag har skrivit att enligt LAGEN vi har i Sverige så blir man myndig vid 18 års ålder, eftersom att barnkonventionen gäller här. Vuxen och myndig kanske är samma sak, kanske inte. Det enda jag säger är att ALLA under 18 år är barn här, juridiskt sätt.

Vadå "enligt mig är tjejen i det första exemplet barn"?? Jag pratar inte om mina åsikter. Har du inte förstått det?

Men ok, om vi ska gå efter mina åsikter (som inte spelar någon roll och inte dina heller) så tycker jag att man blir vuxen när hjärnan är färdigutvecklad.

Du måste kunna skilja på personliga åsikter och det juridiska.

Barnkonventionen har inget med myndighetsåldern att göra alls, det är något helt separat.

Jag har ju förklarat för dig flera gånger att myndig och vuxen inte är samma sak men jag säger det gärna igen. Jag var VUXEN då jag var 16 år däremot var jag INTE MYNDIG då. Det är trist att du inte tycker dina åsikter spelar någon roll.
  • Glinda från Oz
    Kuddebarn skrev 2017-05-16 16:26:57 följande:

Du verkar själv ha svårt att förstå att andra inte tycker som du. Du verkar vara väldigt lättprovocerad. Inte den charmigaste egenskapen.

Du tycker att du blev vuxen vid 16 års ålder, andra tycker inte det (och inte heller lagen). Inse det.

Hur menar du nu? Jag säger till direkt då jag ser härskartekniker för jag vet att det brukar eskalera. Att säga ifrån är inte samma sak som att bli provocerad. Det här är ett diskussionsforum, det betyder att folk har olika åsikter, men du ser inte dina åsikter som åsikter utan som fakta, inser du problemet?
  • Glinda från Oz
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-16 16:18:21 följande:

Det är forfarande så att man räknas som ett barn i Sverige när man är under 18 år. Vet inte hur det kan komma sig att du är så trög. Du kanske själv tycker att man kan vara vuxen även fast man är under 18 år, fast det juridiska är nåt helt annat.

Ge mig källa på att myndig och vuxen inte är samma sak? Alla under 18 år är omyndiga och räknas som barn.

Vuxen vid 16 år?? Hahaha okej, fortsätt intala dig själv det.

Känner vi varandra? Jag tänker eftersom du inte tyckte jag var vuxen då jag var 16 år måste vi ha känt varandra vid den tiden så du kunde avgöra det. Istället för att komma med förolämpningar får du gärna förklara varför jag inte var vuxen.

Återigen, svara på frågan, är en 80- åring vuxen om hon inte är myndig? Det är en ja eller nej fråga.
  • Glinda från Oz
    Kuddebarn skrev 2017-05-16 16:21:03 följande:

Barnkonventionen säger att man är barn fram tills 18 år. Vid 18 år blir man myndig. Det är två saker som är helt säkra, vuxen är en annan sak. Så du kan ta ditt snicksnack om att man kan vara vuxen när man är 16 år och dra.

En 16 åring är ett barn. Man är inte vuxen bara för att man kan laga mat och betala räkningar (det kunde jag också vid 16 års åldern).

Bodde du också själv i egen lägenhet och jobbade heltid då du var 16 år?
  • Glinda från Oz
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-16 19:07:46 följande:

[quote=77681277][quote-nick]Glinda från Oz skrev 2017-05-16 18:57:48 följande:[/quote-nick]Känner vi varandra? Jag tänker eftersom du inte tyckte jag var vuxen då jag var 16 år måste vi ha känt varandra vid den tiden så du kunde avgöra det. Istället för att komma med förolämpningar får du gärna förklara varför jag inte var vuxen.

Återigen, svara på frågan, är en 80- åring vuxen om hon inte är myndig? Det är en ja eller nej fråga.[/quote

Jag behöver inte känna dig. Juridiskt sätt så är en 16 åring inte vuxen, oavsett vad du tycker att du var. Jag går efter det, inte personliga åsikter.

Jag har förklarat 1000 gånger att man enligt barnkonventionen som gäller i Sverige är ett BARN när man är under 18 år. Kan inte hjälpa dig när du inte förstår. :)

Jag svarar inte fören du gett mig en källa på att myndig och vuxen INTE är samma sak. Men det kan du inte, för det finns ingen sån källa. Det är inget faktum.

Däremot är det ett faktum att i Sverige räknas man som barn när man är 16.

Nu blev det jobbigt eller hur, du klarar inte av att svara på om en 80- åring är ett barn, för gör du det faller hela din argumentation.
  • Glinda från Oz
    Lord Hans skrev 2017-05-16 19:18:02 följande:

Juridiskt blir man vuxen när man blir myndig. Sen kan man ju anse att begreppet vuxen har med mognad och livserfarenhet att göra.

I ditt fall är det tveksamt om du är vuxen med tanke på att du ältat den här totalt meningslösa diskussionen om definitionen på "vuxen" i ett tiotal inlägg redan. En vuxen människa hade nog nöjt sig med ett eller två inlägg när det gäller nått så banalt.

Du menar alltså att jag är ett barn nu. Det är ett snyggt sätt att använda härskarteknik, det håller jag med om.
  • Glinda från Oz
    Kuddebarn skrev 2017-05-16 19:11:09 följande:

Nu lägger du ord i min mun, något du är bra på har jag sett. Minst lika fult som härskartekniker.

Det är fakta att man är barn i Sverige när man är under 18 år. Det är fakta. Det står klart och tydligt, vart du än läser på internet, att i Sverige så räknas alla under 18 år som barn. Det står bland annat i barnkonventionen och det gäller ju i Sverige, så jag förstår inte varför du säger emot mig.

Jag lägger inga ord i din mun. Anser du att en 80- åring är ett barn? För förr blev inte kvinnor myndiga, det måste innebära att de var barn enligt dig.
Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands