• Johan75

Vill inte att de ska åka utomlands

Ser att samma gamla vanliga skribenter, och givetvis ett antal anonyma, lyckats bli riktigt oense. Oväntat. 

TS - om din son inte har några reella problem på hemmaplan kommer det nog gå alldeles utmärkt även i "utlandet". Nästan ingen av de människor de möter kommer bete sig som många gör i den här tråden utan mycket mer civiliserat och trevligt. 

Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Guden Tor skrev 2017-05-16 00:39:44 följande:
    Haha. Knappast. Vuxen är man enligt lag då man blir 18 år. En 16 åring är inte ens myndig. En 16 åring är ett barn, så det kvittar när du tycker att man blir vuxen.
    Är det då mer ok ifall de åker till Vietnam? Där blir man myndig vid 16 års ålder. 
  • Johan75
    Guden Tor skrev 2017-05-16 07:53:01 följande:
    Vad som gäller i Vietnam är en sak, vad som gäller i Sverige är en annan.
    Ja, fast ifall de skulle välja Vietnam så är det ju där de kommer vara. 

Min poäng är att myndighetsålder är irrelevant då den inte har med resor att göra. Huruvida en 17-åring är mogen för att resa utomlands med sin pojkvän är nog en bedömning som föräldrarna gör bättre än ett fast datum. 
  • Johan75
    Kuddebarn skrev 2017-05-17 12:41:12 följande:
    Börjar inse att det inte är nån ide att diskutera med människan. Hen förstår inte skillnaden mellan egna åsikter och det jurdiska.
    Fast för trådstarten så är det juridiska helt oviktigt. Här handlar det om att bedömma personens mognadsgrad och förmåga att ta hand om sig själv. Då kan man lika gärna hänvisa till biologi, och enligt biologin är man barn fram till puberteten. Hela diskussionen är irrelevant. 

Inte heller juridiken är helt enig. Våldtäkt mot barn är det ifall offret är under 15 år. Är offret över 15 år är det inte våldtäkt mot barn. Men som sagt, diskussionen är irrelevant för trådstarten. 
  • Johan75
    Anonym (Hm) skrev 2017-05-17 13:12:24 följande:
    Varför snackar du om våldtäkt om barn? Det om något har väl ingenting med trådstarten att göra.

Bara för att man når den sexuella myndighetsåldern vid 15 år i Sverige, så betyder det inte att man inte räknas som barn då. I barnkonventionen står det klart och tydligt att alla under 18 år är barn i Sverige.

15 år - du får ha sex med vem du vill och folk får ha sex med dig, men du är fortfarande ett barn.
    Det var bara ytterligare ett irrelevant inlägg, denna gång från min sida. Jag menar bara att juridiken alltid är så solklar med vem som är ett barn. Du är även straffmyndig (även om de väl nu kallar det något annat) vid 15 års ålder, så det är åtminstone skillnad på barn och barn rent juridiskt. Hursomhelst så är alla välkomna att bortse helt från detta inlägg.
  • Johan75
    Johan75 skrev 2017-05-17 13:25:40 följande:
    Det var bara ytterligare ett irrelevant inlägg, denna gång från min sida. Jag menar bara att juridiken alltid är så solklar med vem som är ett barn. Du är även straffmyndig (även om de väl nu kallar det något annat) vid 15 års ålder, så det är åtminstone skillnad på barn och barn rent juridiskt. Hursomhelst så är alla välkomna att bortse helt från detta inlägg.
    ...att juridiken inte alltid.....
Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands