Inlägg från: Kuddebarn |Visa alla inlägg
  • Kuddebarn

Vill inte att de ska åka utomlands

Miss Skywalker skrev 2017-05-14 20:14:17 följande:

Hon har ju en vuxen närvarande, din son. Är din son efterbliven på något sätt eftersom du tror en 20-åring ska tappa bort sig?

Nja, man är knappast vuxen när man är 20 år. Myndig är man däremot.
  • Kuddebarn
    Anonym (Mamma2) skrev 2017-05-14 20:15:16 följande:

VAD är du orolig över? Antar att det är en charterresa? Din son är 20, inget barn! Hon är 1 år från myndig så jag förstår att föräldrarna låter henne resa.

Har din son något handikapp?

Flickan borde inte få resa. Hon är endast 17 år. Hon vet ingenting om utlandet.
  • Kuddebarn
    Jalqopp22 skrev 2017-05-14 20:20:23 följande:

Och exakt vad ska hon veta om "utlandet"???

Det räcker med att hon och ts son blir osams? Hur kan man ens låta sin omyndiga dotter resa iväg? Tycker att det är märkligt.
  • Kuddebarn
    smulpaj01 skrev 2017-05-14 20:23:17 följande:

DU vet väl ingenting om vad flickvännen vet om "utlandet"? Min son har rest minst 2ggr per år sedan 6 månaders ålder och bott med mig i andra länder.

Han hade fått resa utan mig idag när han är 16 år!

Men ts son verkar ha nån form av problematik och då är det såklart värre.

Äh. Jag säger bara att tösen är på tok för ung för att resa utan föräldrarna. Tänk om pojkvännen dricker sig full eller liknande. Vad ska hon då göra? Tänk logiskt.
  • Kuddebarn
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 15:11:18 följande:

Barnkonventionen har inget med myndighetsåldern att göra alls, det är något helt separat.

Jag har ju förklarat för dig flera gånger att myndig och vuxen inte är samma sak men jag säger det gärna igen. Jag var VUXEN då jag var 16 år däremot var jag INTE MYNDIG då. Det är trist att du inte tycker dina åsikter spelar någon roll.

Barnkonventionen säger att man är barn fram tills 18 år. Vid 18 år blir man myndig. Det är två saker som är helt säkra, vuxen är en annan sak. Så du kan ta ditt snicksnack om att man kan vara vuxen när man är 16 år och dra.

En 16 åring är ett barn. Man är inte vuxen bara för att man kan laga mat och betala räkningar (det kunde jag också vid 16 års åldern).
  • Kuddebarn
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 15:06:57 följande:

Du kan sluta med dina härskarteknikförsök, jag har varit med förr så det funkar inte på mig. Har du verkligen så svårt att förstå att alla inte tycker som dig?

Barnkonventionen är inte av Gud given, den bygger på åsikter, myndighetsåldern har dessutom ändrats genom åren. Förr kunde kvinnor inte bli myndiga alls, anser du att de aldrig blev vuxna då? Att en 80- årig kvinna var ett barn för att hon inte var myndig?

Du verkar själv ha svårt att förstå att andra inte tycker som du. Du verkar vara väldigt lättprovocerad. Inte den charmigaste egenskapen.

Du tycker att du blev vuxen vid 16 års ålder, andra tycker inte det (och inte heller lagen). Inse det.
  • Kuddebarn
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 18:54:40 följande:

Hur menar du nu? Jag säger till direkt då jag ser härskartekniker för jag vet att det brukar eskalera. Att säga ifrån är inte samma sak som att bli provocerad. Det här är ett diskussionsforum, det betyder att folk har olika åsikter, men du ser inte dina åsikter som åsikter utan som fakta, inser du problemet?

Nu lägger du ord i min mun, något du är bra på har jag sett. Minst lika fult som härskartekniker.

Det är fakta att man är barn i Sverige när man är under 18 år. Det är fakta. Det står klart och tydligt, vart du än läser på internet, att i Sverige så räknas alla under 18 år som barn. Det står bland annat i barnkonventionen och det gäller ju i Sverige, så jag förstår inte varför du säger emot mig.
  • Kuddebarn
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 18:59:05 följande:

Bodde du också själv i egen lägenhet och jobbade heltid då du var 16 år?

Jag flyttade hemifrån när jag var 16 år och fick mitt första extrajobb när jag var 17 år. Jag betalade räkningar, lagade mat, skötte om hemmet och allt sånt. Var jag vuxen juridiskt sätt? Nej.
  • Kuddebarn
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 18:57:48 följande:

Känner vi varandra? Jag tänker eftersom du inte tyckte jag var vuxen då jag var 16 år måste vi ha känt varandra vid den tiden så du kunde avgöra det. Istället för att komma med förolämpningar får du gärna förklara varför jag inte var vuxen.

Återigen, svara på frågan, är en 80- åring vuxen om hon inte är myndig? Det är en ja eller nej fråga.

Det är en sak du måste förstå när du säger att du var vuxen vid 16 år. Enligt vem var du vuxen redan då? Enligt dig själv? Ok. Juridiskt sätt? Nej.

2 helt olika saker.
  • Kuddebarn
    Anonym (hr glad) skrev 2017-05-16 19:19:03 följande:

Är du ännu ihop med ett barn?

Nej.
  • Kuddebarn
    Glinda från Oz skrev 2017-05-17 11:50:49 följande:

Jag lägger inga ord i din mun. Anser du att en 80- åring är ett barn? För förr blev inte kvinnor myndiga, det måste innebära att de var barn enligt dig.

Varför frågar du vad jag anser? I Sverige är man ett barn om man är under 18 år, juridiskt sätt. Vad spelar det för roll vad jag då anser? Det känns som att du gör allt för att inte förstå eller så förstår du helt enkelt inte och då kan jag inte hjälpa dig.

Om man i Sverige (juridiskt sätt) skulle räknas som barn vid 80 års ålder så är man barn i Sverige. Förmodligen inte enligt folks åsikter, men juridiskt sätt. Förstår du verkligen inte skillnaden mellan det juridiska och folks egna åsikter?

Men enligt ditt resonemang (att man kan bli vuxen när som helst) och att man inte är ett barn bara för att man är under 18 år, så kan även en 10 åring som påstår att hen är vuxen, vara vuxen. Hållbart resonemang..

Men det är din åsikt, det är inte det som gäller i Sverige.
  • Kuddebarn
    Lord Hans skrev 2017-05-17 12:06:21 följande:

Ja, du inbjuder verkligen en till det.

Börjar inse att det inte är nån ide att diskutera med människan. Hen förstår inte skillnaden mellan egna åsikter och det jurdiska.
  • Kuddebarn
    Johan75 skrev 2017-05-17 13:04:35 följande:

Fast för trådstarten så är det juridiska helt oviktigt. Här handlar det om att bedömma personens mognadsgrad och förmåga att ta hand om sig själv. Då kan man lika gärna hänvisa till biologi, och enligt biologin är man barn fram till puberteten. Hela diskussionen är irrelevant. 

Inte heller juridiken är helt enig. Våldtäkt mot barn är det ifall offret är under 15 år. Är offret över 15 år är det inte våldtäkt mot barn. Men som sagt, diskussionen är irrelevant för trådstarten. 

Jag vet att diskussionen är irrelevant för trådstarten, men nu blev det så att det blev en diskussion i alla fall.

Vid 15 år så har man nått sexuell myndighetsålder, ja. Men man är fortfarande barn när man är 15 år.
Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands