Inlägg från: Anonym (Hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hm)

Vill inte att de ska åka utomlands

smulpaj01 skrev 2017-05-14 20:23:17 följande:

DU vet väl ingenting om vad flickvännen vet om "utlandet"? Min son har rest minst 2ggr per år sedan 6 månaders ålder och bott med mig i andra länder.

Han hade fått resa utan mig idag när han är 16 år!

Men ts son verkar ha nån form av problematik och då är det såklart värre.

Fast man vet ju aldrig.

När jag var yngre så reste min 17 åriga kompis utomlands med hennes pojkvän och det slutade inte bra. De började bråka och det slutade med att pojkvännen kastade ut henne från hotellrummet och gjorde slut.
  • Anonym (Hm)
    smulpaj01 skrev 2017-05-14 20:31:22 följande:

Hon dricker sig också full antar jag? Det kan även hända i Sverige!

Men Gud. Har du inget omdömde?

Om det blir problem och den omyndiga flickan befinner sig i utlandet utan föräldrarna, så är det ju på tok 1000 gånger värre än om hon hade befunnit sig i Sverige.
  • Anonym (Hm)

Det är ju helt klart ok att din son åker utomlands, ts. Han är ju 20 år. Däremot så förstår jag inte hur föräldrarna kan släppa sin dotter utomlands. Jag hade inte gjort det. Man vet aldrig vad som händer i utlandet och om det väl händer något så kan man som förälder inte göra mycket åt det.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Jag) skrev 2017-05-14 20:39:04 följande:

Men snälla.

Typiskt folk på familjeliv att svara så otrevligt i trådar där ts frågar någonting. Det första man ser är folk med dryg attityd som börjar kaxa sig direkt. Suck.
  • Anonym (Hm)
    Vestra skrev 2017-05-14 20:50:06 följande:

Var utomlands med kompisar när jag var både 16 och 17... Besökte både ayia napa och kos. Ja, vi festade, nej vi gick inte vilse, ja vi hade koll på varandra, och ja vi klarade oss alla bra. 

Det är ju helt olika hur det går. För min kompis gick det inte bra.
  • Anonym (Hm)
    Vestra skrev 2017-05-14 20:58:32 följande:

Visst är det så. Saker händer, men dom händer även hemma. 

Jadå, men som förälder borde man se till sitt barns bästa och inte släppa iväg hen vind för våg. Det är lättare att saker går illa utomlands och då finns man inte där som förälder när det händer.
  • Anonym (Hm)
    Lena skrev 2017-05-14 21:18:03 följande:

Det är inte lättare att något går fel utomlands om man behärskar språket och reser till normala turistländer än i en annan stad än hemstaden.

Förmodligen kommer man ju supa om man far utomlands som ungdom och då är det väldigt lätt att det går fel, speciellt om man är så ung som 17 år och om man är omogen. Jag hade i alla fall inte släppt iväg mitt barn ensam så länge den är under 18 år.
  • Anonym (Hm)
    Queennr1 skrev 2017-05-14 22:05:57 följande:

Om du på allvar inte tror att din 20 åring inte har förmåga att hitta tillbaks till hotellet så har du gjort nåt allvarligt fel med den stackaren ..

Det är något allvarligt fel på dig om du inte förstår att ts ändå är lite orolig. Flickan är inte myndig och de ska resa iväg ensamma. Som en annan person sa så är han ansvarig för henne under resan, tänk då om något händer? Kan vara värt att tänka på eventuella situationer som kan uppstå innan man som förälder släpper iväg sitt omyndiga barn.
  • Anonym (Hm)
    Johan75 skrev 2017-05-17 13:04:35 följande:

Fast för trådstarten så är det juridiska helt oviktigt. Här handlar det om att bedömma personens mognadsgrad och förmåga att ta hand om sig själv. Då kan man lika gärna hänvisa till biologi, och enligt biologin är man barn fram till puberteten. Hela diskussionen är irrelevant. 

Inte heller juridiken är helt enig. Våldtäkt mot barn är det ifall offret är under 15 år. Är offret över 15 år är det inte våldtäkt mot barn. Men som sagt, diskussionen är irrelevant för trådstarten. 

Varför snackar du om våldtäkt om barn? Det om något har väl ingenting med trådstarten att göra.

Bara för att man når den sexuella myndighetsåldern vid 15 år i Sverige, så betyder det inte att man inte räknas som barn då. I barnkonventionen står det klart och tydligt att alla under 18 år är barn i Sverige.

15 år - du får ha sex med vem du vill och folk får ha sex med dig, men du är fortfarande ett barn.
  • Anonym (Hm)
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 18:57:48 följande:

Känner vi varandra? Jag tänker eftersom du inte tyckte jag var vuxen då jag var 16 år måste vi ha känt varandra vid den tiden så du kunde avgöra det. Istället för att komma med förolämpningar får du gärna förklara varför jag inte var vuxen.

Återigen, svara på frågan, är en 80- åring vuxen om hon inte är myndig? Det är en ja eller nej fråga.

Och vem är du att avgöra när man blir vuxen? Som alla försöker förklara för dig, så är alla under 18 år barn (juridiskt). Sen får man tycka vad man vill om den saken, men det är en annan sak. Man blir myndig när man blir 18 år. Vuxen är däremot ett annat begrepp, I think. Det råder delade uppfattningar om när man blir vuxen, men att man är barn i Sverige när man är under 18 år, det är ett faktum - juridiskt sätt.

Men du säger promt att du blev vuxen när du var 16 år. Inte enligt det juridiska, då var du inte vuxen alls. Enligt dig själv? Ok. Du kan forfarande själv inte svara på frågan när man blir vuxen (eftersom att det inte finns någon definition på just det), så du kan inte säga att du blev vuxen vid 16 år. Du kan säga att DU TYCKER det, inte att du blev det. Det är inget faktum.

Jag känner en 13 åring som extrajobbar, vet hur man betalar räkningar, tvättar, städar, lagar mat hela tiden osv. Inte fan är hon vuxen för det. Snälla någon. Lär dig att skilja på det jurdiska och personliga åsikter.

Till exempel: I Sverige är snatteri/stöld att ta från butiker utan att betala. Det är enligt det juridiska. Sen kanske inte du tycker att det ska vara så, men det är en heeeelt annan sak.

Suck.
  • Anonym (Hm)
    Johan75 skrev 2017-05-17 13:25:40 följande:

Det var bara ytterligare ett irrelevant inlägg, denna gång från min sida. Jag menar bara att juridiken alltid är så solklar med vem som är ett barn. Du är även straffmyndig (även om de väl nu kallar det något annat) vid 15 års ålder, så det är åtminstone skillnad på barn och barn rent juridiskt. Hursomhelst så är alla välkomna att bortse helt från detta inlägg.

Förmodligen att man räknas som ett litet barn när man är under 15, men man är fortfarande barn vid 15 år.
Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands