Glinda från Oz skrev 2017-05-16 18:57:48 följande:
Känner vi varandra? Jag tänker eftersom du inte tyckte jag var vuxen då jag var 16 år måste vi ha känt varandra vid den tiden så du kunde avgöra det. Istället för att komma med förolämpningar får du gärna förklara varför jag inte var vuxen.
Återigen, svara på frågan, är en 80- åring vuxen om hon inte är myndig? Det är en ja eller nej fråga.
Och vem är du att avgöra när man blir vuxen? Som alla försöker förklara för dig, så är alla under 18 år barn (juridiskt). Sen får man tycka vad man vill om den saken, men det är en annan sak. Man blir myndig när man blir 18 år. Vuxen är däremot ett annat begrepp, I think. Det råder delade uppfattningar om när man blir vuxen, men att man är barn i Sverige när man är under 18 år, det är ett faktum - juridiskt sätt.
Men du säger promt att du blev vuxen när du var 16 år. Inte enligt det juridiska, då var du inte vuxen alls. Enligt dig själv? Ok. Du kan forfarande själv inte svara på frågan när man blir vuxen (eftersom att det inte finns någon definition på just det), så du kan inte säga att du blev vuxen vid 16 år. Du kan säga att DU TYCKER det, inte att du blev det. Det är inget faktum.
Jag känner en 13 åring som extrajobbar, vet hur man betalar räkningar, tvättar, städar, lagar mat hela tiden osv. Inte fan är hon vuxen för det. Snälla någon. Lär dig att skilja på det jurdiska och personliga åsikter.
Till exempel: I Sverige är snatteri/stöld att ta från butiker utan att betala. Det är enligt det juridiska. Sen kanske inte du tycker att det ska vara så, men det är en heeeelt annan sak.
Suck.