Inlägg från: Anonym (Semester) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Semester)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Jag tycker det är fruktansvärt sorgligt att det finns barn som inte får ledigt. Dom behöver det minst lika mycket (om inte mer?) som vi vuxna.

Samtidigt finns det regler kring sjukskrivningar och arbetslöshet som måste följas. Det är nog inte ett lätt pussel.

Kort sagt så är det sjukt dåligt av de som fuskar men jag tror att de allra flesta nog gör så gott de kan, tror inte du det TS?

• Anonym (Semester)
    Fru Ve skrev 2017-05-15 08:23:53 följande:
    Håller med. Samtidigt tänker jag att om föräldern är arbetslös kanske barnet bara går 15 timmar i veckan under året? Barnet är ju ledig mycket ändå även om det är utspridd ledighet. Lika synd om de barn som går 50 h/vecka annars utom under en månad på sommaren då.
    Mer synd om 50h barnen skulle jag säga :( 
  • Anonym (Semester)
    Anonym (Ledighet) skrev 2017-05-15 08:31:07 följande:

Dessa trådar dyker upp varje vår. Det verkar mest handla om förskolepersonal som inte vill jobba juli snarare än omsorg om barnen.

Oj, det var ett märkligt svar. Tycker du inte att det är tragiskt att vissa barn inte får ledigt? Vuxna som jobbar på förskola kommer få sina 5 veckor, det är ju ett som är säkert. 
  • Anonym (Semester)
    Fru Ve skrev 2017-05-15 08:32:58 följande:
    Ja, tycker jag med. Vi har haft det så i perioder att båda varit studerande. Och då har det varit svårt att ta en massa sammanhängande ledighet åt barnen på sommaren (man måste ju jobba för försörjning). Vi jobbade skift/natt så barnen fick lov att vara på fsk i stort sett varje vecka på sommaren men inte heltid. Jag är också övertygad om att de flesta gör så gott de kan. Kanske finns det undantag med föräldrar som är lediga/har semester men ändå låter barnen gå heltid, men det måste väl vara ovanligt?
    Jag tror också det är väldigt ovanligt. 
  • Anonym (Semester)
    Anonym (Ledighet) skrev 2017-05-15 08:47:32 följande:
    Varför dyker dessa trådar alltid upp på våren, ungefär samtidigt som semsterperioden för personalen börjar.

Vidare, är barn ledig när de inte går på förskola?
    För att det handlar om barnens sommarsemester? När ska man annars diskutera den? På jullovet? Det är ju aktuellt NU, inte i november.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?