Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?
Jag förstår ts tanke här, fast den kanske blev fel uttryckt. Nu lever o bor jag i finland så reglerna kan ju vara lite annorlunda. Klart att barn på dagis också behöver några veckor semester, att bara få vara hemma. Det är oerhört tungt för småbarn att vistas i dagisoljudet året runt, ÄVEN fast dom trivs. Godtrogen som jag är hoppas jag verkligen att alla föräldrar gör sitt ALLT för att sina små ska få vara hemma så många veckor som möjligt under sommaren. Gör man det inte, borde man tänka genom sin livssituation o vad man borde ändra på för att göra allt för så mycket ledigt som möjligt. Är det sedan 2 el 5 veckor, så har man iaf maximerat så gott det går. Min yngsta (idag redan 13) har ex aldrig gått på dagis under storasyskonens sommarlov, alla tio veckor har vi lyckats pussla så hon fått vara hemma med nån av oss föräldrar, mormor/morfar/farmor el nåt syskon nån timme. Det minns hon o pratar om ännu varje sommar, hur "bra" familj o somrar hon haft. Mest harmoniska ungen i världen. Nu fattar även jag att detta inte är möjligt för så många, men har själv 3skiftsjobb o så har vi gått om varandra rätt mycket med semestern, el haft en vecka ihop. Det var det priset vi valde. Däremot förstår jag inte varför nån systematiskt för sitt barn till dagvård, vinkar hejdå o går hem o är ledig???!!!! Bara tankenbgör mig tårögd. Man skaffar väl inte barn för att andra skall uppfostra o sköta dom. En o två ggr är jubinte hela världen men veckotal, månader....då är systemet fel. Om en arbetslös inte kan ha hem sina barn o få skötplats vb den dagen jobbchans finns, DÅ är allt galet. Sjukskrivna.....hm....har ju inte egen erfarenhet men stått bredvid. Även då kan man säkert sköta sina barn ett par veckor (annars e man väl inlagd), även dom sjukskrivna vill sina barns bästa. Huvudsaken man gör allt för barnens sommarlov ska bli maximalt långt. Det är drras rättighet, liksom vår skyldighet som föräldrar.