• Fru Ve

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Anonym (Semester) skrev 2017-05-15 08:06:27 följande:

Jag tycker det är fruktansvärt sorgligt att det finns barn som inte får ledigt. Dom behöver det minst lika mycket (om inte mer?) som vi vuxna.

Samtidigt finns det regler kring sjukskrivningar och arbetslöshet som måste följas. Det är nog inte ett lätt pussel.

Kort sagt så är det sjukt dåligt av de som fuskar men jag tror att de allra flesta nog gör så gott de kan, tror inte du det TS?

Håller med. Samtidigt tänker jag att om föräldern är arbetslös kanske barnet bara går 15 timmar i veckan under året? Barnet är ju ledig mycket ändå även om det är utspridd ledighet. Lika synd om de barn som går 50 h/vecka annars utom under en månad på sommaren då.
  • Fru Ve
    Anonym (Semester) skrev 2017-05-15 08:26:11 följande:
    Mer synd om 50h barnen skulle jag säga :( 
    Ja, tycker jag med. Vi har haft det så i perioder att båda varit studerande. Och då har det varit svårt att ta en massa sammanhängande ledighet åt barnen på sommaren (man måste ju jobba för försörjning). Vi jobbade skift/natt så barnen fick lov att vara på fsk i stort sett varje vecka på sommaren men inte heltid. Jag är också övertygad om att de flesta gör så gott de kan. Kanske finns det undantag med föräldrar som är lediga/har semester men ändå låter barnen gå heltid, men det måste väl vara ovanligt?
  • Fru Ve
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 08:34:09 följande:
    Vad f*n snackar du om? Jag skriver ju att man som arbetssökande MÅSTE ha barnen på dagis för att kunna söka arbete på heltid! Detta oavsett om man har A-kassa, "meningslösa AF-kurser", aktivitetsersättning eller försörjningsstöd.

Samma sak gällande om man är sjukskriven så MÅSTE man ha barnen på dagis då man faktiskt är SJUK!
    Om man är sjuk - beror det inte lite på varför också? Om jag bryter armen t.ex. så är det ju svårt för mig att jobba som sjuksköterska. Men vara hemma med mina (större) barn skulle nog funka faktiskt om jag såg till att ha mat färdiglagad och så. Inte måste man väl ha barnen heltid på fsk då? Jag var sjukskriven 100 % under min graviditet p.g.a. foglossning (kunde gå max 50 meter med kryckor). Men hade inte heltid på fsk ändå åt 5-åringen utan hämtade kl 14 varje dag. Visst blev det bara inneaktiviteter för honom då men det gick ju OK att göra så.
  • Fru Ve
    Konservativ skrev 2017-05-15 09:10:19 följande:

Om det är så himla jobbigt för barnen att vara på dagis att de behöver semester, är det inte något som är fel då?

Jo naturligtvis önskar man att det skulle vara betydligt mindre grupper och mer personal! Min son går i 4-5 årsgrupp med 23 barn på 3 personal. Tre av barnen är också extra stökiga och måste punktmarkeras. Det är nog inte roligt att gå heltid i den gruppen =( Jag är glad för sonens skull att jag är föräldraledig så han kan gå korta dagar (inget alternativ att ha honom hemma helt då han inte skulle ha kompisar då).
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?