Inlägg från: Anonym (123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (123)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 08:59:16 följande:
    Ja om man har kontakter, utbildning, erfarenhet, timanställning.

Jag är exempelvis arbetssökande i nuläget och det finns INGEN som skulle kunna ringa in mig på jobb plötsligt tyvärr.

Blir man inringd inom vården så har man en anställning.
    Är man inskriven hos bemanningsföretag kan man bli uppringd och inkallad på intervju ganska omgående för specifika uppdrag. Då kan man ha någon timme på sig tills intervjun och blir man anställd sen kan jobbet börja redan dagen därpå.

Man kan även vara deltidsarbetslös.
  • Anonym (123)
    sextiotalist skrev 2017-05-15 10:35:56 följande:
    Nej, vuxna har inte lagstadgad rätt till semester. Däremot har de som har ett fast arbete rätt till detta. Det är en helt annan lagstiftning som styr detta, den lagstiftning som hanterar arbetsgivare / arbetstagare.

Det finns idag väldigt många vuxna som inte har den rätten, arbetslösa, timanställda etc

Krävs inte ens fast arbete, bara du arbetar har du rätt till 4 veckors sammanhängande semester under juni-augusti. Har man inga semesterdagar får man obetald semester.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?