Inlägg från: Anonym (Arbetslös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arbetslös)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Hej

Jag är arbetslös och kommer lämna på förskolan. Dels för att jag ej får a-kassa om jag har barn hemma och dels för att jag behöver jobba. Blir knäpp av att gå hemma! Jag VILL jobba!

Jag kommer ha mina barn hemma de 4 veckorna förskolan är stängd så de för semester också

• Anonym (Arbetslös)
    Anonym (obegripligt) skrev 2017-05-16 21:43:47 följande:

Uppenbart att du bara letar efter ursäkter för att få ha barnen på förskolan. För det finns inga krav på att du har barnen på förskolan varje dag.

Och jag förstår inte. Du är arbetslös och vill ha akassa i sommar men skriver att du lämnar barnen på förskola för att du vill jobba. Helt obegripligt faktiskt hur du får det att gå ihop. Du har ju inget jobb, vad hjälper det då att lämna iväg barnen?

Men alltså jag kan ju inte säga till en arbetsgivare där jag har timvik att jag kan jobba tex v 29 och sedan när de ringer säga att jag inte kan komma för jag har mina barn hemma?! Hur tänker ni nu??
  • Anonym (Arbetslös)
    KlunsSmurfen skrev 2017-05-16 22:15:00 följande:

Det är den ursäkten man inte får ha men det spelar ungen roll hur du löser det bara du tar dej till jobbet i tid.

Haha jag tänker inte kasta in mina barn på en förskola för att springa till ett jobb i tid. Då har jag dom hellre hemma och är arbetslös. Men det får jag ju inte heller för då fuskar jag med a-kassa.

Nåväl MINA barn får iallafall också sin semster.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (obegripligt) skrev 2017-05-17 10:19:40 följande:

Fast du kan ju ha barnen hemma och ha en dialog med förskolan om att de kommer lämnas om du plötsligt får jobb v 29.

Dvs det måste ju kännas bedrövligt i augusti/september om du inser att du bara var hemma tre fina sommarveckor med barnen på förskolan utan att du faktiskt har jobbat de veckorna.

Jo jag har alltid dialog med förskolan. Och har barnen hemma titt som tätt. Men det är tyvärr under sommaren som det behövs folk just pga semestern iallafall inom vården. Och för att vara tillgänglig måste jag lämna barnen. Jag har ingen möjlighet att klä på, ge frukost och gå till dagis på tio minuter så därför får jag lämna. De lär ju må bättre av att slippa värsta stressen på morgonen eller hur? Dessutom behöver jag själv planering för annars rasar hela vardagen
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Gerd) skrev 2017-05-17 11:17:43 följande:

Kul för dig men massor av folk är arbetslösa och har timvik och måste kunna rycka in om de ringer vid kvart över 6 på morgonen. Man står i givakt och tar tacksamt emot alla pass man kan få om man är timvikarie. Man kan inte ha bar hemma då. De kan lika gärna ringa vid 10:00 och säga att en personal blivit sjuk. Är man då uppsatt på många ställen kan det bli en del spring. Andra dagar när man inte har nåt pass behöver man fortsätta att söka heltidsjobb.

Jo jag vet hur det är. Jag har några dagar som är stående timvik. Tyvärr har jag fått avsäga mig från annat timvik då det blir VAB i massor med X antal barn. Och jag lovar att man inte heller är särskilt poppis på arbetsmarknaden som småbarnsföräldrar...
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?