• dreaming1

dehär med sushi som gravid??!

Blir galen på dehär, jag ÄLSKAR sushi och vet att man ska hålla sig borta från lax-sushin men kan man äta räkorna?? Dom california-rullarna som innehåller crabstick, gurka, avokado, tobiko och majonäs går dom bra?

Frågade när jag var hos min bm men fick så luddiga svar på alla mina frågor

• Svar på tråden dehär med sushi som gravid??!
  • viseversa

Du kan äta laxen också. Om den varit fryst i minst ett dygn innan om jag inte mist helt fel. Jag åt laxsushi räksuschi och avokado som gravid. Inga problem alls. Tror du gravida kvinnor i Japan slutar äta sushi?

• Sthlmsthlm

Du kan äta sushi och den behöver inte varit fryst. Det är nya rön på det. Sushi hinner bli dålig innan den blir farlig. Ät nygjord.

Du ska undvika tonfisk eftersom den är på listan över fisk som man endast bör äta 1-2 ggr per år.

• EpicNurse

Utgå ifrån att du kan äta all nygjord sushi sålänge fisken varit frusen. Sen ska man som gravid undvika tonfisk pga kvicksilverhalten, och fisk som är fiskad i tex östersjön (läs på Livsmedelsverket). Räkorna bör undvikas av alla, även ickegravida pga att de är fullproppade med antibiotika.

Vanlig lax går hur bra som helst, och även olika vita fiskar om de inte är fiskade i Östersjön.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Misscaswell

Jag har som regel att jag bara äter sushi som görs på beställning, inte sån som har legat framme på typ en buffé eller i icas kyldisk. Men jag äter sushi rätt ofta, och jag är gravid :)

Svar på tråden dehär med sushi som gravid??!