• Alexi

    Funktionshindrade barn som går före i kön på Liseberg

    Läste en fin berättelse på FB idag om en mamma som hade haft en toppendag på Liseberg med sin (vad jag gissar) autistiske son.

    De fick gå in till åkgrejorna via någon specialgrej och hade då hört en del sura kommentarer om det från andra som stod i långa köer.

    Vad är en bra förklaring till varför vissa går före i köerna? Om en förälder står i långa, långa köer med ett barn som tycker det är galet jobbigt och tråkigt att vänta, hur bör den föräldern på ett bra och pedagogiskt sätt förklara varför vissa får gå före?

  • Svar på tråden Funktionshindrade barn som går före i kön på Liseberg
  • kaffe

    Det är väl bara att säga att barnet har ett handikapp och inte klarar av att stå i kö. Om barnet inte får gå före kan barnet inte gå på Liseberg alls och aldrig åka några karuseller. För oss är det jobbigt, men för det här barnet är det omöjligt.

  • Tirem

    Livet är inte rättvist men att för en gångs skull erbjuds barn med funktionsnedsättning en chans att få vara som alla andra på dennes villkor!

  • äldreochklokare

    Har man en funktionsnedsättning och går med ledsagare kan man ha ett intyg med sig som brukar göra att man slipper stå i kö. 

  • Alexi

    Fast nu svarar ni inte på min fråga... ni behöver inte argumentera för ledsagaraervice osv...

  • Tom Araya
    Alexi skrev 2017-05-15 15:43:09 följande:

    Läste en fin berättelse på FB idag om en mamma som hade haft en toppendag på Liseberg med sin (vad jag gissar) autistiske son.

    De fick gå in till åkgrejorna via någon specialgrej och hade då hört en del sura kommentarer om det från andra som stod i långa köer.

    Vad är en bra förklaring till varför vissa går före i köerna? Om en förälder står i långa, långa köer med ett barn som tycker det är galet jobbigt och tråkigt att vänta, hur bör den föräldern på ett bra och pedagogiskt sätt förklara varför vissa får gå före?


    Som jag har förstått så är de särskilda köerna för funktionsnedsatta inte tillkomna med syfte att de som står där ska gå före, utan för att de kan behöva särskild assistans av personal och personalen släpper då på från den kön när de har möjlighet att ge denna extrahjälp. Alltså finns i teorin möjlighet att dessa får köa lika länge som oss andra.
  • MadHatter

    En förklaring "personer som behöver extrahjälp får gå i en särskild kö. Man behöver ett papper/intyg på att man behöver den hjälpen för att stå i den kön".

  • Gurkan25

    Det finns ju någon typ av express-kö, man köper ett lite dyrare åkband och då får man gå en annan kö, mamman kan ju köpt de åkbanden

  • Tirem
    Alexi skrev 2017-05-15 18:00:43 följande:

    Fast nu svarar ni inte på min fråga... ni behöver inte argumentera för ledsagaraervice osv...


    Mitt svar var svar på din fråga...
  • Alexi

    Tirem: du känne dig trygg i att en sjuåring förstår och är nöjd med det svaret?

  • nirakanna2

    Min son med autism är ett av de barnen som får/har fått gå före. Han har svårt för att vänta och om han har en inre bild av att tex sitta längst fram i bergochdalbanetåget, har han så svårt att tänka om om enda lediga platsen är mitt i. Då kan hela dagen kan bli förstörd. Det är till stor hjälp för oss att personalen frågar var han vill sitta. Vi brukar åka till Liseberg när det är lågsäsong och/eller mulet för att det ska vara lite folk och nyttjar bara företrädet om det är lång kö. Är det kort kö, övar vi på att köa för då hinner inte sonen få någon fix idé hur det ska bli.

    Hopoas du hittade iaf något som hjälper dig med förklaringen. Du kan kanske också nämna något om vissa handikapp inte syns, men ställer till det ändå.

Svar på tråden Funktionshindrade barn som går före i kön på Liseberg