• Anonym (TS)

Infektion efter förlossning? Söka vård?

Jag födde mitt andra barn för 9 dagar sen och vi åkte hem samma dag och då mådde jag bra.

Idag har jag haft väldigt ont i rumpan, typ som ett tryck neråt. Sen är jag lite öm om man trycker på magen, men det kommer och går nästan.

Hade nu precis 38.2 i temp, men ska testa tempen igen snart för säkerhets skull.

Jag mår dock rätt bra förutom smärtan i rumpan och magen.

När bör jag söka vård? Avslaget luktar inte mer än innan och är inte mer eller direkt annorlunda.

Känner inte alls för att åka in till sjukhuset med en 9 dagar gammal bebis med mig just nu... Vill dock inte risker att bli akut sjuk om det nu är en infektion på gång.

Nu som haft livmoderinfektion, vad hade ni för symptom? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Infektion efter förlossning? Söka vård?
  • Snuttis2

Har haft en infektion efter ett MA , minns att jag hade väldigt diffusa symtom!

Kände mig öm, fick lite ont i ryggen tror jag och lätt övertemp. Gjorde cytotec behandling en torsdag och kände sedan mot helgen att jag kände mig sliten. Rådgjorde med gyn som sa avvakta. Jobbade måndagen o kom hem från jobbet men vände i dörren o åkte till akuten. Där fick jag vänta tills de tagit infektionsproverna- blev då direkt slussad till gyn för kontroll. Var riktigt risig o fått ordentlig feber o smärta. Blev diskussion om inläggning men fick åka hem på dubbla penicillin kurer och blev sjukskriven 1,5 vecka.

Hade aldrig någon doft eller tydliga infektions tecken utifrån blödningen!

• Anonym (TS)
    Snuttis2 skrev 2017-05-15 18:33:40 följande:

Har haft en infektion efter ett MA , minns att jag hade väldigt diffusa symtom!

Kände mig öm, fick lite ont i ryggen tror jag och lätt övertemp. Gjorde cytotec behandling en torsdag och kände sedan mot helgen att jag kände mig sliten. Rådgjorde med gyn som sa avvakta. Jobbade måndagen o kom hem från jobbet men vände i dörren o åkte till akuten. Där fick jag vänta tills de tagit infektionsproverna- blev då direkt slussad till gyn för kontroll. Var riktigt risig o fått ordentlig feber o smärta. Blev diskussion om inläggning men fick åka hem på dubbla penicillin kurer och blev sjukskriven 1,5 vecka.

Hade aldrig någon doft eller tydliga infektions tecken utifrån blödningen!

Tack för ditt svar. Få kanske jag borde ringa förlossningen om febern är kvar..
  • EpicNurse

Du ska kontakta din kvinnoklinik för bedömning/undersökning. Febern kan bero på mjölkstockning (men då hade du känt det), men det kan också vara något som behöver behandlas snabbt. Man kan blir riktigt dålig snabbt om man går obehandlad med infektion post partum!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (TS)

Jag ringde 1177 som hänvisade att ringa förlossningen. De sa att jag skulle avvakta och ringa om febern ökade mer .

• Meriall

Jag fick infektion i stygnen. Gjorde bara ondare och ondare tills jag inte stod ut. Fick undersökning (fick skjuts dit och pappan stannade hemma med bebisen) och antibiotika utskrivet och åka hem direkt. Gick fort.

• linnea12533
    Anonym (TS) skrev 2017-05-15 17:35:21 följande:

Jag födde mitt andra barn för 9 dagar sen och vi åkte hem samma dag och då mådde jag bra.

Idag har jag haft väldigt ont i rumpan, typ som ett tryck neråt. Sen är jag lite öm om man trycker på magen, men det kommer och går nästan.

Hade nu precis 38.2 i temp, men ska testa tempen igen snart för säkerhets skull.

Jag mår dock rätt bra förutom smärtan i rumpan och magen.

När bör jag söka vård? Avslaget luktar inte mer än innan och är inte mer eller direkt annorlunda.

Känner inte alls för att åka in till sjukhuset med en 9 dagar gammal bebis med mig just nu... Vill dock inte risker att bli akut sjuk om det nu är en infektion på gång.

Nu som haft livmoderinfektion, vad hade ni för symptom? Tacksam för svar!

Ser att tråden är gammal, men vill bara höra... var det livmoderinfektion du hade?
Svar på tråden Infektion efter förlossning? Söka vård?