"Hon var den rätta, den enda och det finns ingen annan som hon"
Efter att ha blivit dumpad av en tjej har jag sökt svar på om hon var den rätta eller inte. Anledningen till att jag försöker besvara frågan är för att det helt enkelt vore enklare att gå vidare om jag lutade mer åt att hon inte var det.
Under förhållandet signalerade jag sällan att jag saknat henne. Det var alltid hon som fick fråga mig om jag saknat henne. Det kändes aldrig riktigt som om att jag verkligen saknade henne när hon var borta. Tvärtom, när hon behövde åka iväg någonstans så kändes det lite grann som en befrielse.
När jag försökte uppvakta henne så var det oftast halvdana försök. Ibland var det emellertid väldigt genomtänkt. Poängen är dock att det fanns så mycket mera jag kunde göra, om jag verkligen ville övertyga henne om mina känslor.
Ibland gav jag henne komplimanger, men det var väldigt reserverade sådana. Många gånger var det snarare en fråga om konstaterande och analyser än att bara vara snäll.
Med en sån beskrivning övertygar man få att man faktiskt var kär i en person. Samtidigt känner jag nu stor sorg och saknad över att hon för alltid är borta. Då kan man vidareutveckla det föregående och säga att det är för du har ett kontrollbehov och är svartsjuk över att hon glömt dig och gått vidare så lätt.
So far so good, right?
Här kommer däremot en annan förklaring. Jag har en s.k. otrygg-undvikande anknytning till relationer. Under vårat förhållande har hon alltid försökt förstå hur jag fungerar. Hon har väl alltid känt att något inte stämde riktigt till. När jag sedan läste på om vad en otrygg-undvikande anknytning innebär kände jag direkt igen mig i vad jag försökt förklara.
Under den här resans gång har den springande punkten alltid varit om jag är kär i henne och varför jag hakar upp mig på en "idé" av hur min partner bör vara. Vad som bl.a. är kännetecknande för någon som har en otrygg-undvikande anknytning, är att hen sällan vet att det är känslan att vara kär som känns, utan försöker istället resonera sig fram till om hen är det.
Vidare har ett annat återkommande tema i vår relation varit att jag bara säger saker i affekt. Vad som mer kan känneteckna någon med en otrygg-undvikande anknytning, är just att hen endast vågar uttrycka sina känslor när hen upptäcker att sin partner börjar dra sig undan.
Så nu har jag två förklaringar till problemet. Den första, som tar sikte på mina handlingar, visar ganska tydligt att jag inte var kär i henne. Den andra, som tar sikte på varför jag handlat som jag gjorde, kan förklara varför jag visade ett sånt beteende även om jag var kär i henne.
Jag behöver allvarligt hjälp. För jag kan inte släppa henne från mina tankar. Jag vet inte om denna besattheten jag fått senaste veckorna över att söka hjälp om hur jag går vidare, glömmer henne eller vinner tillbaka henne faktiskt förvärrar saken eller inte.