• Anonym (Nyttjobb)

hur långt kan man pusha lönen, jobberbjudande..

Jag har blivit erbjuden ett nytt jobb. Det enda som är kvar är att komma överens om lönen. Jag har sagt en väldigt rimlig summa baserar på det ansvar som den nya tjänsten innebär. Det är endast några få tusenlappar mer än det jag har idag, men ansvaret är större i jämförelse med min nuvarande tjänst.

Den nya arbetsgivaren har återkommit med en lön som låter som deras slutgiltiga förslag. Den ligger precis mellan min nuvarande lön och det jag har angett som mitt slutgiltiga.

Kan jag pusha lite till ändå? Lönen de erbjuder gör det inte värt att byta jobb. Men de mjuka värden som finns involverade är värda att byta för då jag tror att jag skulle trivas bättre. Och ja det är klart att det är värt att byta jobb för den sakens skull. Samtidigt vill jag ju få en lön som motsvarar det ansvar jag isåfall tar på mig..

Har någon suttit i samma sits? Hur gör man? Har någon blivit erbjuden ett jobb för att sedan se den nya arbetsgivaren backa ur?

• Svar på tråden hur långt kan man pusha lönen, jobberbjudande..
  • Anonym (Vesta)

Du kan ju fråga: "Är det förhandlingsbart, eller är det ditt slutgiltiga bud?". Ja, jag har tackat nej till jobb där jag erbjudits - i mina ögon - för låg lön.

Det beror ju lite på vilken typ av tjänst du söker också. Hur långt ifrån varandra står ni lönemässigt? Är det ett jobb där det finns möjlighet att göra snabb lönekarriär eller är det inom offentlig sektor?

• Anonym (Nyttjobb)
    Anonym (Vesta) skrev 2017-05-15 21:48:21 följande:

Du kan ju fråga: "Är det förhandlingsbart, eller är det ditt slutgiltiga bud?". Ja, jag har tackat nej till jobb där jag erbjudits - i mina ögon - för låg lön.

Det beror ju lite på vilken typ av tjänst du söker också. Hur långt ifrån varandra står ni lönemässigt? Är det ett jobb där det finns möjlighet att göra snabb lönekarriär eller är det inom offentlig sektor?

Men har en arbetsgivare någonsin sagt tack och hej för att de tyckt att du begärt en för hög lön?

Det finns nog möjlighet att öka lönen på sikt. Det är inte offentlig sektor. Men det kommer aldrig höjas mer än en "vanlig" höjning, vilket inom min bransch ligger på mellan 2-5% per år.
  • Anonym (Vesta)
    Anonym (Nyttjobb) skrev 2017-05-15 21:55:28 följande:

Men har en arbetsgivare någonsin sagt tack och hej för att de tyckt att du begärt en för hög lön?

Det finns nog möjlighet att öka lönen på sikt. Det är inte offentlig sektor. Men det kommer aldrig höjas mer än en "vanlig" höjning, vilket inom min bransch ligger på mellan 2-5% per år.

Jag har sagt tack och hej för att vi inte kunnat enas om lön. Arbetsgivaren har helt enkelt lagt ett för lågt bud som inte gått att förhandla upp mer. Arbetsgivaren har ju fortfarande velat ha mig - men till betydligt lägre lön.
  • Anonym (Nyttjobb)
    Anonym (Vesta) skrev 2017-05-15 21:59:43 följande:
    Jag har sagt tack och hej för att vi inte kunnat enas om lön. Arbetsgivaren har helt enkelt lagt ett för lågt bud som inte gått att förhandla upp mer. Arbetsgivaren har ju fortfarande velat ha mig - men till betydligt lägre lön.
    Jag har fått ett bud, men de har inte rakt ut sagt att det är slutgiltigt utan bett mig fundera och återkomma.. jag känner att jag vill stå på mig, men är samtidigt lockad av jobbet. Vill jobba där men inte till lönen de erbjudit. Oroar mig för att få ett "okej då får vi tacka för att du sökt och önska dig lycka till" om jag står på mig...
  • Anonym (Vesta)
    Anonym (Nyttjobb) skrev 2017-05-15 22:19:37 följande:

Jag har fått ett bud, men de har inte rakt ut sagt att det är slutgiltigt utan bett mig fundera och återkomma.. jag känner att jag vill stå på mig, men är samtidigt lockad av jobbet. Vill jobba där men inte till lönen de erbjudit. Oroar mig för att få ett "okej då får vi tacka för att du sökt och önska dig lycka till" om jag står på mig...

Det kommer du inte få, men kanske ett: "Du kanske vill fundera på saken? Det här är vårt slutliga bud."
  • linani
    Anonym (Nyttjobb) skrev 2017-05-15 22:19:37 följande:

Jag har svårt att tro att de drar tillbaka jobberbjudandet helt och hållet, på direkten, för att du begär en högre lön. Det rimliga/normala är att säga "vi kan tyvärr inte gå så högt", och sedan ta ett samtal därifrån.

Men visst - chefen kan såklart tappa lusten att anställa dig om du har mycket högre lönekrav. Om du är missnöjd på den fronten blir du antagligen inte kvar så länge. Det beror ju på branschen också - är du unik och efterfrågad, eller finns många andra kandidater?

Om det är privat kanske du kan förhandla om förmåner istället. Ex. fler semesterdagar.
  • kvarnfot

Nej! Har du väl kommit in på en lönenivå så sitter du oftast fast vid den.
    Du kommer nog bara få den vanliga årliga höjningen på 2-3%.
  • Kjell2

Jag har avbrutit rekryeteringar när vi inte kan komma överrens om lönen.

Du måste först bestämma dig över din mininivå. Vilken lön krävs för att du ska ta jobbet.

Ligger det nuvarande erbjudandet under det så säg bara "Tack för erbjudandet. Jag skulle gärna jobba hos er men tyvärr är lönen för låg. Går ni upp till X kr så tackar jag ja!" Då får du också vara beredd att tacka nej till jobbet om ingen ändring sker.

Ligger nuvarande erbjudandet över så kan du försöka något i still med. "Jag hade definitivt tänkt mig en högra ersättning baserat på vad jag har nu och nya jobbets krav. Jag tycker Y kr är rimligt." Sen fortsätter du dialogen utifrån det.

• Anonym (Nyttjobb)
    Kjell2 skrev 2017-05-16 08:43:09 följande:
    Jag har avbrutit rekryeteringar när vi inte kan komma överrens om lönen.

Du måste först bestämma dig över din mininivå. Vilken lön krävs för att du ska ta jobbet.

Ligger det nuvarande erbjudandet under det så säg bara "Tack för erbjudandet. Jag skulle gärna jobba hos er men tyvärr är lönen för låg. Går ni upp till X kr så tackar jag ja!" Då får du också vara beredd att tacka nej till jobbet om ingen ändring sker.

Ligger nuvarande erbjudandet över så kan du försöka något i still med. "Jag hade definitivt tänkt mig en högra ersättning baserat på vad jag har nu och nya jobbets krav. Jag tycker Y kr är rimligt." Sen fortsätter du dialogen utifrån det.

Det är ungefär så jag har gjort nu. Förklarat att jag gärna vill börja hos dem, men att xx känns som en rimlig lön som motsvarar ansvaret.. får väl se om de drar sig ur :(
  • Anonym (Kingen)

Jag har inte läst igenom alla svar, men min erfarenhet säger att det så klart finns ett tak. Taket beror på flertalet olika faktorer. Dels ska lönen stämma någorlunda överens med din kollegor på samma position. Men självklart påverkas allt av hur gärna dom vill ha just di. Finns det flera likvärdiga kandidater så kan du inte pusha för hårt. Men tänk på att den lönen du får nu kommer du att ha hela tiden, det är nästan omöjligt att höja sin lön utan att man byter tjänst eller "titel". Den % ökningen som enligt avtal finns gör knappt till eller från. Lycka till!

• kvarnfot
    Anonym (Nyttjobb) skrev 2017-05-16 09:34:11 följande:
    Det är ungefär så jag har gjort nu. Förklarat att jag gärna vill börja hos dem, men att xx känns som en rimlig lön som motsvarar ansvaret.. får väl se om de drar sig ur :(
    Bra det! Att förhandla ingångslön är lite som att pruta på en spansk marknad. Man brukar börja från varsin nivå och mötas någonstans där i mellan.
  • Kjell2
    Anonym (Nyttjobb) skrev 2017-05-16 09:34:11 följande:
    På vilken nivå drar du dig ur?

• Anonym (Nyttjobb)

De drog sig inte ur. Men av olika anledningar får jag vänta tills månadsskiftet för besked.. positivt är att de verkligen verkar vilja ha mig. :)

• Anonym (Nyttjobb)
    Anonym (Kingen) skrev 2017-05-16 09:41:04 följande:

Jag har inte läst igenom alla svar, men min erfarenhet säger att det så klart finns ett tak. Taket beror på flertalet olika faktorer. Dels ska lönen stämma någorlunda överens med din kollegor på samma position. Men självklart påverkas allt av hur gärna dom vill ha just di. Finns det flera likvärdiga kandidater så kan du inte pusha för hårt. Men tänk på att den lönen du får nu kommer du att ha hela tiden, det är nästan omöjligt att höja sin lön utan att man byter tjänst eller "titel". Den % ökningen som enligt avtal finns gör knappt till eller från. Lycka till!

Jag vet vad de med motsvarande utbildning har. Den ena har högre än det jag har begärt, den andra lite lägre (väldigt lite). Men ingen av de har det ansvaret jag skulle ha.. dessutom vet jag att de sökt efter någon länge (minst 1 år) utan att tillsätta tjänsten. Vet flera som sökt tjänsten men fått nej då de tydligen är lite kräsna i sitt urval. Så jag är ganska säker på att de inte har någon annan kandidat. Men jag kan ju inte säga att det är så till 110%.
  • Anonym (Nyttjobb)
    Kjell2 skrev 2017-05-16 09:54:13 följande:
    På vilken nivå drar du dig ur?

Jag gav ett mycket högre löneanspråk till att börja med. Nu har jag sänkt mig till mitt minimum och de har inte mött mig där utan försöker pressa ner lönen lite ytterligare. Så om de återkommer med att det de erbjudit är slutgiltigt då måste jag överväga om det är värt att byta jobb överhuvudtaget..lönen är såklart inte allt, men jag vill inte fokusera på lön när jag börjar på ett nytt ställe utan fokusera på alla de utmaningar jag står inför. Skulle jag gå in lägre dvs på det jag blivit erbjuden så skulle jag förmodligen störa mig på lönen.. och sånt tar energi och fokus.
  • Kjell2
    Anonym (Nyttjobb) skrev 2017-05-16 13:20:46 följande:
    Jag gav ett mycket högre löneanspråk till att börja med. Nu har jag sänkt mig till mitt minimum och de har inte mött mig där utan försöker pressa ner lönen lite ytterligare. Så om de återkommer med att det de erbjudit är slutgiltigt då måste jag överväga om det är värt att byta jobb överhuvudtaget..lönen är såklart inte allt, men jag vill inte fokusera på lön när jag börjar på ett nytt ställe utan fokusera på alla de utmaningar jag står inför. Skulle jag gå in lägre dvs på det jag blivit erbjuden så skulle jag förmodligen störa mig på lönen.. och sånt tar energi och fokus.
    Har du sänkt dig till ditt minimum så blir det väl att tacka nej om de inte når upp dit.

Tycker du kan ge ett rätt hårt erbjudanden, utgå från din miniminivå, lägg på en dryg tusenlapp eller två (X)

Säg sen något i stil med. "Måste tyvärr tacka nej. Jag hade tänkt mig minst X för att byta jobb"

• kvarnfot
    Anonym (Nyttjobb) skrev 2017-05-16 13:20:46 följande:
    Du skulle inte sänkt dej till ditt minimum direkt utan gått ner en aning. Nu lär dom ha som tak en nivå mellan ditt minimum och deras första bud....
  • Anonym (Nyttjobb)
    kvarnfot skrev 2017-05-17 08:18:07 följande:
    Du skulle inte sänkt dej till ditt minimum direkt utan gått ner en aning. Nu lär dom ha som tak en nivå mellan ditt minimum och deras första bud....
    Sant. Samtidigt är det så att de erbjuder mig en lön som ligger några hundralappar från det jag redan har idag.. väldigt ovärt att då byta. Mitt löneanspråk är rimligt för ett byte så det är ingen galet hög summa jag angett.
  • Kjell2
    Anonym (Nyttjobb) skrev 2017-05-17 10:28:17 följande:
    Sant. Samtidigt är det så att de erbjuder mig en lön som ligger några hundralappar från det jag redan har idag.. väldigt ovärt att då byta. Mitt löneanspråk är rimligt för ett byte så det är ingen galet hög summa jag angett.
    Vill de inte betala över din miniminivå så lär de får klara sig utan dig.

Detta oavsett hur rimligt du anser det är.

Var lite hård mot dem, säg att om du inte får ett bättre erbjudande så kommer du tacka nej.

Svar på tråden hur långt kan man pusha lönen, jobberbjudande..