• Crazy catlady

    Bokad för vändningsförsök.. ge mig gärna era erfarenheter!!

    Den lilla donnan i magen som jag trodde låg med huvudet neråt gjorde helt tvärt om.. hon ligger med huvudet uppåt .. och har nu blivit bokad för ett vändningsförsök om 2 veckor..

    Jag är idag 34+0 .. Är lite orolig nu.. självklart !

    Sett olika gamla trådar om det men finns det några som kan ge mig lite nya historier hur det va för just er ? Gjorde det ont? Tar det lång tid ? Vart det lyckat?

    Vill ha både solskenhistorier och även skräcksenarier.. hehe

  • Svar på tråden Bokad för vändningsförsök.. ge mig gärna era erfarenheter!!
  • emhese
    Crazy catlady skrev 2017-05-31 18:17:17 följande:

    Vändningsförsöket misslyckades.. o faan va ont det gjorde på mig och då har jag rätt hög smärtgräns..

    Men ska in igen på måndag för ett andra försök och skulle det fortfarande inte gå så blir det ett planerat snitt istället.. precis som jag vill ! Att föda i säte va ingen idé då bebis huvud redan nu är stort.. och lär vara för stort när det väl är dags för förlossning .. så det känns skönt att veta jag inte behöver känna mig tvungen till det..


    Hoppas att löser sig för bästa sätt för dig och bebis!
    Huvudsaken är ju att alla mår bra i slutändan... Skönt att veta att du slipper föda i säte iallafall! :D
  • Biabia

    Jag är gravid med mitt tredje barn nu v.31+5 som ligger i säte långt ner. Det var samma med mitt fösta barn som låg i säte hela graviditeten och ett vändningsförsök gjordes i v.37+5 som misslyckades och började blöda kraftigt så jag fick akut åka upp för ett akut kejsarsnitt. Snittet gick bra men jag har sån oerhörd rädsla för operationer så för mig var detta värsta tänkbara, men det gick bra som sagt. Efter snittet fick jag oturen att få en infektion i livmodern så jag blev inlagd i 5 dagar med antibiotikadropp. Med mitt andra barn gick det jättebra och vände sig rätt och jag hade en vaginal förlossning som gick jättebra.

    Jag kommer inte att göra ett vändningsförsök igen nu när jag läst på om riskerna och när det gick som det gick förra gången. Och jag kommer inte att vilja föda i säte, det skulle inte alls kännas bra. Så jag förbereder mig på ett snitt denna gången så får det bli en positiv överraskning om hon vänder sig ???? Hoppas det har gått bra för dig med vändningsförsöket ????

  • Lynxsa

    Här är en till med nr 3 i säte. V 33+5 idag. Hoppas hoppas hon vänder sig. Vill absolut inte snittas och vem vet om vändningsförsök funkar.

    Mina tidigare två har legat rätt vid denna tidpunkt och båda vägde över 4kg. Är inte sugen på föda i säte(om jag får) men hellre det än snitt känner jag i nuläget.

    Lycka till ts med vändningsförsöket!

  • Haiduchi

    Vår flicka har de tre senaste besöken hos bm legat på tvären, sen rätt men ruckbar och nu sist i säte. Är i vecka 36+0 idag.

    Ska på extra koll på onsdag oxh ligger hon tokigt då så ska det bokas tid till ul för att kolla hur hon ligger då och om man kan, ska göra vändningsförsök.

    Vår dotter kom efter katastrof snitt för 6 år sen så är aningen nervös nu för vaginal förlossning men kommer kanske ångra om man inte gjort ett vändningsförsök.

    Men att föda i sätesbjudning vill jag verkligen inte.

    men hon verkar ha utrymme att rulla runt rejält så kanske lägger hon sig rätt. Hoppas.

  • Crazy catlady
    Haiduchi skrev 2017-06-04 22:11:46 följande:

    Ts hur har det gått för dig ?


    Jag ska på ett andra vändningsförsök i eftermiddag.. men tror inte det kommer gå denna gång heller :/ så då får jag ett planerat snitt istället..

    Återkommer i eftermiddag..
  • Crazy catlady

    Det gick inte denna gång heller så nu är snittet planerat.. känns lugnare i själen nu..

    Så nu e det bara o vänta på beskedet när snittet är bokat..

  • sofin526

    Låt mig berätta om min busunge till trea Glad:

    Fick min trea för lite drygt två veckor sedan. BM kollade grundligt med UL veckorna innan förlossningen att hon låg som hon skulle i magen. Jodå, hon låg med huvudet nedåt.

    Åkte in för igångsättning och blev inskriven och CTG-kurva kopplades på. Då hittade de hjärtljuden nere vid vänster ljumske. Hon hade då huvudet nedåt men låg väldigt högt upp i magen och var således inte fixerad, men allt var helt normalt.

    Efter en timme kom läkaren som skulle bekräfta igångsättningsmetoden. Han ville undersöka mig och upptäckte då att bebisen inte alls låg med huvudet nedåt längre, utan då hade vänt sig och låg i säte!

    Vändning gjordes vilken lyckades på första försöket. Tyckte inte alls att det gjorde ont, bara lite obehagligt med trycket på magen.

    Blev sedan igångsatt mha Cytotec, vilket gick jättebra! Fick värkar ganska snabbt och vid halv sex på kvällen togs vattnet. Kl 19:23 föddes en alldeles perfekt liten Ellen. Glad

  • Haiduchi
    Crazy catlady skrev 2017-06-05 17:16:02 följande:

    Det gick inte denna gång heller så nu är snittet planerat.. känns lugnare i själen nu..

    Så nu e det bara o vänta på beskedet när snittet är bokat..


    Skönt ändå och Veta vad för typ av förlossning man kan ställa in sig på.

    Vilken vecka är du i?

    Då dröjer det inte länge innan det är dags för ditt snitt?

    Ska på ul på onsdag, både njurarna oxh hur barnet ligger ska kollas, då jag fått mer oxh mer ont uppe i ,vad jag tror är njurarna, ryggen.

    Fullt på förlossningen så de bokade tid till onsdag, skulle ju ändå till mvc för att kolla position så de gör det på mottagningen direkt. Så får se hur hon ligger. Just nu tror jag rätt men ruckbar. Ändrar ju sig hela tiden.
  • Summerchild

    Men om jag vill föda vaginalt trots säte då? Och om barnet är stort på 4800gr ....tänk om jag vägrar snitt då? Och vändning med olja på magen? LR kör dom utan ?

  • sairda
    Summerchild skrev 2017-06-05 22:11:45 följande:

    Men om jag vill föda vaginalt trots säte då? Och om barnet är stort på 4800gr ....tänk om jag vägrar snitt då? Och vändning med olja på magen? LR kör dom utan ?


    För att få föda i säte måste man kolla hur stort bäcken man har , om det är trängt får man inte föda i säte och bebisen måste också vara under en viss vikt, jag fick höra att bebisen får vara 2.2 till 3.9 kg och att det är gränsen, om " kriterierna " inte stämmer in på en sj så går det inte att vägra snitt :/ bebisen måste ut på ett säkert sätt. Dock kan ju allt stämma in och då är sätergörlossning inget probelm :)
  • Summerchild
    sairda skrev 2017-06-06 08:26:41 följande:

    För att få föda i säte måste man kolla hur stort bäcken man har , om det är trängt får man inte föda i säte och bebisen måste också vara under en viss vikt, jag fick höra att bebisen får vara 2.2 till 3.9 kg och att det är gränsen, om " kriterierna " inte stämmer in på en sj så går det inte att vägra snitt :/ bebisen måste ut på ett säkert sätt. Dock kan ju allt stämma in och då är sätergörlossning inget probelm :)


    Oki tack då kan dom inte fundera på att sätta igång några veckor innan pga stort diabetes barn. Mina blir 4700 ca. Bra bäcken har jag dock. Men ska jag ta med olja för det här vändning försöket? Vill inte att det ska svida :)
  • Crazy catlady
    Summerchild skrev 2017-06-06 13:13:40 följande:

    Oki tack då kan dom inte fundera på att sätta igång några veckor innan pga stort diabetes barn. Mina blir 4700 ca. Bra bäcken har jag dock. Men ska jag ta med olja för det här vändning försöket? Vill inte att det ska svida :)


    Med mig gjorde de olika.. en läkare körde hellre utan något glid, vilket gjorde rätt mycket ondare än den andra läkaren som använde glidslem.. jag tog inte med mig något alls..
  • Summerchild
    Crazy catlady skrev 2017-06-06 14:03:31 följande:

    Med mig gjorde de olika.. en läkare körde hellre utan något glid, vilket gjorde rätt mycket ondare än den andra läkaren som använde glidslem.. jag tog inte med mig något alls..


    Haha doktorn körde utan glid.... ja pervo....jag tar med mig olja lol så kan dom massera mig skönt ....jag gillar lite hårda tag ;)
  • sairda
    Summerchild skrev 2017-06-06 16:25:35 följande:

    Haha doktorn körde utan glid.... ja pervo....jag tar med mig olja lol så kan dom massera mig skönt ....jag gillar lite hårda tag ;)


    Dom kommer nog inte använda den oljan, meningen är att dom ska få ett bra grepp om bebisen och sakta sakta rotera den, med olja skulle dom inte få grepp och handen kanske skulle glida iväg då dom roterar vilket antagligen inte är bra för bebisen om dom håller i huvudet och plötsligt släpper snabbt för att handen glider iväg
  • Summerchild
    sairda skrev 2017-06-06 17:38:08 följande:

    Dom kommer nog inte använda den oljan, meningen är att dom ska få ett bra grepp om bebisen och sakta sakta rotera den, med olja skulle dom inte få grepp och handen kanske skulle glida iväg då dom roterar vilket antagligen inte är bra för bebisen om dom håller i huvudet och plötsligt släpper snabbt för att handen glider iväg


    Ok kan vara så men verkar märkligt om dom ibland använder glidslem.
Svar på tråden Bokad för vändningsförsök.. ge mig gärna era erfarenheter!!